Hej!

Har börjat gräva upp vår garageuppfart för att senare lägga sten. Skall lägga en Grå ölandsten som tidigare legat på annat ställe på tomten.

Vad jag undrar är hur djupt jag skall gräva och vad för material skall jag ha under plattorna? Lite tips på det underarbete som krävs vore bra, helt enkelt?

Mvh

Magnus
 
En granne påstod med övertygelse i rösten att man skall se till att ha stenmjöl/kross som sättsand, ety krossad sten dränerar bättre (torrt - mindre ogräs) och svartmyrar kan inte bygga i eller bära bort stenen (ledsna myror :'().

Med tanke på hur hårt man kan få 0-19 samkrossat material med bara en liten padda så betvivlar jag inte vad han sa (dessutom ser han starkare ut än mig, så jag argumenterar inte i onödan ;D).
 
Jag har fått en väldig massa olika besked från olika person. Snackade med en markläggare som sa att man minst skulle gräva 25cm och sen lägga en geotextil i botten och sen just stenkross eftersom de skulle passa bäst för denna typ av plattor.

Men som sagt.. någon har sagt 60-70 cm med en massa lager osv.. så därför frågade jag.. lär väl få en massa olika svar här också... Jag vill hitta en lösning dr jag gärver så lite som möjligt men ändå för ett bra resultat...

/Magnus
 
Sten 7 cm + sättsand 6 cm + bärlager kanske 2 olika dimensioner 30-40 cm. Padda varje lager.
Padda dock inte det sista lagret med sättsand om du lägger ölandssten. Testa vad som händer om du lägger stenen på ett betonggolv, den ligger knappast still om du går på den.
Det sista lagret måste vara löst för att kunna fylla ut håligheterna i ölandsstenen. Håligheterna fylls genom att "rucka" stenen fram och tillbaka.
När du har lagt klart ölandsstenarna så kan du se fram mot många vårar då du plockar stenflisor som frysit sönder under vintrarna. Till slut så kommer du troligen att byta till betong eller något annat (förlåt min negativa inställning men jag har dragits med dessa stenar på garageuppfart tillräckligt många år för att byta bort det mot annat)
 
BAS!

Det är många som sagt detta till mig. Vår ölandsten har legat på tomten i 70år på olika platser och dels på garageuppfarten. Min förhoppning är att det skall hålla ganska bra.. men men... vi får väl se...

:)
 
För din skull hoppas jag du har tur.
En annan detalj (när jag ändå håller på med smutskastningen av ölandssten på garageuppfart och gångar ;) ).
På vintern blir det is i alla fördjupningar som är nästan omöjliga att få bort. På en betongyta är det busenkelt att skrapa.
 
Salt på betong är i längden inget bra halkbekämpningsmedel, då betongen ogillar salt...

Däremot så är väl ölandsstenen oporös, så den borde klara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.