Hej!

Vi är i fullt sjå med att bygga upp vårt relaxrum och har nu kommit till bastun. Vi bygger den själva och är nu ute efter så billig och bra bastupanel. Vi har tittat runt lite på olika paneler och det står väl och lutar åt antingen Al eller Asp. Är det någon som har tips om vad som är bäst eller är det smaksak? Vet ju också att det finns granpanel som jag förstår är betydligt billigare att inhandla. Vad är fördelarna respektive nackdelarna med dem olika panelerna. Någon får gärna tipsa om var jag kan köpa panelen för minsta möjliga peng;)

Tack!
 
Hej!

Granpanelen blir lite varmare än asp o al men inte så varm att man inte kan luta sig mot den om man slänger på en skopa vatten på väggen först. Al o asp har dessutom en mindre livlig yta för ögat medans granen har mer kvistar överlag samt fler svarta kvistar vilket iofs ger ett mer träigt intryck men vissa tycker att det är mer estetiskt med en yta som upplevs mer jämn i färger o mönster. Aspen är ganska ljus o alen har en ton av rödbrunt i sig vilket även framhäver ådring osv lite grand. Du kan även använda furu vilket blir lite som granen fast med mer tydlig ådring o utan svartkvistar. Både gran o furu innehåller kåda o det kan vara ganska stor skillnad mellan hur mycket kåda de avger beroende på vilken kvalitet du får tag på. Som du själv var inne på så är det faktiskt rent av en smaksak för var o en. Alla panelerna fungerar, furu o gran blir lite varmare vilket inte är något större problem men de kådar vilket kan vara lite mer bekymersamt (om man inte har ryggstöd i annat material att luta sig mot).
Jag personligen har plockat ner en gammal timrad lada och sedan sågat till timmerstockarna så att jag får en planka som är 6 cm tjock och ca 20 cm bred som skall sättas upp som liggande panel på insidan av bastun för att efterlikna en riktig timrad bastu. Timmerstockarna är i furu och de varierar i färg från grå till svart.
 
Tack för det! Jag misstänkte att granpanelen "kådar" lite så nu har vi bestämt oss för al på väggarna och asp på lavarna! Det kostade lite mer än vad granpanelen gjorde men jag hoppas det är värt det i längden;)
 
lullebulle skrev:
Tack för det! Jag misstänkte att granpanelen "kådar" lite så nu har vi bestämt oss för al på väggarna och asp på lavarna! Det kostade lite mer än vad granpanelen gjorde men jag hoppas det är värt det i längden;)
Inte bara lite mer va?
 
mlkjhr skrev:
Inte bara lite mer va?
Behöver inte bli så mycket dyrare om man letar lite och det är ju normalt inte så stora utrymmen. Jag själv lyckades hitta en såg som enbart sågar löv, men visst det blev nog dubbla priset.
 
Nån som vet någon bra butik eller såg där man kan köpa bastupanel och lavar i asp i Östergötland?
Vi hittade en såg i angränsande län med bra pris, men det har tagit över en månad utan att vi kunnat få besked om när det är leveransklart, så nu letar vi efter något annat ställe.

Tar gärna emot tips!
 
  • Gilla
kingfisher
  • Laddar…
Lånar tråden också, vi funderar på att lägga råspont som innerväggar i bastun, och sen göra ryggstöd och sitsar i asp. Tror ni det kommer fungera? Fick tips om det på beijer att man kunde göra så. Sen ville tjejen ha Råspont då det är snyggare än bastupanel enl henne.
 
p480aja skrev:
Nån som vet någon bra butik eller såg där man kan köpa bastupanel och lavar i asp i Östergötland?
Vi hittade en såg i angränsande län med bra pris, men det har tagit över en månad utan att vi kunnat få besked om när det är leveransklart, så nu letar vi efter något annat ställe.

Tar gärna emot tips!
Jag handlade min panel (al) och bastulav (asp) direkt av dåvarande Wernerträ i Djursdala/SödraVi för några år sedan, men tillhör sedan 2009 Södrakoncernen så det är inte säkert man kan köpa direkt från sådan längre. Avståndsmässigt så är det ju hanterbart sett från Östergötland.
 
Kvistfri asp är det absolut snyggaste tycker jag.
 
Jag är mitt i bastubyggandet hemma och vi valde asp som är mycket ljusare träslag än alen, jag har använd alen som bård på olika höjder på väggen och det blev fräscht tycker jag.
Att endast använda al som bastupanel skulle ha blivit alldeles för mörkt för oss
 
Det finns väl en aspekt till; aspen blir inte varm på grund av att den har låg värmekapacitivitet. Det innebär ju också att det möjligen blir svårare att hålla jämn temperatur i bastun? Kanske inte spelar så stor roll om man har ett termostatstyrt elaggregat i och för sig...

Själv byggde jag en vedeldad bastu nere vi sjön hemma med (gran-) råspont precis som tidigare talare diskuterar. Visst kådar det lite men nog är det snyggare? Några lavar blev det inte i första skedet, vi har suttit på pinnastolar där nere i ett par år. Ikväll ska jag dock åka in till en kompis med hyvel och fixa till lavarna som är av asp. Från en asp som stod tre meter från där bastun numera står.. :)
 
bjolu340 skrev:
Det finns väl en aspekt till; aspen blir inte varm på grund av att den har låg värmekapacitivitet. Det innebär ju också att det möjligen blir svårare att hålla jämn temperatur i bastun? Kanske inte spelar så stor roll om man har ett termostatstyrt elaggregat i och för sig...

Själv byggde jag en vedeldad bastu nere vi sjön hemma med (gran-) råspont precis som tidigare talare diskuterar. Visst kådar det lite men nog är det snyggare? Några lavar blev det inte i första skedet, vi har suttit på pinnastolar där nere i ett par år. Ikväll ska jag dock åka in till en kompis med hyvel och fixa till lavarna som är av asp. Från en asp som stod tre meter från där bastun numera står.. :)
Trevligt, ska snart börja med golv och väggar. Har du behandlat råsponten någonting eller bara låtit den vara?
 
Helt obehandlat är det hos mig - den får ju patina efter ett tag ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.