Du bör på allvar fundera om det verkligen behövs ett gäst/arbetsrum med väggar. Gör det till en öppen yta istället men med smart avgränsning.

Det är alldeles för plottrigt nu med vinklar, vrår och sannolikt mörka ytor?
 
Så här kan man också rita ett resonemang. Med siktgator och stråk för ögat och för besökare. Med blickfång och med baktanken att hålla allt samman med enkla logiska grepp.

Jag tänker mig huvudbyggnaden flyttad mot "vänstra" tomtgränsen för att samla en större tomtyta i skyddad vinkel på den soliga baksidan.

Garage och carport integrerad med groventré till "höger" hamnar under ett förlängt villatak. Takåsen bildar ett enda stort snedställt "T", vilket markerar husets entré under en gavel.

Observera att carporten utgör en genombrytning tvärs igenom byggnaden. På så vis får förbipasserande på vägen och besökarna en första flukt av baksidans vackra blickfång.

Detaljerna tar vi sen... :)
 
  • Berntsson02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag gillar klädvården men vill ha genomsikt, i alla fall lite, från entrén! Så skulle jag vilja ha köket mot baksidan.

Allrummet blir väldigt mörkt på grund av arbetsrummets väggar. Jag har istället ritat in bokhyllor som avgränsare. Klarar man sig med en mindre arbetsvrå kanske det går att göra en där jag gjort streckade hyllor. Flyttar man stora sovrummets dörr till väggen mot matplatsen så kan det göras större. På det sättet får man både arbetsyta och ett användbart allrum!

Det kan vara bra att ha möjlighet att lätt kunna göra ett rum till i framtiden. Det kan man göra nedanför köket mitt förslag.
Ella-plan.JPG-for-web-LARGE.jpg
 
Tack för att ni engagerar er i vårt kommande bygged^_^b.
Sitter o kollar på era ritningar och ni har bra ideer .
Flyttade om lite i allrummet, känns som att ett gästrum är ganska meningslöst dom kan ligga i allrummet på en bäddsoffa.
Satte arbetsrummet intill walk in garderoben i stället och kan då kombinera sy hörna till sambon , pappershörna och en jätte walk in garderob. Kanske inte funkar alls:blushing:.
Man kan även göra om det till ett sovrum om storken skulle komma igen.
Köket skulle jag vilja ha på "entresidan" så att v-rum o matplats hamnar mot altanen i vinkeln,vill även ha en pool där om det blir några kulor över.
 
  • Ella.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ansluter med fler detaljer till skissen jag gjorde i morse.
 
  • Berntsson03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Ansluter med fler detaljer till skissen jag gjorde i morse.
Härligt Billy, back on track!
 
Lite åsikter om både den första och den nya ritningen:

Jag tycker att grovköket är på tok för stort, det är större än barnens sovrum, större än allrummet! Fundera lite på hur man möblerar ett grovkök: med skåp, tvättmaskin etc längs väggarna. Det blir väldigt stor golvyta tom i mitten, vad tänkte du ha det till?

Jag rekommenderar att du flyttar väggen 1-1,5 meter närmare huvudentrén och gör den ca 220-230 cm bred, dvs en korridor med 60-centimeters skåp/maskiner på vardera sidan. Där ska väl varmvattenberedare och sådant finnas också förmodar jag. Det som skurits av från grovingången blir er klädkammare till sovrummet.

Sen tycker jag att köket låg bättre närmast entrén: du vill inte passera genom hela vardagsrummet med matvarorna. när du kommer hem från storhandlingen.

Allrummet behöver du fundera lite till på: du har fått in en altandörr och kanske ett fönster bredvid det, men ytan är väldigt liten, om den ska kunna användas praktiskt av barnen behöver du få plats med iallafall en tvåsitssoffa, bord och TV plus några beanbags eller liknande till kompisarna, om ni ska få ha ert stora vardagsrum i fred när de blir 12-13-år eller äldre.

Ett allrum (eller två vardagsrum om man så vill) är väldigt bra när man har barn, men med ett så litet allrum med två små hörn snett mot varandra att möblera i blir det svårt att få till det bra tror jag. Men varför inte sätta garderoberna på väggen till det stora sovrummet, mot matplatsen? Då ljudisolerar de mot vardagsrummet när tonåringarna har fest och man får bra förvaring centralt i huset.

Krymper du den "ihopslagna arbetsrummet/klädkammaren" lite så har du plötsligt ett rätt stort rum. Arbetshörnan får då plats i hörnet som blir mittemot där du ritat garderoberna och du får in rejält med fönster. Och altandörren kan sättas närmare husets vinkel så att man får ett stort hörn att möblera istället för ett litet.
 
Anna_H skrev:
Sen tycker jag att köket låg bättre närmast entrén: du vill inte passera genom hela vardagsrummet med matvarorna. när du kommer hem från storhandlingen.
Det argumentet kommer fram nu och då på detta forum. Vi har köket på andra sidan vardagsrummet. Aldrig, inte en gång på två år, har jag ens reflekterat över att det är långt eller jobbigt att gå dit med varorna! Däremot är det tråkigt att plocka in allt där det ska vara, men det är en annan sak :cool:. Har man väl kassarna i handen spelar några steg extra ingen roll!
 
billy_baver skrev:
Jag är väl medveten om att många föredrar separat "tvättstuga". Men man ska veta att en sådan lösning och särskild groventré äter dyrbar boyta, till högst diskutabel nytta.
Vad menar du med högst diskutabel nytta? Här är det en rejäl groventre (och bergvärme och förvaring) som står allra högst på önskelistan. En groventre är guld värd för en småbarnsfamilj.

Jag bor idag i ett enplans, vinkelhus utan groventre. Detta innebär att hallen är full av stövlar som man snubblar på när man ska på toa om natten. Lera, snö, slask och grus från barnens skor och overaller. Å vad jag skulle vilja ha en separat groventre, gärna med golvbrunn att spola av leran med, torkskåp eller handdukstork att hänga blöta vantar/overaller/regnkläder på samt rejält med garerober för att förvara alla barnens kläder och skor i.
 
Ska barnen använda den dörren för att gå ut och in, och allra helst flera barn samtidigt, så lovar jag att det är väl investerad yta!
 
halloy skrev:
Vad menar du med högst diskutabel nytta? Här är det en rejäl groventre (och bergvärme och förvaring) som står allra högst på önskelistan. En groventre är guld värd för en småbarnsfamilj.

Jag bor idag i ett enplans, vinkelhus utan groventre. Detta innebär att hallen är full av stövlar som man snubblar på när man ska på toa om natten. Lera, snö, slask och grus från barnens skor och overaller. Å vad jag skulle vilja ha en separat groventre, gärna med golvbrunn att spola av leran med, torkskåp eller handdukstork att hänga blöta vantar/overaller/regnkläder på samt rejält med garerober för att förvara alla barnens kläder och skor i.
Givetvis är groventre en bra yta om man har ex. småbarn eller hund. Men man skall vara medveten om att det tar mer yta i anspråk. Och ser man över tiden som ett hus skall leva är det diskutabelt om det är en smart lösning.
Dessutom kan man med smart planlösning få en bra yta intill en enkelentre.
 
Allrummet blev kanske lite litet och svårmöblerat som Anna tycker,så jag ritade om lite igen. Tycker själv att det blir bättre o bättre, eller? Tack.:wow:
Angående grovisen så har den måtten 2,9x4,5 m och värmepump, bänk , garderober mm kommer stå på kortsidorna av rummet, mindre vill vi inte ha .
 
  • Hus6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta när man ritar inredningar missar man att tänka på rörelseytan, mitt förslag är att först rita ut vart du vill att folk ska röra sig i huset och efter det rita in rum och allt annat. Att rita på detta sätt skapar dels mer "raka" linjer och du ger huset en trevligare karaktär än att rita in rummen direkt.
f1.jpg
 
Redigerat:
FLOHK skrev:
Ofta när man ritar inredningar missar man att tänka på rörelseytan, mitt förslag är att först rita ut vart du vill att folk ska röra sig i huset och efter det rita in rum och allt annat. Att rita på detta sätt skapar dels mer "raka" linjer och du ger huset en trevligare karaktär än att rita in rummen direkt.
[bild]

Håller med i stort, men i dagens moderna yt effektiva sätt att rita hus så är just denna typ av kommunikationsyta eller korridor slöseri med yta. Vad man idag vill åstakomma är att kommunikationsytan även kan fungera som t.ex. allrum. Jag själv gillar att "slösa" med yta, men det kostar ju en slant.
 
Visst är det så, och det håller jag med om, man gillar att "slösa" med yta, och det är ganska snyggt också (med ex allrum). Dock är ju detta just nu trendigt men jag tvivlar på att det kommer vara så i framtiden. Tendenserna går mer och mer tillbaks mot funkis och mindre mot new york loften. I framtiden tror jag att öppna ytor-hus kommer bli svårsålda då man kommer sakna avgränsande rum mm.. men som sagt - vem vet. Detta var ju bra mitt förslag på det skulle kunna användas... tar man bort arbetsrummet/gäst, får man en stor yta mot altanen där man kan ha en öppenspis exempelvis samt att tan finns för kommande att eventuellt bygga ut rummet. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.