Har två st kakelugnar i ett gamalt uthus som tyvärr måste rivas.
Hur ska man sätta pris på dem när man ska sälja dem då jag själv inte vill ha kvar dem.
Vad ska man titta på? utseende, färg, storlek, årtal mm?

En utav dem står uppe och en är nedmonterad. är det svårt att montera ner en själv?
 
Kolla blocket då får du en fingervisning.

Men generellt fyrkantiga och färgade dyrare. Är den både fyrkantig och färgad med krona på då är den ännu dyrare.:)
 
Jag har precis varit ute på Blocket och kollat kakelugnar. Pratade dessutom med en kakelugnsuppsättare som sa att förutom kakelugnen går övrigt material på ca 5000:- och uppmonteringen på 25000:- (- rotavdrag). De fina kakelugnarna han hade var i mycket bra skick och han begärde 7000:-/st. Många ugnar är tyvärr i sämre skick och det gäller att vara försiktig när man plockar ner dem. Utan uppmärkning är det inte många som köper.

Under ett samtal med en kakeluppsättare i Skåne fick jag infon att färgade ugnar är näst intill omöjliga att sälja. Själv har jag en ful fyrkantig grön sak (med krona tror jag) och den är värd NADA!

Sätt ut till högstbjudande så får de åtminstone leva vidare eller kontakta en kakelugnssnubbe som kan hjälpa dig att se om de är värda något rent pengamässigt!
 
Returia skrev:
Under ett samtal med en kakeluppsättare i Skåne fick jag infon att färgade ugnar är näst intill omöjliga att sälja. Själv har jag en ful fyrkantig grön sak (med krona tror jag) och den är värd NADA!
Vem har prissatt den?

Var några år sedan jag höll på med kakelugnar, så jag blev ju tvungen att springa ut på blocket och kika.

En rund runt 7000kr som du skrev.

Sen började de från 20tusen, tar den billigaste färgade här.

http://www.blocket.se/jonkoping/Kakelugn_25916952.htm?ca=16&w=3

Obs inte min annons.:)
 
vart kan man hitta någon som kan värdera dem då?
 
Försök att hitta någon lokalt på eniro eller googla, men du kan ju kastsa ut en bild här. Finns nog någon som kan höfta, även om irl är ju att föredra.

Vad är det för modell? färg? årsmodell? bredd? höjd?
 
barajag skrev:
Vem har prissatt den?

Var några år sedan jag höll på med kakelugnar, så jag blev ju tvungen att springa ut på blocket och kika.

En rund runt 7000kr som du skrev.

Sen började de från 20tusen, tar den billigaste färgade här.

[länk]

Obs inte min annons.:)
Det var ingen som prissatte min kakelugn, men utifrån fotokatalogen kakelugnssnubben hade så kom vi mer eller mindre fram till att min inte var av den mer lättsålda eller värdefulla typen.

Angående annonserna på Blocket så är det ju så att varan är egentligen inte värderad förrän den är såld. Väldigt många kakelugnar ligger ute lääänge, ganska många förblir osålda (tillgång och efterfrågan). Det dyra ligger ju i att få den ned- och uppmonterad.

Jag är absolut ingen expert, men sonderar terrängen då jag en dag ska hitta den rätta ugnen ... eller rättare sagt en som vill montera den för en billig peng!
 
Returia skrev:
Det var ingen som prissatte min kakelugn, men utifrån fotokatalogen kakelugnssnubben hade så kom vi mer eller mindre fram till att min inte var av den mer lättsålda eller värdefulla typen.

Angående annonserna på Blocket så är det ju så att varan är egentligen inte värderad förrän den är såld. Väldigt många kakelugnar ligger ute lääänge, ganska många förblir osålda (tillgång och efterfrågan). Det dyra ligger ju i att få den ned- och uppmonterad.

Jag är absolut ingen expert, men sonderar terrängen då jag en dag ska hitta den rätta ugnen ... eller rättare sagt en som vill montera den för en billig peng!
Jo det är ju inte var mans grej precis. Ungefär som en Ford Consul från 55. Svårsåld men ändå värd 5 ,10 tusen även värdelös i mångas ögon.:)

Ps: Är ingen expert heller, men sålde några på nittiotalet och de jag nämnde förut fick man bäst betalt för. Allra helst blå fyrkantiga med krona ( kommer inte ihåg några märken längre, men det skiljer ju där med) från slutet på artonhundratalet. Sen finns det väl nästan lika många modeller som det finns kaminer.;)
 
Det är enkelt att ta ner själv. Börja med krönet såklart, kaklen där sitter i princip löst. Ta alltid loss kaklen inåt, slå lätt på övre delen och håll emot, annars flisar de sönder. Muren är bara att destruera. Häll lite vatten om de sitter hårt.
En vit rund enkel, utan mittsims osv. max 8000-10000:-. Flat enkel 10000-12000. Med dekormålningar, mittsims, märkesugnar, hantverksugnar osv. är det en otrolig spridning på. Dessutom, kakelugnar är som alla andra objekt på andrahandsmarknaden, tillgång - efterfrågan. Ett tag låg alla ugnar kring 5000:- blocket.
 
någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att ''åter''montera upp en kakelugn? själva teglet är kvar men kakelplattorna ligger uppmärkt i en låda. detta pga. att vi hade ''nattgäster'' i ett ödestorp och en kväll var kakelugnen nedmonterad, uppmärkt och packad i lådor vid ytterdörren. tragiskt med folk som inte kan skilja på mitt-och-ditt..
 
Att sätta upp en kakelugn kostar mellan 15-20.000. Rotavdrag gäller för jobb så man hamnar runt 10.000.
 
15-20 låter lite väl billigt... Vi satte precis nyss om två kakelugnar och satte in insatsrör (huset har en våning + inredd vind, kakelugnarna står på första våning) och då var arbetskostnaden 70000 innan rot.

Då är visserligen själva dragningen av insatsrör en del av det, men ca 30000 / kakelugn skulle man nog kunna tänka sig, kanske lite lägre. Vi hade både dyrare och billigare offerter, de vi valde var en seriös firma med mycket bra referenser från många håll och jobbet blev bra gjort också. Materialet kostade 30000 men då är ju insatsrören en väldigt stor del av det.

johansson_90>> Är du säker på att ugnen var tät innan? Om det var ett ödetorp låter det ju som att ugnen inte har varit använd på ett tag. Annars kanske du lika gärna ska passa på att sätta om hela ugnen när kaklen ändå är nerplockade, om du har tänkt att den ska användas någon gång i framtiden?
F.ö. låter det ju helt knäppt med folk som försöker plocka med sig en kakelugn, obehagligt med ett sånt inbrott!
 
mersault skrev:
15-20 låter lite väl billigt... Vi satte precis nyss om två kakelugnar och satte in insatsrör (huset har en våning + inredd vind, kakelugnarna står på första våning) och då var arbetskostnaden 70000 innan rot.

Då är visserligen själva dragningen av insatsrör en del av det, men ca 30000 / kakelugn skulle man nog kunna tänka sig, kanske lite lägre. Vi hade både dyrare och billigare offerter, de vi valde var en seriös firma med mycket bra referenser från många håll och jobbet blev bra gjort också. Materialet kostade 30000 men då är ju insatsrören en väldigt stor del av det.

johansson_90>> Är du säker på att ugnen var tät innan? Om det var ett ödetorp låter det ju som att ugnen inte har varit använd på ett tag. Annars kanske du lika gärna ska passa på att sätta om hela ugnen när kaklen ändå är nerplockade, om du har tänkt att den ska användas någon gång i framtiden?
F.ö. låter det ju helt knäppt med folk som försöker plocka med sig en kakelugn, obehagligt med ett sånt inbrott!

jo det är nog lika bra med nytt. det har stått tomt ca: 40år nu tänker jag :p jo men det är inte första inbrottet vi har haft där heller. porslin och silverbestick mm. till ett värde av ca: 20tusen kr var det första de stal sen trodde vi inte att det fanns mer att stäla men då plockade dom ner kakelugnen istället. sätter jag lås på dörren så bryts dörren upp. rutorna kastas sönder med sten osv. har börjat göra iordning torpet nu så förhoppningsvis blir det lugnare när det syns att det renoveras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.