Vi har precis köpt ett hus där besiktningen visade på fuktkvot på 18% i syllarna. Dessutom har de använt tryckimpregnerat virke vilket ger ifrån sig en svag kemisk lukt. Mikrobiell påväxt finns på masonitskivorna på bjälklagrets undersida vilket, enligt anticimex, tyder på att fukten under sommarmånaderna går över tillåtna värden.
Anticimex har gett en offert på en krypgrundsavfuktare Corrventa CRT 300TT och säljaren kommer stå för kostnaden. Har har givit mig möjligheten att välja vilken typ av lösning i grunden jag vill under förutsättning att kostnaden inte överstiger Anticimex offert. Grunden är ca 130kvm och Anticimex offert är på 35000kr

Vi är ute efter en säker lösning med bra driftsekonomi och hyfsat underhållsfritt.

Mina frågor är bland annat följande:
  • Den kemiska lukt som det tryckta virket ger, är den farlig?
  • Jag har läst att Anticimex variant har hög driftskostnad. Stämmer det?
  • Vilka är fördelarna med Trygghetsvakten kontra Anticimex?

Tacksam för alla tips och gärna snabbt då jag måste bestämma mig på måndag.
 
Då jag valde krypgrundsavfuktare så tittade jag på massa olika alternativ, läste diskussioner här och på andra ställen.

Jag fastnade tillslut för en Acetec Sorptionsavfuktare PD250.
 
Om jag var i TS kläder skulle jag nog nappa på erbjudandet. Lösningen fungerar säkert problemfritt i många år och kostar gissningsvis ett par tusen om året i ström.

Vill man ha något som är billigare i drift kan man läsa på och experimentera senare med en enkel kondensavfuktare som bör fungera bra i milt klimat som det är i Blekinge (och här i Göteborg. Jag har aldrig sett kallare än +6 grader i krypgrunden.) Undertrycket får man då fixa med någon annan fläkt. Det finns många möjligheter att experimentera och tillbringa fritiden med att optimera sin krypgrund :)

Trygghetsvakten är en värmekabel plus styrdon. Mycket driftsäker, men om den faktiskt fungerar får man nog se från fall till fall.

Har aldrig sett något om att lukten, eller det som orsakar den, i sig skulle vara farlig. Däremot är den nog jobbig på andra sätt så man får se till att bli av med den genom lämplig ventilation.

Corroventalösningen fixar säkert allt detta, och då kan man lägga tiden på annat.
 
svartöra skrev:
Om jag var i TS kläder skulle jag nog nappa på erbjudandet. Lösningen fungerar säkert problemfritt i många år och kostar gissningsvis ett par tusen om året i ström.

Vill man ha något som är billigare i drift kan man läsa på och experimentera senare med en enkel kondensavfuktare som bör fungera bra i milt klimat som det är i Blekinge (och här i Göteborg. Jag har aldrig sett kallare än +6 grader i krypgrunden.) Undertrycket får man då fixa med någon annan fläkt. Det finns många möjligheter att experimentera och tillbringa fritiden med att optimera sin krypgrund :)

Trygghetsvakten är en värmekabel plus styrdon. Mycket driftsäker, men om den faktiskt fungerar får man nog se från fall till fall.

Har aldrig sett något om att lukten, eller det som orsakar den, i sig skulle vara farlig. Däremot är den nog jobbig på andra sätt så man får se till att bli av med den genom lämplig ventilation.

Corroventalösningen fixar säkert allt detta, och då kan man lägga tiden på annat.
Tack för svaren. Det lutar mot Anticimex lösning...
 
Jag skulle ta de 35.000:- av säljaren, köpa en Acetec med smart hygrometer och installera själv. Det är lätt som en plätt och du kan göra roligare saker för de 20.000 spänn som blir över.

Underhållet är filterbyten.
 
Kan bara ansluta i skaran som talar för Anticimex. Elkostnaden blir ett par tusen, så klart beroende på driftbehov. Underhållet är väl i stort sett filterbyte.
 
Jag satte in en Seibu Giken / DST från Fuktbehandling Väst i Kungsbacka för ett par år sedan.

Jag monterade själv (förutom elen som en elektriker drog ner i krypgrunden, vanlig stickpropp), med en kompis till hjälp för att hålla rör på plats var det inga problem. Firman som sålde den gjorde en skiss över hur jag skulle dra rör och ordnade en lista för leverantören av rördelar (Lindab) och när jag hade installerat allt kom det en herre och ställde in spjällen för att få rätt flöde i de olika rören.

Jag tror att det tog oss 4-5 timmar för min grund som var på runt 120 m2 (tre längor med rör).

Avfuktaren i sig var nog lite billigare än Anticimex Corroventa, men jag skulle tro att det är minst lika bra kvalitet. Att göra jobbet själv sparar man en hel del på.
 
Du bör ju ha en avfuktare iallafall för att försöka få ett undertryck i krypgrunden.
Emissioner från tryckimpregnerat kan ge problem med dofter vilket kan smittas till ytterväggsisolering och golvbjälklaget. Så ta ett prov tycker jag för att undvika att det redan är luktsmittat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.