Hej

Jag skall bygga ett förråd/vedbod på 6 x 7,5 m. Jag vet bara inte riktigt hur jag skall göra grundläggningen.

Det blir inte en platta, för dyrt.

Tänkte göra en plintgrund men är rädd att jag kommer gör högt upp med bärlinor och golvåsar, eller??? Även om man lägger bärlinan vid markytan så bygger den ju ca 220 mm plus golvåsen ca 170. Golvet hamnar alltså på ca 390 mm över mark.Känns högt men är kanske inte det?? Vill ha så lite trappsteg som möjligt för att enklast komma in.

Ett annat alternativ är leccasten direkt på marken med golvåsen ovanpå, men hur kan jag på bästa sätt få en stabil och frostsäker konstruktion då?? Kan man bygga så över huvudtaget??

Tacksam för alla förslag, även om det är nya som jag inte tänkt på.

Peder
 
Kanske bättre Du räknar på vad det kostar, om du menar att plattan blir för dyr. I vilket fall som helst, så får du frigöra ytan under boden = bort med matjorden och fyll upp med makadam (8-16 t ex) för att hålla torrt därunder. Ett minimum höjd mellan mellan bärlinor och mark = 100mm. Du kan också enbart använda bärlinor = 600 cc, för att minska på höjden. En ramp går att gjuta upp. Om du nu kollar priser, så ser du att plattan inte blir mycket dyrare. Underarbetet kommer du inte ifrån. 4.5 kbm betong = ca 8000:- Formen till gjutningen gör du av reglarna som du bygger väggarna av, bara att torka av innan du bygger vidare. Inte helt fel att lägga en 100 mm cellplast under betongen. Som du ser, två helt olika golv, men där betongplattan vinner på sikt. Om boden nu enbart skall användas som förråd/ved, kan man undra om där är någon mening med golv överhuvud taget. Gräver du ur och kör med plintar, kan du täcka makadam bädden med stenmjöl; padda och lägga plattor.
 
Redigerat:
Hmmm
Att köra utan golv hade jag inte tänkt på. Det var ett intressant tips. Veden kan man ju alltid lägga på pallar, fast jag hade tänkt få slippa hålla på med pallar.

Kan man då fylla upp med makadam och stenmjöl inne boden så att man slipper få en hög "tröskel" vid dörrana? Eller kör man utan bärlina vid dörrarna?
 
Jag byggde en bod 1.5x 4.5 för verktyg, cyklar etc ifjol.

Lade ett lager lecablock som en ram och sedan fyllde upp halva vägen med 8-16 grus, tanken var att lägga plattor ovanpå, men jag slopade det när jag insåg att gruset funkade lika bra som det var.

/benny
 
peder02 skrev:
Hmmm
Att köra utan golv hade jag inte tänkt på. Det var ett intressant tips. Veden kan man ju alltid lägga på pallar, fast jag hade tänkt få slippa hålla på med pallar.

Kan man då fylla upp med makadam och stenmjöl inne boden så att man slipper få en hög "tröskel" vid dörrana? Eller kör man utan bärlina vid dörrarna?
Ja där är många vägar att gå, när du får ned plintarna runt väggarna, kan du lägga ett 95 X 95 tryckt i plintarna och ha detta att bygga väggarna på. Glöm inte att bulta fast det tryckta, så att inte huset lättar när det stormar. Jo du kan släppa den tryckta bärlinan vid dörrarna, och göra dessa lite längre (nedåt), eller så kan du göra en ramp samtidigt som du fyller upp det utgrävda med makadam 8-16
och stenmjölet. Lastpallar tycker jag inte där är något jobb med, använder de med som underlag till min ved. Benny_Sten visar på en variant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.