Jag har en fundering på eldragningen till badkaret. Jag hittar inte någonstans i branchreglerna hur man på ett säkert sätt monterar dosan bakom badkaret i våtzon 1. Någon som har en säker och klurig lösning?
 
Använd en dosa med tillräcklig kapslingsklass.
 
Bödde skrev:
Jag har en fundering på eldragningen till badkaret. Jag hittar inte någonstans i branchreglerna hur man på ett säkert sätt monterar dosan bakom badkaret i våtzon 1. Någon som har en säker och klurig lösning?
Utanpåliggande dosa med kaplingsklass IP65 är ett bra val, sen ska ju hål, förskruvningar osv göras på rätt sätt. (bakom kanten på karet är det inte zon 1 längre)
 
Varför ansluta i zon 1? Dra kabel längre bort och sov gott.
 
kamilenski:

Ibland går inte det då man inte kan byta kabel på karet och det inte finns tillräckligt med läng.. Samt att kunden kanske inte vil ha en full grå IP 65 dosa synli i sitt nya badrum.. ? Eller finns det finare IP 65 dosor än de gråa i stål.
 
Det finns "snygga" vita anslutningsdosor för ändamålet. Man brukar sätta den dold bakom badkaret. Matningen går man förslagsvis med dold inne i väggen.
 
Kolla Eljo U56. Snygg som en baby. :-D
 
Man sätter naturligtvis dosan ( om man inte kan byta kabeln) under/bakom badkaret, då spelar det ingen roll med hur den ser ut
 
Jag gjorde så att jag drog rör till en kopplingdosa 20 cm under taket, så får elektrikern sköta placeringen istället (för man vill ju sova gott som det så riktigt påpekades ovan). Jag var osäker på om det var godkänt med dosa bakom badkaret i zon 1 eftersom det blir ett 70mm hål i tätskiktet, men det verkar ju som det inte är zon 1 bakom badkarskarkanten. Konstig bestämmelse tycker jag, och väldigt svårt att utläsa utifrån branschreglerna...

Tack för era råd och professionella synpunkter!
 
Proffsen drar ett rör genom väggen (under badkarskanten) som lutar neråt, då får man inga problem med tätskikt och sedan drar dom i en kabel som är hel ända in i karets anslutningsdosan. Är det lånt och krokigt från rörändan till den plats som kabeln ska anslutas kan man vara tvungen att skala upp den en bit.
 
Skönt att höra att man är ett proffs då för så gjorde jag, vp-rör genom väggen och dosa på andra sidan, manschett på röret och pl400 innan jag trädde det genom hålet så det skulle sitta stadigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.