Anders_Roslagen skrev:
Hade ett inspelat avsnitt på HD-boxen och fotade TVn...
Nämen titta! Här är den!:) Var in i en bokhandel idag och smygläse i P. Morbergs kokböcker för att se om jag hittade en bild på huset men icke:@. Och här är den ju! Ja den var verkligen fin och nu ska jag bara försöka att gissa mej till måtten sen är det väl bara att klippa och klistra på kartonghuset?d^_^b Men bara för att tjata lite till...fönstermodellen tilltalade mej men tror ni att det passar mitt hus? Vill inte ha lulllull.
 
För utseendets skull bör ett skärmtak börja under överhänget och inte ha för flack lutning. Då blir det i ditt hus ganska lågt i tak om jag tolkar bilderna rätt. Om du väljer ett sadeltak så tror jag kan det gå en bit ovanför överhänget och fortfarande se bra ut. Det måste ju inte gå enda upp till nocken.

En annan variant är att ha golvnivån lägre i förstugan än inne i huset. Då kan skärmtaket ha lite lutning utan att takhöjden blir för dålig. I så fall skulle du få ett par trappsteg från verandan upp i huset.

Det är ju både smaksak och gissningar, men jag tror att det snyggaste på ditt hus skulle vara en veranda med sadeltak som utgick ovanför takfoten. Huset är fint och skulle tjäna på en lite större veranda än den nuvarande, men det ser svårt ut att få plats med under överhänget.

Erik
 
Ök Avemo: Precis så vill jag att ni ska tycka till. Ja det är mkt att tänka på. Att sänka golvet inne i verandan har jag tänkt på. Det skulle nog kunna fungera. Om man tittar på bilderna på mitt hus så ser man att väggen på skruttfarstun inte är i fas nertill med resten av huset...så det skulle nog se bra ut. Huset står åxå på en kulle med sluttande tomt ifrån huset (därav mina foton i undervinklar;)).

Ett sadeltak röstar min man på åxå men jag sätter mej alltid på tvären (av gammal vana?):blushing:. Är rädd för att takvinkeln blir för flackt..eller spelar det ingen roll tro? Hur ska man tänka där? Ska man ta hänsyn till det stora takets vinkel eller var man placerar det ovanför överhänget, taket?? Är det finare med ett spetsigare tak än ett flackt? Snurr, snurr.....
 
Jag är skeptisk till hela projektet. Att bygga ut 2,5 x 5,0 meter tillför 12,5 kvm boyta till en tämligen hög kostnad. . Men en glasveranda på solsidan kommer inte att bli trivsam sommarens vackraste dagar. Jag skulle hellre bygga ut ett matrum på husets skuggsida, om tomten och utsikten är utvecklingsbara. På platsen för befintlig veranda skulle jag hellre satsa på ett luftigt verandatak som skyddar en enkel sittplats omgiven av räcken, men utan väggar.

MEN … om ni ändå väljer att gå vidare med planerna på en stor solveranda är Avemo´s förslag alldeles utmärkt. Bygger man golvet lägre än inne i stugan vinner man många fördelar.

1. Man kommer trädgården lite närmare. Och den känslan förstärks med extra låg bröstning (50-60 cm) under verandans fönster.

2. Man slipper en orimligt hög verandasockel, som skulle missklä hela huset. Observera att tomten sluttar, och redan på befintlig veranda känns grunden i högsta laget. Nya verandagolvet kan utan problem läggas i nivå med nederkant på stugans fasad.

3. Och – som sagt – det blir lite lättare att ansluta med verandataket. Jag skulle tveklöst välja ett bandtäckt så kuverttak (som i matprogrammet), som skjuter ut minimum 50 cm utanför verandans fasad. Som solskydd och till prydnad.

"Kill your darlings"! De där lustiga små fönstren kommer sannolikt att hamna fel ifall ni passar in ett nytt verandatak över en veranda med "sänkt" golv. Offra dem isåfall utan att känna överdriven sorg.

Om jag (trots allt) har väckt ert intresse med förslaget på skuggsides matrum hjälper jag gärna till med fler råd. Men då behöver jag fler detaljer om tomt och byggnad.
 
billy_baver skrev:
"Kill your darlings"! De där lustiga små fönstren kommer sannolikt att hamna fel ifall ni passar in ett nytt verandatak över en veranda med "sänkt" golv. Offra dem isåfall utan att känna överdriven sorg.

Om jag (trots allt) har väckt ert intresse med förslaget på skuggsides matrum hjälper jag gärna till med fler råd. Men då behöver jag fler detaljer om tomt och byggnad.
Ha ha här fick jag så jag teg:D! Vad roligt! Skuggsidan, ligger i en slänt som går ner mot huset, är inget att ha för där ser man rakt upp i en gammal snickarbod och ful skog. Utsikten på framsidan är hänförande (om jag får skryta:rolleyes:) över åkrar hur långt som helst och ja då blåser det åxå.... Men denna del kommer sommartid att skuggas av ett stort syrenbuskage så det kan nog fungera.
Mina darlings...ja det kan nog se tokigt ut ifrån verandan sett men...innefrån sitter dom jättefint. Ja jag kan döda dom om det behövs!
Och vad skönt att du gillade "mattaket" också.:D Då ska man bara få till det hela...
Ja, nu förstår jag att du bara vill hjälpa till med en skuggveranda men jag kastar in lite mått som jag har.;)
Nu ska vi se om jag använder rätt fackord:
Grunden är 70 cm hög
Väggen är 267 cm hög
Mellan knuten och fönsterfoder är det 171 cm
Fönster med foder är b 123 h 149
Ovan fönsterfoder till överhänget(?) är det 31 cm

Och för att inte stjäla för mkt golvyta ifrån verandan så kan man kanske bara ha ett steg ner?
 
Spekulerar bara nu så läs om ni orkar... Håller själv på med en glasad veranda (iofs rum ovan). En sak jag tänkt på mycket är innertaket. Vill ju ha "utomhuskänsla" fast den är iordningsställd för åretrunt. Har en idé "jag slipar på" med ett diagonalrutmönstrat tak i pärlspont, har sett ett sådant otroligt vackert tak. Innertaket gör halva verandan (om man vill motivera krångliga besluten för en partner eller liknande) men bör hursomhelst göras i dekorativt som går i samklang med fönster och dörrar. Alltså för att passa in med mer eller mindre "tårtpappers"-utförande, nu när jag valde mattemat i mina svar;). I en lösning likt den jag bifogade bilden på så känns takstolens gaffel (hoppas du förstår vad jag menar) i hörnorna som det mest karaktärsdanande och även något att försöka tydliggöra (alternativt ge illusion av) om ni skall ha innertak. Då blir det antagligen att lägga en tjock takstol alternativt "lägga på en undertill" för det bjälksynliga alternativet samt att låta alla lutningar synas för en panelad variant. Sen finns det ju verandor med innertak lagt som vanligt innertak, och om det finns regionl förankring för en sån lösning så kan ju även det funka, men det äter ju på höjden om det nu begränsar antal lösningar...
 
Trådar med verandor kan jag inte låta bli att läsa! Lösningen med nedsänkt som billy_baver och Avemo påpekar tror jag är en bra lösning. Att konsultera en arkitekt behöver inte kosta massor och hjälper en att döda sina darlings och komma fram till riktigt bra lösningar. Så var det iaf för oss.

Eftersom jag har en hel mapp med verandabilder så bifogar jag lite bilder på liknande verandor som inspiration. Precis som lillathyra ber jag om ursäkt till fotograferna!

Redigering: Om rummen innanför tillåter det så hade jag satt stora fönster invändigt (istället för de små) för att öka känslan av rymd och släppa in mer ljus.
 
  • 0000003417.jpg
  • 0000003418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovanv0ning-007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Returia skrev:
Trådar med verandor kan jag inte låta bli att läsa! Lösningen med nedsänkt som billy_baver och Avemo påpekar tror jag är en bra lösning. Att konsultera en arkitekt behöver inte kosta massor och hjälper en att döda sina darlings och komma fram till riktigt bra lösningar. Så var det iaf för oss.

Eftersom jag har en hel mapp med verandabilder så bifogar jag lite bilder på liknande verandor som inspiration.
Det är inte bara jag alltså?! Jag har samlat bilder så datorn kommer snart krascha...:x. Stora fönster i innerväggen?? Det vore ju snyggt men det går el och strunt där samt ett element med några vatten ledningar...Åååå allt sånt känns ju så oviktigt:D:D.

Anders-Roslagen: Det där får du nog utveckla. Jag vill förstå. Bilder e ju bra:rolleyes:."I en lösning likt den jag bifogade bilden på så känns takstolens gaffel (hoppas du förstår vad jag menar) i hörnorna som det mest karaktärsdanande och även något att försöka tydliggöra (alternativt ge illusion av) om ni skall ha innertak" Men hänvisar du till P.Morbergs bilden här?
 
Här är bild på min egenbyggda veranda samt en bild på innertaket. Inte helt färdigt men kan kanske ge inspiration?
 
  • Veranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verandatak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snurre skrev:
Här är bild på min egenbyggda veranda samt en bild på innertaket. Inte helt färdigt men kan kanske ge inspiration?[/QUOTE

Oj vad fint innertak! Fler foton och måtten please! Din ser nog smalare ut än jag tänkt mej. Men, snälla, släng in lite mått också!? Fönstermått på husets och verandans fönster.Och takvinkel. Och höjden på väggen .Och......d^_^b
Vad roligt! In med mera bilder!
 
Ok, försöker visualisera. Tänk dig ytterhörnen och hur de ser ut underifrån. Ljusgrå delar kan vara både tak och innertak, ibland lades pärlspont med sponten nedåt för att ge dekorativt utseende från insidan (vansinnigt vackert). Jag la även på en mörkgrå rad för att visa typiska områden där snickarglädjen kunde appliceras i form av urfrästa detaljer. Ibland målades dessa i avvikande färger.
 
  • hörnet.jpg
Anders_Roslagen: Hmmumm... nu fick jag ta mannen till hjälp och då tror jag jag förstår:blushing:.
Just idag lutar det åt Morbergsglasveranda men det svänger snabbt nu....Beroende på att en massa tekniska saker:@ liksom förändrar förutsättningarna.Nu undrar jag vad är minsta möjliga takvinkel på ett valmat plåttak (sånt däringa svindyrt som plåtis lägger...) eller kan man ha valmat med tegel och vad är det för nåt som gäller då?
 
Lovar att försöka hitta en bild, hittar jag en så lägger jag upp en, har liksom lite svårt att rita 3d med paint...
 
Ta det för vad det är, här har du lösningen jag iprincip menar infrån en väns bod, dvs inget kulturhistoriskt i sig (men den visar på principen)
 
  • tak_i_bod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • veranda-innertak-lr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • verandatak-lr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.