Det visar sig att Swedbank efter att ha svindlat bort alla sina pengar i Baltikum har ändrat på reglerna när det gäller belåning så att fler kommuner nu tillhör "landsbyggden" d.v.s. endast lånar ut till 75% i bottenlån.

Har fler banker gjort så ?, och i så fall, vad har SEB, Handelsbanken normalt sett i bottenlån (2010) på "landsbyggden" (30min från stockholm centrum är numera landsbyggd enligt FSB)
 
Jag lyckades "missnöja" till mig 85% bottenlån trots drygt 15 km utanför Örebro. Men det var på vippen, de går gärna inte över 75%. Det var Swedbank. Har varit kund i den banken sen den tiden då det hette Sparbanken och hade en ek som symbol. Sen blev det ju en ek och en havrekvast.
 
Nu har de väl en tom plånbok som logo ?
 
e väll bara hälosamt med 75 % tycker jag för alla parter
 
De har väl 75% som officiell notering på alla bottenlån med möjlighet till topplån upp till 90% utan förhandlingar. Är väl bara bra att de lärt sig något av alla kriser.
 
Banker är som individer, de skiljer sej åt så gå runt och kolla, byt bank, byt banktjänsteman, byt lokalkontor etc, 30 min utanför Sthlm kan Du ju låna i hela Uppland eller Södermanland eller åt vilket håll Du nu åker? :)
Sen måste man ju göra en personlig kalkyl, det finns anledningar till att man skärpt kraven och det är ju pga att man inte fick tillbaka pengarna. Men varje låntagare har olika förutsättningar så ju tydligare egen kalkyl man kan visa dess bättre.
 
Även Handelsbanken och Nordea har 75% som tak för bottenlånet på landsbyggd...så det är nog bara att börja vänja sig vid tanken...

Sen vad banktjänstemannen säger när man talar om hur mycket billigare det blir om man tar lånet hos SBAB istället återstår att se...
 
Ja många bolag inkl oss har 75 % på landsbyggd men allting är förhandlingsbart beroende på kundens ekonomiska förutsättningar.
Finns kunder som får 100 till bottenlånsränta också. Har själv fått det erbjudandet nyligen, alltså att låna upp till 100 % med rörlig ränta på 1,09 % och vi bor verkligen på landsbygd. Dock ej intressant för oss men har man städad ekonomi så SKA man förhandla
bolla om kostnaderna beroende på hur lojal man är

MVH Lorant
 
Har det någon betydelse om man har 75% i bottenlån och 25% i topplån alternativt 85% om i bottenlån och 15% i topplån om amorteringskrav och ränta är likvärdiga?
 
Nyfniken skrev:
Har det någon betydelse om man har 75% i bottenlån och 25% i topplån alternativt 85% om i bottenlån och 15% i topplån om amorteringskrav och ränta är likvärdiga?
Vill se den bank som ger samma amorteringskrav på bottenlån som topplån....ergo, det blir dyrare med 75/25 än 85/15 eftersom topplånet skall betalas tillbaka snabbare.

Vad jag tycker är intressant är vilka kunder är banken mest intresserad av? För mig som är helt oinsatt i ämnet skulle kunder med stora lån och god återbetalningsförmåga vara mest intressant,
 
Vi har 85/15 och bor i skogen 6mil från Götet. Fick iofs lånet när räntan låg på 6% precis före krisen.
 
jhenrikj skrev:
Vill se den bank som ger samma amorteringskrav på bottenlån som topplån....ergo, det blir dyrare med 75/25 än 85/15 eftersom topplånet skall betalas tillbaka snabbare.

Vad jag tycker är intressant är vilka kunder är banken mest intresserad av? För mig som är helt oinsatt i ämnet skulle kunder med stora lån och god återbetalningsförmåga vara mest intressant,
Beror på, den kunden du påtalar är definitivt intressant. En annan kan vara en storsparare eller potentiellt storsparare. En kund som har bra näringsverksamhet kan man se som en väldigt intressant kund då man ser möjligheter till ett övertagande av bankärenden för företaget. M.fl.

Därför får vissa kunder utan problem 100 % bottenlån med låg ränta och får diktera amorteringar mm som de vill :)

/Lorant
 
Apprentice skrev:
Vi har 85/15 och bor i skogen 6mil från Götet. Fick iofs lånet när räntan låg på 6% precis före krisen.
Jo det är först efter krisen som 75% blev det normala...
 
jhenrikj skrev:
Vill se den bank som ger samma amorteringskrav på bottenlån som topplån....ergo, det blir dyrare med 75/25 än 85/15 eftersom topplånet skall betalas tillbaka snabbare.
Ditt svar är alltså "Nej"? ;)
 
Nyfniken skrev:
Ditt svar är alltså "Nej"? ;)
Nej, mitt svar är JA, det har betydelse vilken fördelning du har på lånen, eftersom man aldrig kan uppnå det du önskade...men ja, om du kan få 85% bottenlån och 15% bottenlån eller om du får 75% bottenlån och 25% bottenlån då har det ingen betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.