Hej

Jag har köpt ett runt fönster (bara fönstret, ca 35cm diameter) och funderar nu på hur jag skall få till en vettig karm till detta så jag kan sätta upp det i mitt uterum.

Min tanke är att man kan limma ihop några hyvlade bräder/balkar och sedan såga ut mitten. Karmen behöver vara ca 100mm djup för att passa i ytterväggen. Tror ni att detta skulle kunna fungera? Finns det andra sätt att bygga en rund fönsterkarm?

Tacksam för ideer.
 
Ingen som har någon bra ide för detta, jag måste snart sätta upp fönstret. Är jag på fel avdelning i forumet kanske?
 
Hade samma bekymer som du har och jag prövade att limma några 22 mm spån med resultatatet vart inte bra!Finns färdiga Smygar att köpa! Köpte mina till ett vettigt pris på Tracerman.com !!!!

Mvh patrik
 
Nu var det ju inga smygar han behövde men om man skall göra en rund karm, så är det bara att stavlimma ihop en så rund karm som möjligt och sen såga rent i bandsågen. Därefter fräser man ur en fals för glaskassetten. Så här gör man på även på stora fönsterfabriker.
Brukar vara en specialavdelning för fönster i fri form.
Ps Använd fuktsäkert lim gärna PU lim.
 
"verktygsgurun"

Tror du att det är svårt att göra sånt hemm?
 
Ja det är svårt, har man inte maskiner och ganska mycket vana att snickra så är det svårt. Överhuvudtaget så är runda saker mycket svårare att tillverka i trä.
 
Med din erfarenhet, skulle det gå att limma ihop låt säga några hyvlade95*95 bitar till ett helt stycke och sedan såga/borra/fila/sandpappra till detta till en rund karm?

Fönstret är rätt litet (34cm diameter).

N
 
Klart det går men det är inte så optimalt. Dels får ett fönster som slår sig lätt ju fler mindre bitar du limmar ju mindre är risken att drt blir skevt med årstiderna. Limmar du i ihop två 95*95 får du en genomgående skarv genom hela fönstret. Då är det bättre att limma ihop ett lager med 40mm vända nästa lager som är 45mm ett halvt varv och limma ihop detta.
 
Nu har jag funderat vidare och min tanke nu är att kapa en MDF i 20*450*450 bitar. Limma ihop dem tre och tre så jag får 60*450*450. När de torkat så sågar man runt yttermåttet med lite kvar för slip. Innermått blir något mindre än glaset.

Därefter fräser jag ut halva fönstrets tjocklek på båda bitarna. Sätter ihop dem utan att limma, för att slipa till innerhålet.

När det är klart så petar jag in glaset och limmar ihop allt till en enhet. När det torkat så slipar jag till det så det ser ut som ett helt fönster och målar det tre gånger.

Sen sätter jag det i en fyrkantig form och spikar upp det i uterummet.

Skulle detta funka? Har jag glömt något? är jag fel ute?
 
Skall fönstret sitta inomhus så går MDF bra....Annars absolut inte.
 
Intressant, jag pratade med byggmarknaden och de sa att dets skulle funka med MDF ute (gällande en annan fråga) om man bara målade ett par gånger. Men det funkar alltså inte?
 
TYdligen efter lite googlande råder det delade meningar om mdf utomhus.
Vanlig MDF hade jag absolut inte tagit utomhus, men tydligen skall det finnas MDF för utomhus bruk.
Ta en byggplywood istället om du vill tillverka det av skivmateril.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.