Har funderat på olika möjligheter att minska energiförbrukningen i huset.

Från frånluftsvärmepumpen kommer luft som har en temperatur på ca 5 grader (har jag för mig). Den luften borde även vara ganska torr eftersom vattenångan i luften kondenseras när luften kyls ner. I stället för att släppa ut luften rakt ut skulle man inte kunna släppa ut den på vinden eller i torpargrunden (om man har sådan)? (givetvis bara när utetemperaturen är lägre än tempen på luften från FVPn). Kan man öka temperaturen i vindsutrymmet med spillvärmen så borde värmeläckaget genom vindsbjälklaget minska.

På samma sätt borde man väl kunna släppa ut luften från centraldammsugaren på vinden eller i torpargrunden. Den luften är visserligen fuktigare än den från FVPn men betydligt varmare.

En annan sak jag funderat på är hur man ska kunna ta långa varma duschar till en lite billigare pening. Det finns ju snålspolande munstycken men de ger så lite vatten att det är lätt att man blir kall och därför har högre temperatur på vattnet - alltså inte någon större vinst. Min tanke var här att duschen skulle vara mer eller mindre tillsluten så att den varma vattenångan stannar kvar och värmer en. Då skulle man kanske kunna köra med ett snålspolande munstycke med samma temperatur som ett vanligt munstycke (eller lägre). Ett par lufthål får man kanske ha och när man inte använder duschen så ska den vara öppen för att torka.


Jag har ingen aning om ovanstående ideer är vettiga eller skulle ge några jättestora energibesparingar men skulle gärna diskutera det. Är även mottaglig för andra ideer :)

Har jag förresten sagt att jag är en snåljåp?  ;D
 
GF det räcker kanske med att jul-bada en gång om året... då blir det billigt ;D
 
Jag tror att har man varm luft som ska ut, så ska man inte släppa ut den i en oisolerad vind av trä, för då kommer den lilla fukten som är däri att kondensera och ställa till med förtret och bekymmer. Den gör dessutom ingen större skillnad däruppe ovanför dina 40-50 cm isolering. Bättre då att släppa ut den i en isolerad grund.

Din idé om duschkabinen är ju intressant. Varför inte kombinera den med ett ställbart avlopp och en länspump? Sen kan ju hela familjen duscha i samma vatten. Nej oj, jag kunde inte låta bli. ;)

På tal om snålspolande munstycken: Jag köpte ett snålspolande duschmunstycke på Bauhaus. Jag kommer inte ihåg märket, men det var norskt. Karakteristiskt för dessa munstycken är att de har liksom ett hål istället för en sil...de är iallafall helt väldigt bra. De jobbar med att fördela vattnet till droppar istället för strålar och kör därmed inte den vanliga luftinblandningen. De är ställbara mellan bred och smal stråle. Kan rekommenderas! De känns inte som snålspolande.
 
Jag tror på idén att ta luften och skicka ner den i den isolerade krypgrunden. Håller den på vintern ca 5 grader plus att man hela tiden trycker på ny torr luft så borde grunden hålla sig fräsch.

När det gäller snålspolande munstycken: Hur mycket sparar man? Jag vill ha ett stort munstycke som bara häller ner vatten som ett vattenfall. Man får helt enkelt snåla genom att bara sätta in en 50 liters varmvattenberedare ;D
 
GF kan du inte duscha hos grannen ?
Det borde vara den billigaste allternativ utan några inversteringar.

En annan är ångduschkabin, där stannar ångan och håller dig varm. ;D ;D
Fast jag tror inte att dom är billiga...
 
Sweli skrev:
GF kan du inte duscha hos grannen ?
Det borde vara den billigaste allternativ utan några inversteringar.

En annan är ångduschkabin, där stannar ångan och håller dig varm.  ;D ;D
Fast jag tror inte att dom är billiga...
Nja, jag vet inte om grannen blir så glad. Men man skulle ju kunna duscha på jobbet...

Det jag funderar på är något i stil med en ångduschkabin. Och är de dyra så kan man ju bygga en själv.
 
General Failure skrev:
Nja, jag vet inte om grannen blir så glad. Men man skulle ju kunna duscha på jobbet...

Det jag funderar på är något i stil med en ångduschkabin. Och är de dyra så kan man ju bygga en själv.
Men för att ångduschkabinen ska fungera måste du ha väldigt varmt vatten för att få ånga :-/
Det är precis det du inte ville ha.
 
Man kan ju leda vattnet från tvättmaskinen och diskmaskinen till duschen. Då slipper man ju kostnaden för tvål och schampoo också.
 
Jocke skrev:
En tanke som slagit mig är att det vore trevligt att ta tillvara på värmen på allt uppvärmt vatten man bara häller bort via avloppet. Ungefär på samma sätt som med en värmeväxlare för luft.
Den tanken har jag också haft. Vad jag hört så skulle det vara förbjudet. Det finns ju risk för att man återvinner lite för mycket värme så att skiten fryser fast i rören.
 
Dags att lyfta fram denna igen....
Har en fundering.
Om man har en frånluftsvärmepump, skulle man då inte kunna ha en kolfilterfläkt istället för att swoscha värmen rätt ut? Vet inte hur bra dom är när det gäller lukt/os, men det borde ju vara en ganska stor effektförlust att all värme som spisen alstrar går rätt ut?
/C 8)
 
Conny skrev:
Om man har en frånluftsvärmepump, skulle man då inte kunna ha en kolfilterfläkt istället för att swoscha värmen rätt ut? Vet inte hur bra dom är när det gäller lukt/os, men det borde ju vara en ganska stor effektförlust att all värme som spisen alstrar går rätt ut?
/C 8)
Kul att det finns fler snåljåpar :)

Men jag greppar inte riktigt vad du menar. Är det kanske värmen i luften från spisfläkten som du vill återvinna? Med ett kolfilter skulle kanske brandrisken reduceras tillräckligt för att man skulle kunna återvinna luften. Å andra sidan behöver man en starkare fläktmotor och spisfläkten är väl inte i gång så mycket att det skulle vara värt besväret.
 
Conny menar att han inte vill blåsa ut den goa varmluften (och ersätta den med kalluft som behöver värmas upp).

Tyvärr är inte kolfilter rätt lösning. Morsan har en sån i sin lägenhet och...den är värdelös.
 
KarlXII skrev:
Tyvärr är inte kolfilter rätt lösning. Morsan har en sån i sin lägenhet och...den är värdelös.
Det håller jag fullständigt med om. Ska man byta ut imkanalen mot en kolfilterfläkt måste man vara bra mycket snålare än vad jag är. En god tanke men kolfilterfläktarna är som sagt inte tillräckligt bra för att vara någon ersättning. Sådana sätter man bara in om det inte finns möjlighet att köra med en riktig spisfläkt.
 
Tror oxå att kolfilterfläktarna är sämre, men tyckte att iden i sig var ganska rolig (och genialisk om jag själv får säga så. ;D ;))
Eftersom energi inte utplånas, utan omvandlas, kunde det kanske leda till någon annan bra ide...
/C 8)
 
KarlXII skrev:
Man kan ju leda vattnet från tvättmaskinen och diskmaskinen till duschen. Då slipper man ju kostnaden för tvål och schampoo också.
;D ;D ;D
Perfekt.....Att ingen har tänkt på det förut.
/C 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.