Håller med, tänker själv ha garageklinkers i ett garage och i ett annat har jag gladiatorgolv, klart man vill ha fint :)

Vill faktiskt trycka hårdare på det att mäklaren har avrått er från besiktning. Är detta något ni faktiskt kan påvisa så kommer mäklaren definitivt att få en prick av fastighetsmäklarnämnden alternativt tom stängas av. Skall man vara rent krass så finns det vissa chanser att med påtryckningar få mäklaren till att hjälpa till i erat problem då han brustit i sitt ansvar.

Notera att Bjurfors tillsammans med Anticimex t.ex köpt tillbaka ett hus för någonstans runt 8 miljoner nyligen efter en stor debatt i Plus på Svt där mäklaren påstås ha avrått köparens egna besiktning då det fanns en tidigare besiktning ifrån anticimex

MVH Lorant
 
espace skrev:
Klinkers i ett bilgarage? Varför det?
Med blanka är det kanon. Så lätt att hålla rent.
 
kinglolle skrev:
...i ett annat har jag gladiatorgolv
Vad är det?
 
Nyfiken? ;) hehe sorry kunde bara inte låta bli med min dåliga humor

Det är ett amerikanskt golv numera sålt via återförsäljare i Sverige också. Används mest i finare verkstäder/hallar och vissa hemmaverkstäder. Ska inte skriva så mycket mer så det inte blir reklam (obs jag har inget med företaget att göra)

www.garageworks.se

De har lite olika golv under kategorin golvbeläggning och det jag har är gladiator. Ej hunnit montera i mitt garage pga annan renovering men varit i några av deras referensverkstäder och även hjälpt till att montera i annat garage

/Lorant
 
Pricka mäklaren vet jag inte om orkar med att anmäla och greja med..

Men frågan är vad man ska göra.. betonggolvet i garaget är verkligen undermåligt. Det är väldigt ojämnt med flera "gropar" där vattnet ställer sig. Är inte det något man kan ta på byggfelsförsäkringen eller gäller inte den för garage?
 
Om golvet accepterats vid slutbesiktningen så tror jag att det är svårt att komma efteråt och kräva ersättning via försäkringen. Dessutom så har du en hög självrisk i byggfelsförsäkringen (har hört 20 000, men har ingen egen erfarenhet).

Rent praktiskt så borde det väl gå att flytspackla golvet, och antingen sätta klinkers, eller ev. måla golvet, det finns slitstark färg för ändamålet. Ev. finns det flytspackel som tål att vara obehandlat också.

Men jag tycker absolut att du skall anmäla mäklaren till fastighetsmäklarnämnden, det behöver inte vara en så stor operation. Oseriösa mäklare behöver rensas bort. Tänk också på att för varje mäklare som prickas så är det troligen 100 som skärper sig för att undvika samma öde.
 
Byggfelsförsäkringen gäller inte garage om det är fristående, vilket detta är.
Självrisken är 0,5 prisbasbelopp. I år ca 21 000 kr.

Ska ta en diskussion med mäklaren och därefter skicka in en anmälan till fastighetsmäklarnämnden.

Lutar väl åt att bila upp och lägga ett helt nytt betonggolv. Det är så dåligt gjort så det är inte kul att ha kvar. Jag kan få det gjort lika billigt som att lägga klinkers och flytspackla befintligt golv så. Men det är ändå minst 50 000 så det är sura pengar..
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Jag antar att det finns något lämpligt flytspackel som kan användas på ett garagegolv. Det tar ju en ett par timmar att fixa för någon som kan och kostnaden är ju en bråkdel av dina 50k. Det kommer ju se ut som ett slipat betonggolv om du inte lägger klinker. Med lite ROT på detta så handlar det inte om många tusenlappar.

Verkar vara en rimligare lösning än det projekt du se framför dig nu?
 
Jag flytspacklade mitt golv själv efter att en firma gjort plattan helt fel. Klart värt det att beställa från sigro . se, blanda och hälla en kväll. Tog mindre än 4h och totalt gick det på 7000 för allt spackel. Målade sen med 2 komponent färg. Hur bra som helst.

Min platta va som din, utan fall men med golvbrun.
 
Ok, har bara tänkt att bara flytspackel inte blir så snyggt, men det kanske ser ut som betonggolv ändå! Det vore ju en budgetlösning. Ska kolla det.
Men ROT gäller väl inte på nybyggda hus eller?
 
Flyspackel tror jag att du skall behandla, antingen sätta klinkers, eller måla. Möjligt att det finns varianter som tål att vara obehandlade.
 
Eftersom du flyter hela golvet så skall du inte se någon skillnad mot betong. Men som nämns så måste du behandla flytspackel ( lite beroende på märke ). Det kan också vara värt att slipa det lite ifall du vill ha det riktigt snyggt. Måla tycker jag är toppen, klinkers så måste du ändå behandla under med fuktspärr under samt att fogen ser grisig ut snabbt.
 
Man behöver väll ändå ingen fuktspärr bara för att man lägger klinkers.
 
De flesta fiberförstärkta spackel är inte vattenbeständigt, det löses upp snabbt kan jag säga. Så sätter du klinkers utan fuktspärr (räcker väl med ångspärren) så kommer du få problem. Tror jag iaf.
 
TrollMann skrev:
De flesta fiberförstärkta spackel är inte vattenbeständigt, det löses upp snabbt kan jag säga. Så sätter du klinkers utan fuktspärr (räcker väl med ångspärren) så kommer du få problem. Tror jag iaf.
Varför skulle du ha fuktspärr i ett garage?
Om man tex bygegr badrum i källaren skall man ju inte ha det för att inte spärra inne fukt underifrån - borde väl gälla detsamma för oisolerad garageplatta !?

Flytspackel klarar väl vatten galant, och fukt också (iaf de varianter jag har sett). Däremot vet jag itne hur slitstarkt det är i tex ett garage - så målning kan kanske vara bra ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.