Mina föräldrar vill byta ut oljepannan, men till vad? De vill inte hålla på med ved eller pellets pga av att de börjar bli för gamla och då står det väl mellan luft/vatten och berg?

Vad är bäst av luft/vatten-värme och bergvärme?
Vad är billigast att installera?
Vad är billigast att använda?
 
Luft/vatten är normalt sätt rätt mycket billigare att installera (behöver inte borra osv). Bergvärme är normalt billigare i drift.

Bor man i norra sverige fungerar luft/vatten dåligt. I södra sverige bra. Det är viktigt vad luft/vatten att man inte underdimensionerar, då går den på el-patron = dyrt...
 
Huset i Norge så det blir kanske svårt att säga nåt om priset, men de har fått en offert luft/vattenpumpanläggning på 140 000 + vad det kostar att uppgradera elcentralen. Jag tycker det är så dyrt att de borde undersöka bergvärme. Men det kanske kostar ännu mycket mer?
 
Kolla vad pumpen och de kopparstumpar som behövs, kostar på tex Rinkabyrör? Då får du en bättre uppfattning om offerten..
 
Svärfar fick förra veckan offert på Luft-Vatten Värmepump,
Toshiba 14kW; 85.500:- inkl. moms och installation
(Ö-vik, södra norrland vid kusten)
(Ej El-installation)
(Det var kampanj, så lite billigare än vanligt kanske)

Jag har räknat lite åt honom & jämfört Berg Vs. Luft-Vatten och
kommit fram till att överlag så tar det ca. 12år innan vi har räknat
hem den högre investeringen som berg-värme innebär...
Bergvärme:
* Dyrt
* effektivt
* Tar ingen plats utomhus
Luft-Vatten:
* Billig
* effektivare ju längre söderut du bor
* Låter lite grann utomhus, tänk över placering
* Vädigt effektiv på sommaren, tex. för att värma en pool
 
En värmepump är en omvänd frys.

I princip gäller för värmepumpar att de blir effektivare ju mindre skillnad det är i temperatur på det som ska värmas och det som ska kylas. För en luft/vatten-värmepump är det alltså skillnaden mellan radiatortemperatur och utomhusluftens temperatur som avgör hur mycket värme man kommer kunna få ut av varje kilovattimme el.

För bergvärmepumpen är det istället för utetemperaturen, temperaturen i borrhålet som bestämmer värmepumpens verkningsgrad.

Många luftvärmepumpar klarar inte av att arbeta mot temperaturer under minus 20 C, så om huset ligger så till att det ofta är väldigt kallt, så kan det säkert löna sig med bergvärme.

Med andra ord:
Bergvärmepumpen är dyrare att installera men går billigt även i sträng kyla.
Luft/vatten-värmepumpen fungerar lika bra och går skapligt billigt så länge det inte blir för kallt.
 
Färsk offert i Uppland:
Nibe F1245
Utjämningskärl 100l
160m hål
3m foder ingår
container för kax
rör, ventiler, kopplingar mm
installationsarbete
ej grävning, ej elarbete

140' inkl. moms
 
Jag skall oxå nämna att en värmepumps effektivitet påverkas
väldigt mycket av vilken framledningstemperatur ditt hus kräver,
alltså hur varmt vatten du måste skicka ut till dina element eller
golvvärme för att hålla värmen i huset.

Har du golvvärme så får du en stor yta som avger värme och
vattentemperaturen behöver inte vara så hög. Har du få och små
radiatorer (element) så behöver du högre vattentemperatur...

Detta gäller alla värmepumpar, oavsett typ. Man bör alltså fundera
över att komplettera med fler /större element om man går över ifrån
tex. ved- /oljepanna till värmepump...
 
instalerta själv en thermia luft vatten december 2008 har hitills gått på 35 timmar tillskott , är jätte nöjd, funderade på bergvärme innan men det är nog mer lönande norr ut
 
Hade varit kul att jämföra lite kalkyler. Jag räknade fram precis motsatsen, dv.s. att bergvärmen blev billigast.
 
mexitegel skrev:
Hade varit kul att jämföra lite kalkyler. Jag räknade fram precis motsatsen, dv.s. att bergvärmen blev billigast.
vad har du fått fram för priser ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.