mentra skrev:
50 cm matjord , liten lutning på tomten. Framsidan med schakt massor ca 1 m
Schakt massor kan vara genomsläppningsbara eller inte. Packat lera eller lerjord är tätt. Inget vidare för gräs eller thujor. Du kommer att behöva stora åtgärder. Men det är bara att jag tänker det. Jag är ingen trädgårdsmästare.
Ring en och be han komma och komma med förslag. Du kanske betalar honom ett par tusen för analysen, men sparar mycket mer på annat sätt. Thujorna kanske går att rädda. Eller tag upp en och kör ditt du köpte dem. Och fråga.
 
Inga problem på framsidan.
Thujorna är det inte bara jag som haft problem med verkar det som. En kollega till mig köpte thujor i från samma ställe samma dag och hans har också gått samm öde till mötes. 150st för hans del. Skillnade är att hans tomt är väl dränerad.
 
mentra skrev:
Inga problem på framsidan.
Thujorna är det inte bara jag som haft problem med verkar det som. En kollega till mig köpte thujor i från samma ställe samma dag och hans har också gått samm öde till mötes. 150st för hans del. Skillnade är att hans tomt är väl dränerad.
Då får du nya om du har kvar kvittot.
 
Jag undrar om dränering verkligen är enklaste och bästa lösningen på problemet. Har du lagt på 30-50 cm matjorde borde det kunna svälja en hel del vatten. Hur såg det ut förra sommaren? Var det översvämning även då?
 
Nej det var det inte.

Vi hade en bonde över här idag, han ville inte gräva upp och luttra.
"Vill inte sno dina pengar" sa han :)
Han tyckte det var onödigt och menade på att det kommer att bli bättre och bättre med åren. Att leran kommer öppna upp sig av sig själv.

Vad vet en bonde om såna här saker ? :p (Har precis hittat avancerat knappen)
Funderar på att följa hans råd.
 
Låter som en klok bonde. Jag skulle göra samma sak - avvakta. I alla fall någon månad och se om det löst sig. Om det fortsätter vara blött hela våren/sommaren, då kanske dränering kan vara aktuellt.
 
Här får du ett gammal tips som gick att modernisera. /fick veta det idag.
Hyr en bensindriven borr.
Borra djupa håll var 1m 1m djupa 20cm i diam.
Fyll på med dränerade grus.
Täck över.
Så gräs.

Sumpigheten kommer att försvinna ganska omgående. Gräset luftas. Leran börjar andas.
Du sliper vänta flera år. Och det är inte så dyrt eller jätte jobbigt.
 
mentra skrev:
Blanda i grus igräsmattan, måste fräsas ner då och lägga i dränerings rör.
Men lerjorden ska jag inte röra alltså ? Andra tips ?
Kan man borra 1meters hål och fylla med grus och sten ? Nån som provat som dränering ?

Detta är mitt första svar till dig kamilienski :)
 
mentra skrev:
Detta är mitt första svar till dig kamilienski :)
oj. Förlåt. Ibland läser man utan att se.
Jag skäms. Men bensinborr var min väns tips :)

Bara du kan lösa ditt problem. Tydligen går det undan.
 
Ingen fara, tyckte bara det var kul det rådet dök upp :)
 
Pepparkaka skrev:
Jag undrar om dränering verkligen är enklaste och bästa lösningen på problemet. Har du lagt på 30-50 cm matjorde borde det kunna svälja en hel del vatten. Hur såg det ut förra sommaren? Var det översvämning även då?
Exakt vad jag tänkte. Problemet borde lösa sig lite längre fram på sommaren, förutsatt att vattnet inte ligger kvar i en skål under matjorden. Så verkar dock inte vara fallet. Att man har lera 50 cm under gräset gäller nog för de flesta gräsmattor, med skillnaden att du har matjord hela vägen medan vissa väljer att luckra jorden under för att slippa köpa så mycket jord. Längre ned finns dock samma lera.

Ge det lite tid och du kommer på din höjd att ha problem på enstaka ställen. Och då kan du använda metoden med att borra ett dräneringshål fyllt med singel enligt ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.