Vid det senaste skåpbytet (Garo) och byte från luftledning till markkabel så drog nätägaren fram en 5G10 som mycket riktigt var för lite för förskruvningen. Det löste nätägaren med ett antal var eltejp runt kabeln :)
 
hej vad jag förstår så kommer du väll anlita en elektriker som köper skåp och monterar det? Ett överspänning skydd är inte dumt att montera in:)
när jag läser att man sätter eltejp på kabeln för att förskruvningen är för stor tycker jag konstigt när man kan sätta en förminskare och sen en mindre förskruvning:S och det går ju borra upp hålet om den är för liten å sätta in en större förskruvning:)
men jag kan hålla med om att det kan vara trångt när man ska in med en Al 50mm2 men det går ändå bra:)

Det är svårt att säga var du ska ha mätarskåpet när man inte ser hur det kommer bli på din tomt!
du kan ju montera det på ett stativ medans du bygger och sen flytta det till en vägg där du lätt kommer åt det året runt:)

jobbar som elektriker i kalix !
 
Det bruklar bli eltejp men känns lite amatörmässigt...
 
Suhagg skrev:
I Garo 1-25 får jag plats med min inkommande el, en stor brytare för att kunna slå av allt samt koppling vidare till gäststuga, garage och hus med resp brytare till varje?
Ja det får plats men känns onödigt med 4 huvudbrytare i ett mätarskåp. Jag skulle lagt huset direkt på utg.plinten, säkrat av uthus och garage med dvärgar intill huvudbrytaren. De gånger du vill bryta till antingen garage eller uthus gör du det med säkringarna. Vill du tvunget kunna bryta från bara huset får du säkra av den kabeln separat också.
 
Floppman skrev:
Ja det får plats men känns onödigt med 4 huvudbrytare i ett mätarskåp. Jag skulle lagt huset direkt på utg.plinten, säkrat av uthus och garage med dvärgar intill huvudbrytaren. De gånger du vill bryta till antingen garage eller uthus gör du det med säkringarna. Vill du tvunget kunna bryta från bara huset får du säkra av den kabeln separat också.
Självklart. Tänkte lite fel. Att säkra av stuga, garage och hus måste ju vara klart bäst.

Då kan jag ju enkelt slå ifrån någon av dessa om det skulle behövas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.