Hej som rubriken lyder ja ska bygga ett nytt hus och det är nästan in princip nyckelfärdigt men nu är det så att ja har alltid velat ha ett hemligt rum, och min tanke är att det ska vara på ca 10 kvadrat!

Några tips på hur ja ska göra vill inte att det ska finnas med i planlösningen heller
rummet ska som sagt inte "finnas"

lite tips hade varit underbart : )


Mvh


M
 
  • Gilla
z9leca
  • Laddar…
Kul idé! Jag tycker det är lätt att missa rum i ett hus om man inte känner det väl.

Är det ett rätblock vi pratar om kan det kanske bli svårt, men ett hus med oregelbunden form gör saken mycket lättare. Rita dels en planlösning, dels en fasadritning och ytterväggarna utifrån och låt dessa skilja sig åt. Se sedan till att optiskt förvilla hjärnan. På ett U-format hus ser "flyglarna" ut som riktiga flyglar även om de i verkligheten bara sticker ut ett par meter. Rita lite så hittar du en smart lösning! Gömma saker ska man göra där folk kan se dem.

Måste finnas massor av anvädningsområden för ett hemligt rum. Musikrum för Hifi-nörden som inte vill erkänna att stereon kostat mer än huset, cannabisodling för den som vill ha ekologiskt och närodlat, dockrum för henne som i sinnet alltid förblir fem år... d^_^b
 
Gav iochförsig lite "Österrikisk kidnappningshåla"-känsla över detta....men om du inte vill ha med det på planlösning och annat så får du nog bygga det själv i efterhand. Däremot kan du ju förbereda genom att i planlösningen rita upp det på så sätt att det rum du tänker bygga bara är att "dela av" Beror ju mycket på hur resten av huset ser ut också. Det viktiga är att man inte ser viktiga referenspunkter samtidigt som man tittar på det dolda rummet...
Ja, lite svårt att förklara..får rita en bild och lägga upp senare!
 
Min tanke är att bygga halva huset källare och den dela av den halvan är kanske en ide ? källaren ska inte finnas med på planlösningen!

Sen har ja stött på ett dilema om ja ska bygga ett nyckelfärdigt hus ett lös virkes hus hmm

Tack för alla förslag men får gärna komma med mer ;D


mvh
 
Definitivt Österriskisk fängelsehåla-vibbar här... vad tänkte du ha i det hemliga rummet om man får fråga?
 
10 kvm är faktiskt ett stort rum för att ha hemliga saker i. För oss dödliga räcker dem med ett fack någonstans för att gömma värdefulla saker i.

Men som ovan 10 kvm låter som en cell.
 
Roligt med hur olika man ser på det, själv får jag känslan av en mysig "koja" att gömma sig i.
Enklast (?) blir det nog om man gör det i källardelen, häftigast borde väl bli om man kunde få till det ovan mark gömt inne bland de vanliga rummen. Fast det ställer nog krav på att boytan är större än vanligt.
 
"Hemligt" rum är väl inget konstigt? Själv ska jag med tiden göra en dold dörr i källaren som ska leda in till ett mer eller mindre gömt rum på ca 10 m2.

Vad som ska finnas där inne? Jo, två chesterfield-fotöljer, ett litet mahognybord, en askkopp, trägolv, bröstpanel på väggarna och hyllor fulla med whisky och cigarrer...
(Whiskyn har jag redan, sisådär en 70 flaskor... Det är det andra som blir jobbigare...)
 
Våra barn ville ha ett hemligt rum, och när vi pratade med Myresjöhus (som vi till slut inte köpte huset ifrån), hade säljaren där en färdig lösning - det visade sig att detta är inte så ovanligt önskemål...
I vårt fall har vi en traditionell planlösning på övervåning med ett allrum och fyra sovrum (två och två på varje sida av allrummet). Mellan två av sovrummen finns ett utrymme dit det inte finns någon dörr från allrummet. Egentligen är det en stor garderob, men duger som "ett hemligt rum" för barnen.
På samma sätt kan man, om utrymmet finns, skapa ett rum med dörr bara inifrån ett annat rum, mellan två andra rum i rad. Jag tror inte att det är många tillfälliga besökare som funderar över att det fattas några kvadratmeter, eller att man tror att det faktiskt är en walk-in garderob där ingen annan har att göra.
 
Egentligen kan man ju jämföra det lite med ett "safe-room" vilket är betydligt vanligare utomlands än här hemma. Skillnaden är att i det "hemliga" rummet behöver man troligen inte dimensionera väggar enligt skyddsklasser o.s.v. som man oftast gör i safe-room.

Googla gärna på "safe room" så hittar ni flera exempel!
 
Skrämmande !
 
eller kanske inte förresten...kanske man skulle gräva ner sig i trägråden och gräva utrymme för 300kvm musikstudio...skulle passa mig fin fint...sen sälja kåken och bo kvar i utrymmet under trädgården....
 
Japp helt klart ska ja kidnappa nån och låta henne leva där hela sitt liv, självklart inte!!!!
Tänkte mer ett rum med 2 stolar ett bord och en öl och sprit kyl och 2 fåtöljer en tv och kunna sitta där inne med nån polare kolla lite bilsport eller spela lite på xboxet=) Tror nog det blir i källaren bygger en källare på ca 40 kvadrat drar av 10 till rummet kanske lite till får se och murar upp en väg och rummet är klart antar det är lättast och källaren kommer ju inte stå med i planlösningen =D
 
Det är helfräckt med hemliga rum! Minns när jag och en kompis var i hennes föräldrars sommarstuga en dag när de hade fest och förundrades över att föräldrarna gick ner i källaren tomhänta och kom upp med öl och sprit varje gång utan att vi sett en endaste lite burk i källaren.(Vår plan var ju att "låna" några burkar, därav vårat ivriga letande)
Eftar att ha gått runt i källaren ett tag enades vi om att det fattades utrymme. Efter mycket nogrannt letande hittade vi en garderob med skoavtryck på "golvet" och bara en jacka hängandes i, detta var vi givetvis tvugna att undersöka närmare - när man tryckte till golvplankan öppnades baksidan av garderoben och vi kom in i det hemliga rummet! Där inne förvarades förutom all öl även en högklassig hembränningsapparat. (detta var för ett par år sedan innan fulspriten blev så billig att det knappt lönar sig att bränna själv)

Precis hur häftigt som helst! :D
 
Ja ni ser det är ju hur fräckt som helst =D Ett hemligt rum antar ja dom flesta män vill ha haha : ) men hur fungerade dörren var den noggrant byggd ja menar om ni inte sett sko avtrycket tror du ni hade hittat rummet då ? ;) Ja tycker fan det är skit coolt att ha ett sånt hemligt rum har alltid velat ha ett sådant och självklart inte för att låsa in nu utan mer kunna smita ifrån och kunna ta en kall öl och kolla tv blir ju lite mysfaktor på det hela med ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.