En överambitiös städning kan förklaras med ett misstag men när det i det här fallet lämnats annan bråte så är det inte frågan om annat än en ren stöld. Fattar inte hur en del kan svara att detta är OK? Om kunden har demonterat grejjorna själv och dessutom rengjort dom så är det självklart att han sätter ett värde på dom. Om dom sen inte gick att använda i detta projekt ger ju inte rörisen någon som helst rätt att ta med dom. Han chansade helt enkelt. Jag tycker TS ska skicka en faktura på värdet om rörisen inte lämnar tillbak grejjorna.

Kjell
 
Ad acta
mlkjhr skrev:
En överambitiös städning kan förklaras med ett misstag men när det i det här fallet lämnats annan bråte så är det inte frågan om annat än en ren stöld. Fattar inte hur en del kan svara att detta är OK? Om kunden har demonterat grejjorna själv och dessutom rengjort dom så är det självklart att han sätter ett värde på dom. Om dom sen inte gick att använda i detta projekt ger ju inte rörisen någon som helst rätt att ta med dom. Han chansade helt enkelt. Jag tycker TS ska skicka en faktura på värdet om rörisen inte lämnar tillbak grejjorna.

Kjell
Nej nu är du nog ute och cyklar rejält, rör och kopplingar passade inte till nya installationen men passade inte.
Han tar med sig rören där troligtvis delar av kopplingar sitter på och lägger på sin kopparhög hemma.
Lägg av, ren stöld. Vad är du för människa?

99,9% av kunder säger väl till om dom vill ha kvar gammalt skrot.
 
Rörisen har fortfarande inte kommit med prylarna som han lovat. Jag har ringt honom två gånger. Jag antar att han aldrig dyker upp.
 
Jamen va fan. Tror en del hantverkare att de kan ta vad som helst som ligger löst utan att fråga? Det är så genomskinligt att hantverkaren bara tog det som var av värde, och lämnade skräpet.
 
Ad acta skrev:
Nej nu är du nog ute och cyklar rejält, rör och kopplingar passade inte till nya installationen men passade inte.
Han tar med sig rören där troligtvis delar av kopplingar sitter på och lägger på sin kopparhög hemma.
Lägg av, ren stöld. Vad är du för människa?

99,9% av kunder säger väl till om dom vill ha kvar gammalt skrot.
Vad kallar du om man tar något som inte är ens eget?

TS hade ju t.o.m gort rent kopplingarna etc.
Moraliskt sett tycker jag rörisen skulle ha frågat...
Lagligt sett är det stöld om värdet överstiger 500SEK (inte säker på exakt summa där)

Skillnad är om man byter helt uttjänta delar som inte går att använda, då kallas det städa undan efter sig.
Men när det är fullt funktionella så ska man fråga! (som i TS fall, de är ju dessutom dyra)
Sunt förnuft.
 
Redigerat:
Jag har som jag ser det två alternativ om jag vill gå vidare VILKET JAG INTE KOMMER GÖRA:

1) Dra av en summa på fakturan. Jag anlitade en firma som tog in extern rörmokare, elektriker och plattsättare. Jag skulle därför behöva gå på den firma jag anlitat och det vill jag inte göra för en sådan här liten sak.

2) Polisanmäla stölden och dra in kronofogden.

Men vad jag däremot kommer att göra är att passa mig för att anlita hantverkare igen!
 
Om nu rören och rörkopplingarna ligger på en skrothög, så vore det enkelt att lämna tillbaka dem. Men de sitter säkert i hans egna eller hans kompis badrum nu, saker som han "fixat billigt, höhö".

Tala i alla fall om för huvudentreprenören, och för alla du känner, att rörmokaren snattar/stjäl från sina kunder.

(Snatteri från butik är upp till 1000:-, men från privatpersoner är beloppsgränsen inte relevant, enligt Wikipedia)
 
Att det var metallen och inte kartongen som försvann beror nog på andrahandsvärdet. Koppar och mässing kan ge en del pengar som sidoinkomst. Särskilt lönsamt blir det förstås när man får en bra timpenning för att skruva loss det som sedan ska säljas.
 
Jag håller med om att "städa" bort rörgrejorna o lämna resten är åt skogen du skall protestera mot detta
Det är en anledning till varför jag som installatör icke handlar med beg grejor jag vill inte att mina kunder skall misstänka att jag säljer vissa saker till några som jag "snott" av andra
Mvh Tille
 
Ad acta skrev:
Nej nu är du nog ute och cyklar rejält, rör och kopplingar passade inte till nya installationen men passade inte.
Han tar med sig rören där troligtvis delar av kopplingar sitter på och lägger på sin kopparhög hemma.
Lägg av, ren stöld. Vad är du för människa?

99,9% av kunder säger väl till om dom vill ha kvar gammalt skrot.
Så här skriver TS: "Jag rengjorde dessa rör och kopplingar för att de skulle kunna återanvändas om möjligt. Rörmokaren ansåg dock att de inte passade exakt längre och därför använde han nya prylar istället. Så långt allt väl!

Rörisen tog dock med sig mina rör och rörkopplingar när han gick! Kan tillägga att kopplingarna var av type Pipefix och enligt rörmokaren själv kostade de ca 300:-/st. Det lär ha handlat om kanske 6-8 kopplingar och kanske 5-6m 12mm kromade rör, allt i mycket gott skick.

Dessutom behövde jag muttrarna som var kvar på rören till tvättställsblandaren eftersom jag skulle installera den själv. De avslut som satt där passar inte."

Långt ifrån gammalt skrot som du säger. För mig är det uppenbart att det halt användbara grejjor som kunden satt ett värde på eftersom dom var rengjorda och i nyskick. Har du sånt "skrot" hemma så kan du skicka det till mig!
 
hmmmm....

alltså, om jag bygger en altan hos en kund å det blir virke över så kan jag gö ej ta me detta hem...
allt som kunden äger, ja t.o.m kartonger m.m är KUNDENS...
arbetaren får ej ta med sig något, utan i samråd med kunden..
mvh
estwing
 
300 spänn per koppling?

http://www.vvsonnet.se/forkromade-vvskopplingar-halvkopplingar-pipefix-c-171_854_861.html

Normalt sett så är det ju helt rätt att ta med skrotet, man återanvänder inte gamla kopplingar om det inte tex sitter en klämring på röret (och detta inte kan kapas) annars sätter man alltid dit en ny koppling.

Tror knappast röristen skruvar upp dem på nästa ställe heller de åkte garanterat i "skrotlådan". Och visst man får betalt för gamla VVSdelar samt koppar men inte såpass mycket att det ens lönar sig att fara enkom med bilen till skrotnasaren.

Tror det hela är ett missförstånd helt enkelt, be att få tillbaka dem och poängtera att dessa är viktiga samt att du annars drar vad det kostar DIG att införskaffa samma antal kopplingar etc från fakturan.
 
Hemmakatten
Den rörmokare vi har använt har plockat med sig varenda litet kopparspån. Fick höra att han får 10-tusentals kronor för skrotet och dessa pengar går till fotbollsresor runt om i Europa. Så tyvärr, jag tror inte att det var ett missförstånd.
 
300:- per koppling var vad rörisen sa att de kostade när jag snackade med honom lite kort på morgonen innan han skulle börja, det är inte min värdering. Jag har också sett halvkopplingarna på vvsonnet men det här var alltså hela vinklar och raka kopplingar, inte bara halvkopplingar. Det kanske är vad han tar för mina kopplingar till en annan kund? :@

Visst kan han ha tagit prylarna i "god tro", men efter att jag har bett om att få tillbaka grejerna två gånger och att han sagt att han ska komma och lämna utan att göra det så är det inte fråga om missförstånd längre.
 
STÖLD! klantigt av han att bara ta med rören och inte den (riktiga)skiten då.
mycket klantigt att inte fråga dig om han kunde ta det och du då få ett rabbaterat pris på jobbet.
tror ju alla gånger att han har sätt upp detta, tex på en fabrik hur många kollar där om det är begagnade rör kopplingar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.