Vi har köpt ett nytt hus med ett nyrenoverat badrum Det är inte riktigt i vår stil o smak, men det funkar. Men vi tänkte modifiera det lite, bla tänkte vi bygga in/kakla in badkaret, dels tycker vi att det e snyggare o sen e det mycket mer praktiskt. Vi tänkte även sätta en glasvägg istf dushdrapperi.
Nu e min undran, kan man bygga in/kakla in det befintliga badkaret eller måste man köpa ett speciellt badkar för det här ändamålet?
 
  • bild18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan kakla in det befintliga badkaret med hjälp av luxskivor.
 
Följdfråga på detta: räknas badkar som fast instalation och i så fall gör det någon skildnad om det är inbyggt eller inte? Gissar själv på att det är fast inst. om man bygger in det... eller?
 
Det låter ju ändå ganska lovande.
Nån mer som har någon annan synpunkt?
 
K
Jag vet inte hur det räknas, men fast vore ju logiskt. Egentligen så förstår jag inte varför du frågar, men du har nog dina skäl :)

När du kaklar in det så tänk på att sätta ventilationsgallret nära brunnen så får du inga problem senare med att rensa avloppet.
Det många inte tänker på är att fallet i HELA badrummet går mot brunnen. Kaklar du sen in badkaret så finns det risk att inbyggnaden, i sig, stoppar vattnet på nåt ställe. Annars är det bara att åka :)
 
Om du bygger in karet med luxskiva MEN du kan alltid möjliggöra borttagning av fronten i senare skede. Med en stäng silikon ser det helt inbyggt ut men behöver du komma åt under karet är det bara att skära bort silikonet och dra bort fronten.

Bygger du med LUX-element kan jag inte tänka mig att det räknas som en fast installation.
 
frågar för att det ligger golvärme under badkaret med och det får det inte göra under fast instalation. Ett badkar står ju på ben och det sitter ju faktiskt inte fast så det borde ju inte göra något... Logiskt sätt så borde bara sånt som är fastskruvat i golv/vägg räknas som fast instal. :-/
 
Vad bra då att en inbyggnad enligt det jag beskrev gör att badkaret fortfarande står på sina egna ben och inbyggnanden är "löstagbar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.