Vi håller på att bygga ett nytt hus och skall nu beställa väggarmaturer för fasdbelysningen utomhus. Samma armatur finns i två olika varianter, dels en som har en vanlig E27 sockel för en vanlig glödlampa och dels en som har en G24d sockel för ett kompaktlysrör.

Vilken typ av sockel bör man välja till sin utebelysning?

Först tänkte jag att ett kompaktlysrör borde vara mest energieffektivt, men om man installerar en lågenergilampa i armaturen med den vanliga E27 sockeln så borde väl det också bli energieffektivt. Spelar valet av sockel någon roll?
 
Båda är lysrör och därmed lika effektiva, men jag skulle sätta en bra slant på att E27 lampor är betydligt billigare.
 
G24-sockel helt klart. Oftast snyggare placerad ljuskälla när det är kompaktlysrör. Jag har också för mig att ett riktig lysrörsarmatur är något effektivare än en med lågnergilamapa av samma specifikation. Död åt E-gängan!

(Kolla in vår förstugebroarmatur. 18W G24q/827)
 
Hej,

Kör E27. Kompaktlysrör är på väg att försvinna. Det finns väldigt bra alternativ med E27 sockel i både LED och induktion (dessa startar och fungerar även när det är kallt, till skillnad från lågenergilampor och kompaktlysrör. Håller längre och drar dessutom mindre energi...)
 
Energi Nicke skrev:
...Kompaktlysrör är på väg att försvinna...)
Det där skulle jag vilja höra från fler. De flesta hävdar motsatsen. Var på Studio L6 (stor ljusutsällning för arkitekter i GBG) strax innan jul och de hävdar att E27 för lysrör är dött.
 
Johan Gunverth skrev:
Det där skulle jag vilja höra från fler. De flesta hävdar motsatsen. Var på Studio L6 (stor ljusutsällning för arkitekter i GBG) strax innan jul och de hävdar att E27 för lysrör är dött.
Ja och Nej. Lysrör i E27 sockel (lågenergilampor) är en tillfälliglösning, som Osram och Philips bland andra tjänar stora pengar på. E27 är dock en av dom vanligaste standard socklarna och kommer med ny teknik hela tiden. Jag har sett bra alternativ med både LED och Induktion, som är betydligt effektivare och långlivade än vad lysrör är. Då dom inte innehåller kvicksilver heller, så känns det som ett mer hållbart alternativ i längden.
 
Jag har fått olika råd ifrån olika "experter". Till slut valde jag att följa rådet ifrån de elektriker som installerar mitt elsystem (ifrån Processkontroll). Dom tyckte att med tanke på utvecklingen av nya LED lampor för E27 socklar så har E27 tagit ledningen igen - det är den mest spridda standarden och just nu ser det också ut att vara den standard som ger mest nya möjligheter i framtiden. Kompaktlysrör är en konkurrerande standard som inte erbjuder något bättre än E27. Så det får blir E27 för de lampor där valet finns.
 
Bra val med E27 sockel, finns bra LED lampor med denna sockel. Vilken typ av armatur har du tänkt med glaskula, downlight eller spotlight? Den första lyser som en "vanlig" lampa, den andra åt ett håll, den tredje (passar i kula) är rundlysande, den fjärde och femte som en vanlig downlight,
 
  • Lampa-1.jpg
  • Lampa-2.jpg
  • Lampa-3.jpg
  • Lampa-4.jpg
  • Lampa-5.jpg
På det flesta utomhuslampor har vi beställt armaturen Norlys Vasa (se http://www.norlys.se/?ItemID=1115). Den lyser upp och ned och har en plastskiva med struktur som påverkar ljuset ut en aning. Av någon anledning så var E27 varianten av denna armatur även lite billigare än varianten med kompaktlysrör, vilket gjorde valet ännu lättare.
 
Hur stor kan lampan vara i denna armatur?
 
75W är max, men så stark vill man nog inte ha. Vet inte hur mycket ljus som är lagom för den här typen av armatur, men armaturerna är beställda utan glödlampor, så det är väl bara att prova innan man köper lampor till alla.
 
Snygg armatur, innan du köper LED lampa, kolla vilken längd och diameter lampan kan ha. LED lampor har olika storlek beroende på modell. Antar att det behövs en rundstrålande lampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.