Hej

Vi har ett källarrum på ca 8 kvm som efter en tillbyggnad hamnat inne i huset efter att förut legat ytterst. Nu vill vi få varmt på golvet och jag har börjat bryta i golvet som relativt enkelt går att bryta upp i skikt om ca 4 cm tjocklek, verkar vara gjutet i omgångar. Hursomhelst så är plattan gjuten direkt på marken (30-tal) och jag vill nu ha tips på hur jag skall bära mig åt för att få detta bra. Hur djupt skall jag gräva ur för att inte höja golvet (det är bara 2 m i takhöjd)? Hur skall jag isolera? Kort sagt, hur skall jag bygga upp det nya golvet?

Det skall vara klinker överst och vattenburen golvvärme.

Marken är lerig men det har legat ett reglat trägolv i rummet sedan 60-talet och ingen tendens till mögel.

Tack för alla tips och råd!

/Martar
 
Bygg upp det som en modern platta dvs

klinker
betong
isolering(frigolit)
tvättad makadam
fiberduk
jord

sedan är det bara att börja räkna på tjockleken på respektive lager och summera dessa så har du grävdjupet.
Mycket jord blir det ;)
 
Hmm

Det verkar så otroligt jobbigt att gräva så mycket. Jag har ju tre små barn som tar tid oxå...

Skulle det inte funka att bara bila bort så mycket att man får plats med en tunn frigolitplatta (4cm) och sedan gjuta en ny platta med värmekabel i? Hur stora kan förlusterna mot marken bli?

Värmer med pellets som ändå går hela sommaren så litet förluster gör inget.

/Martin
 
martar skrev:
Hmm

Det verkar så otroligt jobbigt att gräva så mycket. Jag har ju tre små barn som tar tid oxå...

Skulle det inte funka att bara bila bort så mycket att man får plats med en tunn frigolitplatta (4cm) och sedan gjuta en ny platta med värmekabel i? Hur stora kan förlusterna mot marken bli?

Värmer med pellets som ändå går hela sommaren så litet förluster gör inget.

/Martin

Latmask ! ;)

Skämt åsido, visst är det en del jobb, men det finns inga genvägar till ett gott resultat, alternativet till att göra det själv är ju att lägga ut delar eller hela jobbet på någon hantverkare.

Problemet med för lite isolering är ju att det leder till fuktvandring, tråkigt att behöva göra om jobbet !

Skall du värma upp golvet ?
 
om du bestämmt dig för att gräva upp allt så ring efter en sugbil. (en enorm damsugare med stora hjul) Dom tar inte så myclet betalt å dom suger ut de på nån timme... dom kan även spruta in makadam så slipper du bära in det... tror dom tar 1000-1500 per timme. väl investerade pengar.

Lycka till å knäck inte ryggen
 
Problemet med tex en sugbil kan vara at det är packad lera eller sprängsten, då måste man handjaga.

Det som kan vara ett tips är att använda sig av en lite billigare form av hantverkare som inte klagar på tunga och tråkiga jobb. De fixar nog det på ett par dagar ;)
 
Hej

Nu har jag bestämt mig för att gräva trots allt (man vill ju inte vara latmask). Problemet är att rummet är så otillgängligt, går inte att köra in med skottkärra...

PLattan är borta, nu skall bara 20 cm fuktig blålera bort...

Nu några frågor.
Rummet är bara 7 kvm så pris spelar egentligen ingen roll, finns det någon anledning att både köra med isodrän och cellplast (det är fuktig lera så isodrän är ett måste)?

Med tanke på otillgängligheten så tänkte jag ställa in en betongblandare och köra färdig betong, typ Gjuta Grov. 30 säckar går det åt om jag gör plattan 6 cm. Räcker det för vattenburen golvvärme? (det kommer inte att vara någon belastning på golvet direkt.

Finns andra tips?

/Martar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.