Tja

Min tvättmaski(Husqvarna) pajade i dag. 13 månader gammal, så garantin har gått ut. Men vad jag har förstått så är det väl 3 års garanti mot ursprungsfel under vissa förutsättningar.

Är det något jag kan utnyttja? vad är det som gäller där?

Har ju inte lust att ringa Electrolux sevice och så kommer de över och säger att det inte är nått som täcks av den garantin och så åker jag på att betala ytterligare 800kr för utom de 11000 kr som jag har lagt på husqvarna/electrulux skräpet.

/M
PS Vill verkligen varna ALLA från att köpa Elektrolux vitvaror. kvaliten är under all kritik!
följande irritationsmoment har vi för utom just att tvättmaskinen har pajat.
Induktionshällen låter som ett jetplan
Micron värmer ojämt och har ett användar gränsitt som är helt vansinnigt
kyl och frys låter som tröskvärk
Diskmaskinen kräver att man fördiskar allt innan man kör maskinen.
allt är 13 månader gammalt

Nästa gång blir det Siemens
 
Du har 3 år reklamationsrätt för ursprungsfel. Men det är ni som skall bevisa att det är ett ursprungsfel.
 
Bevisbördan har skiftat till er vilket gör det svårt tyvärr.

Ps det finns lika många missnöjda Siemenskunder och många nöjda Electrolux kunder. Dagens elektronik o prylar har tyvärr rent spontant sämre kvalité och livslängd

MVH Lorant
 
Och hur f*n beviser man att det är ursprungsfel? Borde ju vara solklart om en maskin pajar efter att man använt den max 100 ggr.

Rätt schysst med 100kr/tvätt det hade varit billigare att lämna in till kemtvätt...

/Ja e int' bitter ja int' ;)
 
Jag skulle ha beställt reparation och sett till att ha örnkoll på vad som egentligen var fel - intervjua reparatören, fotografera kretskort osv. Behåll trasiga delar om möjligt.

Saker som givarfel, feldimensionerad och därmed bränd kraftelektronik, lödfel, och underdimensionerad mekanik borde inte vara svårt att få igenom som ursprungliga fel, inbillar jag mig.
 
Tack för hjälpen

Det är förmodligen nått med någon bränd motor för den gav upp precis när den skulle till att börja centrifugera. Sen började de lukta bränd elektronik
 
Givetvis är det fel på maskinen, du ringer e-lux service säger att du har ett fel på maskinen. Sen frågar du lite fint att du: Antar att detta går på garantin för maskinen är ju inte ens två år.

Trilskas de med att INTE repa den GRATIS så får man lägga det som såhär: Jag kan alltså anta att en maskin från er inte förväntas hålla mer än 1 år sen struntar ni i kunden är det rätt uppfattat?

Till sist så är det obligatoriskt att rapportera här hur det gick! ;)
 
Ge inte upp!
Reklamationsrätten är ett start konsumentskydd - du har all rätt på din sida.
efter 6 månader har du som köpare bevisbördan att det är ett s.k. ursprungligt fel.
Så länge man inte öppnat tvättmaskinen eller på något annat sätt misshandlat
den genom att använda den till annat än den är avsedd för så är felet som sådant ett ursprungligt fel - en tvättmaskin skall hålla i minst 3 år om inte längre.
Jag tror det räcker att du slår en signal till Electrolux Sverige för att få maskinen
lagad eller utbytt.

/Mvh, Göran
 
ringde deras service och de kom ut en snubbe som fixade den. Nemas problemas...
 
Låter ju bra att de hade lite goodwill, vet du vad felet var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.