Jag och min sambo fick idag det glada beskedet att vi vunnit budgivningen på ett hus vi varit och kollat på.

Vi kommer troligtvis att flytta in i Juli, men det är ett dödsbo så huset står tomt just nu. Sonen som säljer huset hade frågat om vi kunde tänka oss att klippa gräset på tomten i sommar även innan vi flyttar in eftersom det inte är någon som bor där.

Finns det någon regel om detta? Att nuvarande ägaren ska sköta om gården likaväl som att huset ska vara flyttstädat i samband med att vi flyttar in? Eller är det bäst att vi går med på detta så vi inte har 50 cm gräs att klippa ner när vi väl flyttar in?
 
Självklart är det säljarens ansvar att sköta fastigheten fram till överlåtelsen. Gör en liten deal, det finns säkert något ni vill ha i utbyte. Tidigare tillträde, någon möbel, eller något annat.

Tänk efter lite. Ni kommer att klippa gräsmattan 1000 ggr i framtiden, 10 ggr extra kanske är värt en tusenlapp eller två. Hitta en win-win lösning!
 
Kanske finns det en gräsklippare som ni kan ta över, som tack för hjälpen...

Vill ni spela hårda så ska säljaren klippa...

Vi valde att klippa, men då fick vi behålla klipparen oxå
 
Det kan omöjligt vara ett krav om att gräsmattan måste klippas. Den som vill ha ½meter gras får ha det så om han vill.
 
Man får även ha krossade fönster, stora blodfläckar på väggarna och kadaver i badkaret. Det betyder inte automatiskt att det är ok att lämna huset i det skicket.
 
Med tanke på att det är ett dödsbo och ingen bor där och så är det väl kanske rätt naturligt att ingen kommer att sköta trädgården fram till övertagandet. Jag vet inte om det finns något lagligt krav att överlämna en "välklippt" gräsmatta så det erbjudande ni fått att klippa gräsmattan innan ni tar över kåken för att slippa att det blir väldigt förvuxet och besvärligt att klippa sen kanske är ett OK erbjudande och i all välmening från säljaren.

Med tanke på hur många gånger ni troligen kommer att klippa den gräsmattan så är det säkert inget större problem;). Men ni kanske kan få tillgång till huset lite tidigare om ingen ändå bor där om ni diskuterara frågan och tycker att det är ett stort problem.
 
Freddy_kruger skrev:
Kanske finns det en gräsklippare som ni kan ta över, som tack för hjälpen...

Vill ni spela hårda så ska säljaren klippa...

Vi valde att klippa, men då fick vi behålla klipparen oxå
Låter helt klart som win-win för båda.
 
I detta läge skulle jag inte fundera en halv sekund ens på att klippa gräset jag köpt. En lysande möjlighet att börja jobba med tomten och få lite ordning. Att ens fundera över att blanda in pengar i detta är för mig helt obegripligt. På gränsen till osmakligt. Det är ju ett toppenerbjudande att få börja jobba med tomten!!!!

Som säljare skulle jag bli riktigt irriterad om någon ville ha betalt för att klippa gräset i denna situation och jag skulle bli VÄLDIGT avigt inställd till framtida diskussioner om eventuella riktiga fel på huset. Och jag skulle garanterat låta gräset växa. Och fundera på att hälla ut lite gödning så det växer lite extra.

q(;^;)p
 
Beror ju på hur man bor nu förhållande till nya huset, är inte så kul om man måste åka 10 mil t.o.r. för att klippa gräset men bor man nära skulle inte jag se det som något problem.
 
Det är inte sällan som säljaren inte gör något alls efter att försäljningen är OK. Är säljaren dessutom ett dödsbo är det i princip "självklart" att hus och tomt inte sköts de sista månaderna före övertagandet. Får ni tillgång till trädgården redan nu bör ni absolut vara tacksamma. Ni kan överhuvud taget inte kräva att gräsmatta/häckar/lukning sköts av säljaren under denna tid.

Ta erbjudandet positivt!
 
Man kan nog iofs kräva att trädgården uinderhålls, men det finns ju ett väldigt stort tolkningsutrymme för vad det innebär. Ex. räcker det nog att klippa gräsmattan en gång strax före tillträdet. Ogräsrensing är inte att tala om i ett sådant läge.
 
MathiasS skrev:
I detta läge skulle jag inte fundera en halv sekund ens på att klippa gräset jag köpt. En lysande möjlighet att börja jobba med tomten och få lite ordning. Att ens fundera över att blanda in pengar i detta är för mig helt obegripligt. På gränsen till osmakligt. Det är ju ett toppenerbjudande att få börja jobba med tomten!!!!

Som säljare skulle jag bli riktigt irriterad om någon ville ha betalt för att klippa gräset i denna situation och jag skulle bli VÄLDIGT avigt inställd till framtida diskussioner om eventuella riktiga fel på huset. Och jag skulle garanterat låta gräset växa. Och fundera på att hälla ut lite gödning så det växer lite extra.

q(;^;)p
Vart kom pengar in i bilden? Det är inget jag är ute efter från säljaren.
Anledningen till att jag frågar är just det som flera har varit inne på. Vi kanske kan göra någon deal så att vi får tillgång till huset lite tidigare mot att vi klipper gräset. Hade varit kanon att kunna köra dit lite kartonger då och då samt kunna ta lite mått och annat för möbleringen.

Tack för alla svar. Ser fram emot att få flytta även om det känns nervöst. Vi har letat hus i 2 år nu och varit med på flertalet budgivningar, men det finns ju alltid någon som har mer pengar. Denna gång var dock turen på vår sida d^_^b
Ska
 
Det där med tidigare tillträde kan vara vanskligt rent juridiskt. Som säljare skulle jag aldrig gå med på det. Med tillträde i det här fallet menar jag då saker som att flytta in prylar i huset, påbörja renovering osv.

Det finns åtskilliga fall som beskrivits i trådar här på forumet där informellt tidigare tillträde ställt till problem, då har det iofs handlat om påbörjade renoveringar. Men om man ställer dit flyttkartonger, vem är ansvarig vid inbrott? vem är ansvarig om det uppstår skador på inredning när lådor körs in? Om det uppstår strul vid det slutliga tillträdet, kan då köparen hävda att de är hyresgäster, med besittningsrätt, de har sitt bohag på plats och har åtminstonde ockuperat huset.
 
Ja du gav oss lite att tänka på hempularen. Tack för infon.
 
Kanske skall förtydliga mig, problemen som ev. kan uppstår är alltså i läget att man ex. har tillträde med slutbetalning 1a juli, men genom en överenskommelse med säljaren får börja flytta in saker, påbörja renovering ex. 15 juni.

Om man däremot kommer övverens att tidigarelägga tillträdesdagen och slutbetalar, då är det ju inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.