Hej!

Jag har med stort intresse (och delvis ångest :S) följt trådarna kring klimatvindar.

Jag har sedan några år ett hus från -35 som säkerligen tidigare haft ett fungerande vindsklimat, dock inte längre (fjärrvärme osv) :x..

Nu till sommaren kommer taket att bytas ut ner till råsponten vilket leder till mina funderingar.. Kan man regla upp med t.ex 2" x 4" cc600 på utsidan av råsponten och sedan lägga cellplast etc mellan reglarna och sedan spika bärläkten i reglarna? Blir det för många eller för stora köldbryggor in mot vinden?

Anledningen till att jag funderar på detta är att jag inte gillar idén med att fästa ett helt tak med skruv genom cellplasten. Hur beter sig cellplasten efter 10 år? :O

Kommer den att sjunka ihop av trycket från läkten så taket ligger löst och blir lalligt? Kan ju inte jämföras med t.ex isolering vid gjutning då hela cellplastens yta belastas, inte bara en smal läkt som bär hela påkänningen... Kommer skruvarna att äta ett allt större hål i isoleringen med tiden?

Macho-Dach fungerar ju annorlunda, men lägga ett tak direkt på "bärläkt" av cellplast... njaaee..
De tyska isoleringsteknikerna som nån tog upp verkar bättre, men dyyrt...

En annan fråga förresten, hur gör ni med gavlarna? Jag antar att de åxå bör isoleras på något sätt? :x
 
janwide
Många spännande frågor som söker svar :)
Jag ska isolera taket med cellplast i sommar. Kör cellplast med skruvar hela vägen. Kanske det sjunker något men jag tror inte det blir något stort problem. Om det sjunker några mm på10 år lär det inte bli "lalligt". Läste ett inlägg av någon som hade haft cellplast i många år där skruven "ätit" ett lite större hål eftersom cellplasten och hela konstruktionen med läkt o.s.v. rört sig något beroende på fukt / temperaturväxlingar. Tror inte det heller spelar någon större roll. Men som sagt: Det är vad jag tror. Har själv tänkt göra en stadig "ram" av reglar runt om som hjälper till att hålla cellplasten på plats.

Någon som VET vad hållfasthetsspecarna på cellplast innebär i praktiken?
 
Tack för ditt svar :|

Tja inte lätt det här, kanske spelar det inte så stor roll som du säger.. Antar att det är magkänslan i kombination med få "långtidstest" av systemet som gör att man funderar.. :(

Räknade lite på det hela.. På mitt hus innebär det ca 180m 2" x 4" reglar. Detta ger en yta mot råsponten på ca 8 m2 vilket minskar den avkylda råspontens yta med ca 92% mot då ca 100% annars.. Så det känns inte som ett problem..

Att sedan fästa 180m regel på taket är ju dock lite jobb.. :x
En medelväg skulle kanske vara att använda en bredare ströläkt för att fördela trycket på cellplasten på ett bättre sätt?

Hur tänkte du göra med gavlarna på kåken förresten?
 
janwide
Gavlarna kommer jag troligen inte göra något åt. Dels har jag det extremt trångt, så det blir näst intill omöjligt att komma åt inifrån. Dels tror jag (det är tyvärr mycket TROR) att gavlarna, åtminstone i mitt fall, spelar mindre roll för isoleringen i stort. Jag har en mycket liten kallvind, c:a 1 m hög, så gavelytan är rätt liten. Men det är klart att en del värme kommer läcka ut den vägen så jag tar gärna emot tips om isolering av gavlarna.

Lite off topic kan jag nämna att jag, åtminstonne första sommaren, kommer att köra en vanlig kondensavfuktare på vinden för att sänka fukthalten i isolering och virke så mycket det går. Detta med tanke på att jag nu har rätt hög fukthalt sedan flera år tillbaks och vill bättra på startläget. Under den tiden kommer jag att täppa igen ventilationen tillfälligt.
 
cakebx skrev:
Hej!

Nu till sommaren kommer taket att bytas ut ner till råsponten vilket leder till mina funderingar.. Kan man regla upp med t.ex 2" x 4" cc600 på utsidan av råsponten och sedan lägga cellplast etc mellan reglarna och sedan spika bärläkten i reglarna? Blir det för många eller för stora köldbryggor in mot vinden?
Jag tror du kommer få problem med att undvika köldbryggor. Kanske om du tätar/fogar mellan reglar och cellplast. Hade du tänkt göra det?

Har du sett någon cellplasttillverkare som rekommenderar denna konstruktion?
 
Då man sätter en regel längs med takfoten och skruvar ströläkten cc 60 så tror ja inte det är någon som helst fara. din idé med att lägga 2" 4 på råsponten och sedan cellplast imellan låter inte som någon vidare bra lösning.

Hur blir det t.ex med luftningen under takpannorna om du har cellplast ända upp till bärläkten?
 
janwide:
Jag antar att man får försöka räkna på eller uppskatta hur stor del av totala ytan som utgörs av gavlarna.. I ditt fall kan det nog vara ett gränsfall att det ger någon förbättring..
För egen del bedömmer jag att gavlarna utgör ca 1/4 av vindens yta (bortsett bjälklag då) så känns som man borde hitta på något där... men nån bra idé på hur har jag inte..:S
Har åxå haft en ganska hög fukthalt några år, tänkte dock inte köra någon avfuktare.. Tänkte istället ta bort allt spån och sedan låta det torka ut av sig själv, troligen m.h.a styrd ventilation innan jag isolerar lite lagom på nytt.. :)

dengroth:
Tack för ditt svar.. Nej jag hade inte tänkt foga nåt mellan reglar o cellplast.. Min tanke är att eftersom jag klarar att isolera >90% av taket ändå, samt att reglarna blir isolerade "från sidorna" så borde jag klara mej...?

Nej jag har inte blivit rekommenderad denna lösningen av någon.. Var mest som jag ogillade konstruktionen med att skruva allt genom cellplasten som sedan kanske ger med sig och sjunker ihop efter ett antal år... Kanske är detta overkill, jag vet inte... Men att bara lägga upp cellplast o skruva dit taket känns inte riktigt genomtänkt hela vägen liksom... :S

Jonas:
Du har rätt i det med luftning under pannorna, tack! Tanken slog mej sen åxå.. :blushing: Antagligen får man lösa det genom ströläkt eller distanser innan bärläkten kommer på..

Vilka fler problem ser du med konstruktionen? :)
 
janwide
En variant för att få tätt mot reglarna är att göra en c.a 1 cm skarv mellan skivor och reglar och sedan fylla den sista biten med fogskum. Då skulle du dessutom kunna göra reglarna 2-3 cm högre än skivorna och på så sätt lösa problemet med luftspalten.
 
janwide
Hittade inlägget där en forumkollega hade haft cellplast som legat sedan 70-talet.

tiggre skrev:
...
...Jag har en kåk som isolerades med cellplast på 70 talet, lät det sitta kvar nu och slängde på 3cm till utanpå. Det jag tänkte mest på var att den gamla cellplasten var fäst endast med spik (utan spikbricka). Hålen där spiken satt hade sakta blivit större över tid tror jag, temperaturväxlingar mm skapar små rörelser som genom åren nöter.

Tror på att fästa cellplast så hårt som möjligt själv för attt minska risken att det rör på sig och nöter.
M.a.o. 50 år på taket och fick ligga kvar kompletterad med 3 cm till. Torde alltså inte vara något stort problem.
 
Hej igen! Har haft tallriken full ett tag :rolleyes:
Hmm.. Intressant.. Är ju sådan information från andra lösningar som varit i "skarpt läge" ett antal år man är intresserad av i detta läget!

Har hunnit fundera vidare lite... Finns två alternativ som jag tycker verkar bäst..

Alt.1. Mer jobb och dyrare att utföra. Blir dock riktigt stabilt.
Alt.2. Enklare och billigare. Inte lika stabilt och kan samla skräp med breda ströläkt.

Hoppas bilderna går att tyda..

Vad tror ni? Är jag ute o cyklar :O
 
  • Takisolering v1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takisolering v2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäklar va små bilderna blev.. :@ Hoppas det går att se ändå.. Tanken med alternativ 2 är alltså att använda en bredare ströläkt för att minska trycket på cellplasten till kanske 1/3 (3 gånger så bred som normalt ungefär)

Denna lösningen kan ju dock ansamla skräp och därmed fukt där ströläkten möter bärläkten..

På bägge alternativen används YAP2200 över cellplasten. Över råsponten vet jag inte riktigt vad som är att rekommendera, något diffussionsöppet skikt?
 
J
Man bygger vägar på cellplast så det lär nog hålla för ditt tak

:)
 
janwide
Om jag förstår rätt så är YAP2200 en helt tät underlagspapp. Jag tror att du ska satsa på en diffusionöppen underlagsduk. Antingen på råsponten eller över cellplasten.

Själv kommer jag lägga en diffusionsöppen under cellplasten, på råsponten. Jag tror i och för sig att det är mer optimalt att lägga den över cellplasten, men av praktiska skäl lägger jag den under.
= det går snabbare att få ett regnsäkert tak om man lägger på underlagsduken först. Det känns långsamt och omständigt att först fästa cellplasten. Sedan lägga duken och sist av allt fixera det hela med läkt.
 
John J:
Jo det förstås.. :) Du tror inte att det kommer bli ett problem att ströläkten eventuellt sjunker ner i cellplasten med tiden så att taket blir ostabilt?
Vad tror du om en lösning med bredare ströläkt för att fördela trycket på ett bättre sätt?

Janwide:
Hmm ja det låter ju vettigt.. Har dock runt 15-20% taklutning på mina två takkupor, blir en difföppen duk tillräckligt tät?
Förresten hade du fått nån uppgift om bärigheten hos cellplast hos nån tillverkare?

Blir lite tjatigt det här märker jag men vill INTE upptäcka att något gått galet om några år :(.. Vill väl ingen iofs :)
 
Har räknat lite på EPS och vad den egentligen pallar.. Ingen mening o sitta o gissa längre märker jag :D kanske har någon nån nytta av det här svamlet..

Cellplasten är bl.a typad för tryckhållfasthet där man anger en maximal korttidslast och en maximal långtidslast. Långtidslasten är typiskt 1/4 till 1/3 av korttidslasten (2% deformation under 50 år).

Mitt tak som exempel:
110 m2 tegelpannor antag 40 kg/m2 ger 4400 kg
Ströläkt 25 x 38 mm lagda max 600 cc ger 90 m längd (9.5m/0.6 * 5.5m)
Ströläktens bäryta blir 0.038 m * 90 m = 3.42 m2
Trycket blir 4400 kg / 3.42 m2 = 1290 kg / m2 = 12.9 kN / m2 = 12.9 kPa

Cellplast direkt anger långtidslasten för S60 till 18 kPa vilket i teorin alltså räcker, frågan är vilken marginal man vill välja. Man bör ju även kunna gå på taket om det skulle behövas t.ex.

http://www.cellplastdirekt.se/filer/Cellplast-Produkt-Fakta.pdf

Cellplast direkt anger även i sitt datablad en högsta användningstemperatur till 80 grader C. Och jag som ska ha svart tak :(.. Nån som har funderat på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.