Vill man få tomt i förrådet utan handpåläggning är ett alternativ att istället använda hydrauliska skrapor i botten på förrådet
som det ser ut just nu så kommer det bli antingen ett mindre förråd eller att handskotta och riva ev. valv. hydrauliska skrapor får som vänta. vill som inte uppfinna nya problem.
 
hjälper det om man sätter omröraren så nära två väggar som möjligt då borde valvbildningen bli minimal fast man har stort förråd. 6x6m sedan får man gå in o skotta fram sista flisen ca 7-8 m3 som kommer ligga o inte tas in av omröraren.

eller ska man göra så att man har 4x4m och 3 m högt eller så mycket som det går o sedan flisa när dom ca48m3 är slut ? borde ändå inte bli så ofta man måste fylla på. absolut max 3 ggr per år.
 
Jag skulle nog köra enligt din ritning, vara där och peta med en slana så det rasar ner hjälpligt och sedan fylla på nytt efter det.
Skotta skulle jag göra sista gången på våren när man skall elda upp den sista flisen.
 
eftersom man ändå inte kan lagra årförrådet så har jag tänkt om lite grann se nya planen.

fördelar:

sotningen bör bli optimal?
utgående kulvert blir på yttervägg fördel? lätter vid vidare utbyggnad kullvert
utrymmet där pannrum 1 var blir oanvänt framtida garage el hobbyrum?

nackdelar:

mindre bränslelager skillnad ca 10-15m3
kräver att man fyller på oftare?
20m2 lika med 50-60 m3 ? 50m3= 40 000 kwh?


sedan vad blir nackdelan med att komma en bit från nock med skorsten då man i juni i år får ny regler för skorstenshöjd tror den nya höjden ska vara en meter över tak och inte nock? inte säker.
 
  • pannrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
har flyttat pannrummet igen. men nu känns det riktigt bra. mina drömmar börjar bli sanna har bestämt mig för att vi ska ha en Eta panna och har tömt vedförrådet allså, det framtida pannrummet och ska jaga snickare nu försöka få loss nån offert på gjuta platta spantra upp väggar och mura skorsten, i tegel som jag hittade nere i lagårn hoppas det kan bli billigare än en modulskorsten. får se. sen har jag skaffat mig en varmvatten beredare på 2 m3 från -1987 som ska byggas om för att spara ytterligare lite slantar typ 6-8 mm tjockt gods minst stor manlucka kopparklädd på insidan. ska in med 2-3 slingor. för tappvarmvatten o kanske en solslinga. ev dykrör och elpatron hoppas att jag sparar pengar i slutändan på det sidoprojektet. måste ju hinna med ganska mycket i sommar.
 
  • pannrum4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det hade inte varit så dumt :)
 
beställde 2 st 10 meters slingor med förlödda muffar och en elpatron 9 kW av vedosol i veckan. sen funderar jag på att göra armeringen själv o låta dom som kan gjuta golvet. armera kan ju inte vara särskit komplicerat. =) sen blir det nog en heda skorsten eller kanske en skorsten som är byggd av pltverkstan i byn får se vad som blir billigast.
 
pannrum 5 typ. har tänkt att bygga ett varmgarage intil och bara ha en ytterdörr därför har jag lagt till en sluss. nu när pannan är mindre än 60 kw så kanske det inte behövs (35kw) men det kändes bra att sätta en sån där.
 
  • pannrum5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej dcdc får man fråga vart i lilla västerbotten du bor. Bor själv i Vännäs och har kört med fliseldning i 12 år. Man blir alltid nyfiken på nya projekt och lösningar. :)
 
Hejsan!

Är ny i flistänket och läser trådarna här på forumet med spänning!
Ska själv bygga flisanläggning i sommar / höst!

Har plats i ett uthus där jag ska ha en port in på kortsidan för inlastning av flis. Innermåtten blir 4,5 meter brett och 5,5 m långt. I detta ska jag ha både flisförråd och pannrum (givetvis åtskilt men på den ytan).

Ett par frågor har infunnit sig efter att ha läst tråden:

Har själv funderat på en 80 cm omrörare då de är billigare samt att bygga som en brant kon ned till denna. Är det helt lönlöst med tanke på valvning och att det hänger upp sig?
Kan man inte lagra flis i ett sluttande förråd? Om det inte går så blir ju bottenarean på flisförrådet endast lika stor som omröraren? Kan man bygga högt isåfall? (3m).

Vad kostar en sådan jätteomrörare som omnämns i tråden (5m )?

Cheers Fjodor!
 
Fjodor skrev:
1......Är det helt lönlöst med tanke på valvning och att det hänger upp sig?
2. Kan man inte lagra flis i ett sluttande förråd? Om det inte går så blir ju bottenarean på flisförrådet endast lika stor som omröraren? Kan man bygga högt isåfall? (3m).

Vad kostar en sådan jätteomrörare som omnämns i tråden (5m )?

Cheers Fjodor!

1 Japp!
2 Flis "ramlar" ogärna.

Det finns omrörare i olika storlekar. Min är 2,5x2,5m. Med 2,5m höjd får jag runt 15m3 i förrådet.
 
Hej på er.
Tahoe350 finns med på en tråd om flisförråd. Han har byggt ett skrapförråd. Jag kommer att bygga ett liknande i sommar. Det är svindyra lösningar att köpa men jag byger själv och då blir kostnaden relativt blygsam.
Undrar om jag är ute å´seglar !!?
 
Förövrigt är det som bax säger, flis ramlar ogärna oavsett om det är lodrätt vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.