Vi ska sätta Liguster i kraftig ngt lerig jord. Tänkte köpa Bauhaus planteringsjord á 5 säckar för 99 kr men jag antar att detta inte är ngn vidare bra/näringsrik jord?! Men den passar plånboken bra så jag väljer gärna den. Tänkte att jag dock kanske behöver komplettera med ngt för att förbättra förutsättningarna. Men dessvärre har jag dålig koll på vad som skulle funka bra i så fall.

Tacksam för hjälp!
 
Den "jorden" är i stort sett bara torv, så du behöver ha i allt annat - lera, sand, näring etc. Det är bara utfyllnad i de påsarna
 
Aj då är det så illa... :/ Vad ska jag köpa för jord då som inte kostar skjortan? Hur mkt behöver jag till 30 m häck enl förutsättningarna ovan? Vad exakt menar du med "näring"?
 
Byt inte ut den jord du har utan förbättra den genom att blanda upp med andra saker. Har du lerig jord är det bra att blanda upp den med mullhaltigt material för att få bättre struktur. Inte "planteringsjord" eller torvmull, de är för mesiga och försvinner fort, utan jag skulle föreslå 2/3 kogödsel och 1/3 barkmull, såna som finns att köpa i femtioliterssäckar.

Säg att du ska mixa denna blandning med befintlig jord 1:3, det bör räcka mer än väl. För liguster behöver du inte gräva mer än ett spadtag brett och 30 cm djupt. Då gräver du upp 75 liter/löpmeter. Två säckar kodynga och en säck barkmull räcker då till sex meter häck.
 
Sand är också bra för att få struktur på jorden, och glöm inte att gräva ned en droppslang eller annan bevattning när du lägger häck, då kan du få häcken att självbevattna sig medans den växer till sig (istället för att spendera sommaren med att vattna)
 
Tack för tips, då bär det av till planträdgårn idag... Fick dock veta när vi beställde plantorna att vi inte skulle gödsla i samband med planteringen?!

/Elin
 
Jo, men kogödsel är inte så stark, mer mull än näring egentligen.
 
Idag kom plantorna, naturligtvis eftersom det har vräkt ner snöblandat regn. Det var ingen höjdare att plantera 30 m i lerjord under dessa förutsättningar vill jag lova. Kläderna får jag nog kasta... ;) Jag försökte blanda upp det med barkmylla och kogödsel så gott det gick (efter bra rekommendationer här) :D men det var fasen inte lätt då "vår jord" klumpade ihop sig i stooora lerkockor. Hoppas det blev bra ändå...
 
Ja, det kan vara knepigt med lerjord på våren och med den här långa snövintern och rätt kalla och blöta våren så är det åtminstone där vi bor så att den inte riktigt "reder sig" än. Vi har ren lerjord (så ren att det går att rulla korvar av den mellan fingrarna) och när jag anlade våra två små grönsaksland myllade jag ner en hel del barkmull och kogödsel samt en massa kompost. Ändå vill jorden fortfarande klumpa sig. Har jorden torkat upp någorlunda kan man slå sönder klumparna rätt lätt med kratta, spade el dyl men är den för blöt går det inte. Jag grävde upp våra land i helgen för att preppa för sådd men i det landet som ligger något mindre soligt till och har varit snötäckt längst gick det inte riktigt.
Men det är ju kinkigare när man ska mylla ner frön, då vill man inte att jorden består av en massa klumpar...i ert fall går det nog bra ändå och på sikt kommer maskarna att blanda om det åt er.
 
När jag köpte och planterade idegran förra året fick jag rådet att just sätta plantorna i planteringsjord.

Jag åkte till närmaste grustag och fyllde en släpkärra med just det. Billigt och bra tror jag,
 
Knappast tipset att plantera i billigaste bauhaus jorden va ?
 
tallmilan skrev:
Knappast tipset att plantera i billigaste bauhaus jorden va ?
Jag frågade om planteringsjorden jag kan hämta hos grusleverantörerna duger och fick svaret Ja från personalen från Zetas. Jag gör bara som jag blir tillsagd när det gäller dessa saker, har ingen egen åsikt om vilken jord som är bra eller dålig. Eftersom jag kan hämta 2kubik för 300spänn blir ju priset rätt ok antar jag.
 
Ja, jämfört med att köpa motsvarande i de vanliga 50-literssäckarna är det ju billigt.
Jag säger inte att sådan jord generellt är dålig. Men med de volymerna antar jag att du, Matthias, tog bort befintlig jord och ersatte med denna och det är en sak. Att förbättra befintlig jord är en annan och råkar man ha styv lerjord är inte den vanliga planteringsjorden, som mest består av finfördelad torvmull, det bästa utan det ska helst vara lite grövre material.
 
Ja det gjorde jag, planteringsjord var rekommendationen och jag har för dålig koll för att blanda ut eller fixa till befintlig jord. Dum gör som dum säger....! :)
 
Att blanda styv lerjord med torv (planterings påsarna) är lika lätt som att blanda olja och vatten - utan överdrift.

OT:
När man köper "jord på släp" så ska man kolla kvalitén noga, det finns planteringsjord som är för att fylla ut hålen i gräsmattan och så finns det planterings jord för att odla grönsaker i. Tyvärr benämns de lika på kommunernas återvinnings centraler t.ex. förra året köpte jag ett släp med jord som uppskattningsvis innehöll ett par procent plast samt en vindrutetorkare. Folk som slänger kompost struntar i sorteringen och det gör att jord från dessa ställen inte ska användas till annat än t.ex. häckplantering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.