Problemet:

Det finns i släkten en fastighet som skall säljas, den har ett attraktivt läge. Vi är 2 syskon som kan tänka oss att köpa, men bara om den går att stycka i 2 tomter. Detta är ett sommarstugeområde.

Den nuvarande tomten är 3% för liten för att få styckas, kommunen kräver att tomter skall vara minst 1500 kvm i området. Detta styrs idag inte av detaljplan, men en plan kommer att genomföras inom ett par år. Planförslaget har samma storlekskrav.

Kommunen har vid preliminära kontakter sagt blankt nej till styckning, efterssom det fattas ca 40kvm. Underligt efterssom kommunen planerar stora investeringar i infrastruktur i området, som de borde vara intersserade av att få fler som får betala anslutning till.

I det absoluta närområdet finns 2 nybebyggda tomter som styckades för drygt ett år sedan, de är 40% mindre än regelverket föreskriver.

Nu funderar jag, hur ser beslutsgången ut? Om vi ansöker om att få stycka, är det då till lantmäteriet, eller skall man blanda in byggnadsnämnden först? Och om man får nej till styckning, vilken instans är det man då kan överklaga till?

Finns begreppet "mindre avvikelse" i styckningsammanhang? Eller gäller det bara själva bygglovet?
 
Redigerat:
Ni kanske kan kolla om ni kan få köpa 40kvm av en grannes tomt och addera till er?
 
En avstyckningen börjar med att man begär förrättning hos LM, vars beslut ska vara till bestående nytta för alla inblandade fastigheter. I det här fallet hindras syftet av befintliga planföreskrifter, som LM lätt kan inhämta från byggnadsnämnden. Eftersom man inte inom planområdet får bebygga fastigheter med mindre yta än 1500 kvm skulle den nya tomten bli oanvändbar.

Därför har trådskaparen fått nobben; eller (antar jag) avråtts från att ansöka om förrättning. Det är i praktiken meningslöst att begära förrättning för överklagande. En sådan prövning kommer inte att tillföra något annat än vad LM redan inser: Detaljplanen medger inte fastighetsbildningen.

Däremot händer något om man inleder med att från byggnadsnämnden begära förhandsbesked för nytt bostadshus kombinerat med fastighetsbildning. Iochförsig är byggnadsnämnden formellt hindrat att meddela positivt förhandbesked på grund av planbestämmelsen. MEN: Byggnadsnämnden KAN anta sådan avvikelse om den är att anse såsom ringa. Lyckas ni utverka ett sådant förhandsbesked har ni något på fötterna när ni i steg två ansöker om LM-förrättning. Nu kan man påvisa att den nya fastigheten blir användbar.


Byggankans tips är också en framkomlig väg, men blir en smula dyrare.
 
Det minst sagt märkliga här är att 2 tomter styckades av med en storlek på ca 800 resp. 900 kvm. Tomterna bebyggdes förra året, men jag är osäker på när styckningen skedde, den kan ev. ligga 2 - 3 år bakåt i tiden, det finns en hel del specialregler bygglovsmässigt. Man måste tydligen ersätta alla träd som fälls (återplantera fullvuxna), som ett exempel. Och strandskydd gäller.


En fundering jag har är om det faktum att ny detaljplan skall genomföras om 2- 3 år kan vara skälet till det ganska tvära stoppet för styckning.
 
Mikael_L
Jag har ju en rätt ringa kunskap om sådant här, du brukar ju själv ha betydligt bättre koll (på allt möjligt) ... :blushing:
Men... jag skulle iaf sagt; förhandsbesked först ...

Vad kostar ett sådant i er kommun? Vissa kommuner har avgiftsfritt eller lägre avgift vid avslag ...
Sedan bör väl ett förhandsbesked vara något som sen går att gå vidare med och överklaga, eller?
 
Att myndigheter beslutar stick i stäv med (ibland sina egenhändigt beslutade) gällande regler och bestämmelser är inget nytt. Dessa inkonsekvenser medför i praktiken inget nytt rättsläge. De kostar bara myndighetens myndighetens förlorade anseende. Tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.