Hej

Jag ska snart börja med tätskiktet i mitt badrum, och undrar om ni kan rekommendera eller avråda från något/några tätskiktssystem.

Golvet är massivt gjutet och flytspacklat, och väggarna är skivbaserade förutom ytterväggen som är massiv/lättbetong med våtrumsskiva på.

Jag tänkte använda foliebaserat tätskikt med tanke på de nya reglerna som gäller från februari 2010 som säger att man måste ha folie i våtzon 1 + golv vilket innebär 75% av badrummet för min del, men frågan är vilket man ska satsa på. Är det någon skillnad?

/Jonas
 
Det du kan tänka på är hur många olika sorters material det ingår i tätsystemet.
Ardex tex har folien remsor manschetter och gummi det är allt

Andra system kanske har lim till folien, primer innan limmet, tuber med lim för skarvtätning, endel sätter folien med fix, gummi som ska rollas över hela folien
Det kan nog skilja en heldel i pris mellan enskilda delar i systemet, se till att få ett totalpris med alla manschetter och alla andra delar, glöm inte att fixen också hör till tätskiktssystemet!

Titta inte på kilopriset på fixen utan pris / m2

Höganäs FB 13 där är åtgången 3,1kg/ m2
Ardex X7plus är åtgången 1,4kg /m2
Mapei keraflex 2,5-3kg / m2
 
Har du aldrig hållt på med sådant tidigare så rekomenderar jag dig LIP´s rollbara system som fortfarande är godkänt i en övergångsperiod till den 31 juli...
Detta är lättare att hantera när man är lite novis eftersom det är fler moment med foliesystemen och tidspress med torktider och så...
 
har man satt upp glasfiberväv eller tapetserat så tycker jag det är enklare med folie, tycker själv inte att det är fler moment med folien snarare tvärtom men det beror kanske på vad man använder för system...
 
Visst... foliesystemen skiljer sig ju också åt en hel del så visst finns det både lättare och svårare system att arbeta med där också...

Körde ju med LIP´s för första gången idag och tycker nog att stressmomentet med lim som torkar på ganska kort tid är något som kan jaga upp en novis människa så att det blir pannkaka av alltihopa...

Deras rollbara system tar längre tid i anspråk att applicera men man har ingen stressfaktor då tätskiktet torkar långsamt...
Tidsåtgången har oftast ingen betydelse för en hemmapulare ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.