Har installerat spottar i ett rum och gav en elektriker i uppdrag att genomföra detta. Elektrikern sa att han behövde hjälp av en snickare för att göra hål i tak, sätta igen dessa, mm. Elektrikern och snickaren var hemma och tittade och sa att det inte var några problem. De sa samtidigt att de inte behövde vara där hela tiden båda två.

När jag kom hem dag 1 var både elektrikern och snickaren där (vet ej om de båda varit där hela dagen). Därefter var snickaren hemma och gjorde några småjobb under 4 timmar.

Har nu fått faktura av snickaren på 17 timmar. Jag frågar var detta är och han sammanfattar:

- titta på jobbet: 1h
- Arbete dag 1: 9h
- slängning av sopor: 2.5 h
- Arbete dag 3: 4.5h

Utöver det har han tagit 2*250kr för resor och 120 kr i sopavgift.

Skall jag verkligen betala för att han "hängt" med elektrikern hela dagen och för att han slänger skräp? Snickaren hade inget utförligt uppdrag av mig. Vad gäller juridiskt?
 
Men nog måste han väl ha gjort ngt. även första dagen?

Hur gjorde dom, gick det att bara göra hål, eller har du fått ett helt nytt tak?

Känns som att det blev väldigt dyra sopor. Men om han måste slänga sopor så vet jag inte riktigt vem som skulle betala för det om inte du gör det?
 
Inte nytt tak utan installation i befintligt, de öppnade ett antal luckor och drog kablar. Därefter snickrade de igen luckorna.

Ang soporna kunde jag ju tagit taxi till soptippen och slängt skräpet själv och sparat ett par hundra.
 
Lars_M skrev:
Ang soporna kunde jag ju tagit taxi till soptippen och slängt skräpet själv och sparat ett par hundra.
Med det resonemanget hade du väl kunnat ta upp hål i taket själv också och sparat ett par tusen.. :cool:
 
Dyra sopor! Måste ha varit stora hål...
 
men som vanligt i såna här fall...........varför, varför tog du inte in prisuppgift INNAN arbetet utfördes? Detta är ju så typiskt och anledningen till att hantverkare utan samvete tar ut ockerpriser är ju för att de flesta aldrig ifrågasätter vansinnigheterna utan sitter tysta hemma och är irriterade........
hade du fått en offert där sophämtningen varit specad till det du säger så hade du ju aldrig anlitat nämnda firma............
 
Mikael_L
Men varför, varför, varför kan man aldrig förutsätta lite normal heder och hederlighet bland hantverkare?

Jag tycker det är fan, minst sagt, att inte det minsta lilla jobb vågar man leja bort utan att dra på stora trumman med allt ifrån offerter och ABS05-kontrakt till att redan i förväg kontakta advokat så det är klart när man sen måste börja strida för sin rätt.

Och förutom detta måste man dessutom sitta barnvakt åt dom, kolla att dom gör rätt och att dom är där de timmar dom påstår.




Och alla ni som inte känner igen er, det är inte er jag menar, det är era s.k. kollegor.

Dra igång lite seriös sanering nu med hjälp av era branschorganisationer! Se till att alla som gör en kund besviken, säg max två ggr, åker ur organisationen. Så vet vi kunder att medlemskap i nämnda organisation är lika med en kvalitetsstämpel.
 
Mikael_L skrev:
Men varför, varför, varför kan man aldrig förutsätta lite normal heder och hederlighet bland hantverkare?

Jag tycker det är fan, minst sagt, att inte det minsta lilla jobb vågar man leja bort utan att dra på stora trumman med allt ifrån offerter och ABS05-kontrakt till att redan i förväg kontakta advokat så det är klart när man sen måste börja strida för sin rätt.

Och förutom detta måste man dessutom sitta barnvakt åt dom, kolla att dom gör rätt och att dom är där de timmar dom påstår.




Och alla ni som inte känner igen er, det är inte er jag menar, det är era s.k. kollegor.

Dra igång lite seriös sanering nu med hjälp av era branschorganisationer! Se till att alla som gör en kund besviken, säg max två ggr, åker ur organisationen. Så vet vi kunder att medlemskap i nämnda organisation är lika med en kvalitetsstämpel.

Alltså trots att jag ibland blir en del av organisation och är yrkesskadat nitisk håller jag med till 100 %. Inte farao ska man väl egentligen ta alla möjliga offerter på små skitjobb eller jobb där man ändå inte kan förutse och ge exakta värden. Ska man då behöva ta offert och sen få 100 samtal med saker som gått fel eller blir jobb vilket inte är ovanligt i äldre hus.

Nej fram för vettiga hantverkare med yrkesstolthet som gör det likadant till en okänd kund som till sig själv eller ens nära. Jag har inte tid att sitta och dubbelkolla alla timmar, åka hem och kolla efter fusk mitt i jobbet etc etc. Jag vill ha en hantverkare som löser problemen på det bästa och smidigaste sättet och då även inberäknat det finansiella för kunden

/Lorant
 
Lite off-topic kanske men med tanke på irritation över hantverkare...

Håller på att renovera vår framtida bostad för tillfället! Ville ha hjälp med att installera jordvärme, ringer en firma som ber mig maila lite uppgifter om fastigheten så han kunde titta på det innan ha kom ut för att titta på plats. Jag mailade för 3 månader sen, och han har inte hört av sig sen dess... En annan firma fick jobbet och "blev 145000 kr rikare"...

Ville ha hjälp med badrummet och ringer en firma som är behörig för våtrum. Han kommer ut och tittar, tar mått och säger att offerten kommer på mail dagen efter. Dagen efter kommer ett mail med lite kompletterande frågor. 7 veckor senare kommer nästa mail då han skriver att nån annan får räkna på badrummet för han hinner inte... 7 veckor för att komma på det?
Ringer en annan firma lite akut för att få hjälp med badrummet, han tittar och lovar att maila offerten dagen efter. 3 veckor senare springer jag på honom av en slump i en affär och då skäms han lite och säger nåt i stil med "visst ja, jag skulle mailat dig... Men jag har gjort av med ditt visitkort..." Båda firmorna gick miste om en affär som jag "budgeterat till ca 120000 kr.

Jag jobbar själv som säljare inom säkerhetsbranchen och kan inte mer än att kalla dessa människor för klåpare! Stackars kunder som måste ha med de här personerna att göra... Amatörer! De är säkert jätteduktiga på att slå i spik, men kan man inte hålla ord så ska man inte ha med kunder att göra! Punkt!

Återigen så ha det här inget med TS att göra, men med tanke på irritation över hantverkare så måste jag bara få det ur mig... ;)
 
Men just i det här fallet så tycker jag inte att det är uppenbart att kunden blivit överdebiterad. Att fixa spottar i ett befintligt tak kan vara busenkelt, men det kan också vara väldigt komplicerat. Och det måste ju vara uppenbart att det är betydligt mer jobb för snickaren än för elektrikern.

Det man kan reagera på tycker jag är sophanteringen, en vettig hantverkare borde frågat om kunden ville sköta det själv, och spara en rejäl hacka.
 
Ad acta
Lars_M skrev:
Har installerat spottar i ett rum och gav en elektriker i uppdrag att genomföra detta. Elektrikern sa att han behövde hjälp av en snickare för att göra hål i tak, sätta igen dessa, mm. Elektrikern och snickaren var hemma och tittade och sa att det inte var några problem. De sa samtidigt att de inte behövde vara där hela tiden båda två.

När jag kom hem dag 1 var både elektrikern och snickaren där (vet ej om de båda varit där hela dagen). Därefter var snickaren hemma och gjorde några småjobb under 4 timmar.

Har nu fått faktura av snickaren på 17 timmar. Jag frågar var detta är och han sammanfattar:

- titta på jobbet: 1h
- Arbete dag 1: 9h
- slängning av sopor: 2.5 h
- Arbete dag 3: 4.5h

Utöver det har han tagit 2*250kr för resor och 120 kr i sopavgift.

Skall jag verkligen betala för att han "hängt" med elektrikern hela dagen och för att han slänger skräp? Snickaren hade inget utförligt uppdrag av mig. Vad gäller juridiskt?
Vad debiterade han i timmen?
 
Ad acta skrev:
Vad debiterade han i timmen?
450kr inkl moms

Vi verkar ju alla vara överrens om att det är skit att ta betalt för sophantering.

Frågan är måste jag betala för alla jobb snickaren hittar på att göra? Jag hade inte beställt slängning av sopor! Måste man betala för allt bara för att man inte har en offert på fast pris. I detta fall kan jag ju vägra och hävda att vi inte har något avtal, det blir ju då upp till snickaren att bevisa att sådant finns. Eller?
 
Ad acta
Lars_M skrev:
450kr inkl moms

Vi verkar ju alla vara överrens om att det är skit att ta betalt för sophantering.
Varför ska han betala ur egen ficka för att slänga dina sopor?

Antar att han tog med sig soporna för att han får väl minst skäll då. Hade han lämnat skiten kvar hade det varit dubbelt upp.
Det finns ett hav av trådar om det.
Det normala är att man städar efter sig, vill man inte det som kund säger man till innan. Så tycker jag:)
 
Nja alla är vi nog inte överrens om soporna. Jag tycker det är olyckligt att man inte diskuterar vad kunden förväntar sig men inte alls ovanligt. Just soporna t.ex är ju det normala att hantverkaren tar hand om och utrymmet återlämnas färdigt för bruk till kunden om inte annat avtalats.

Generellt sett måste man ändå se det som att du har avtal med elektrikern och du har där fått info att det behövs snickarhjälp vilket du accepterat. Det är med fog lätt att förvänta sig att snickardelen är mer omfattande än elektrikern.

Det jag hängde upp mig på men kanske verkar ha missuppfattat är timmarna. Jag trodde du menade att du har svart på vitt (genom att vara hemma) att snickaren inte har lagt de timmarna på ditt badrum och det är ju något du kan reklamera. Däremot verkar de timmarna inte helt orimliga i mina ögon

Ska du slippa avgifter för sopor mm så är det något man meddelar hantverkaren för då slipper du både timpenning och du som privatperson slänger gratis på ÅVC vilket inte företag gör

Så rent juridiskt kan du bestrida fakturan även om det känns sniket såvida du inte tycker att han fuskat med timmarna. Han har dock rätt bra chanser vid en bedömning att få rätt även om ni inte har något direkt föreliggande avtal

MVH Lorant
 
Ad acta skrev:
Varför ska han betala ur egen ficka för att slänga dina sopor?

Antar att han tog med sig soporna för att han får väl minst skäll då. Hade han lämnat skiten kvar hade det varit dubbelt upp.
Det finns ett hav av trådar om det.
Det normala är att man städar efter sig, vill man inte det som kund säger man till innan. Så tycker jag:)
Håller med, om kunden inte meddelar annat bör han städa efter sig och slänga allt. Klart han för detta ska få ersättning både för faktiska kostnaden och för arbetet

/Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.