e-on håller som bäst på med förberedelserna till att gräva ner elkablarna i vår by, kanonbra tycker jag eftersom vi ofta har strömavbrott!

det finns en transformator på vår fastighet och ett servitut på kraftledningarna. e-on fick inte ställa sin nya elstation på stället de sett ut hos grannen och vi erbjöd därför att de kunde ställa den hos oss istället.

vi har ca 1 ha tomt/mark, på större delen går mina hästar under vinterhalvåret. där kommer de att gräva ca 160 meter och det ska vi få ca 600:- för, för själva stationen får vi 4200:-, det finns även ett tillägg på 717:- för att vi frivilligt upplät lite tomt åt dem. elstationen är inte större än ca 6-7 kvm och kommer att stå vid baksidan av vårt stall, nere i en hörna. totalt får vi ersättning på 5499:- som en engångssumma. inget alls årligen.

vi har lite planer att bygga ut vedbod/förvaring på kortsidan av stallet och ovanpå där bygga en altan. vi kommer då att se elstationen från altanen, inte så trevligt. men det var det bästa stället att ställa stationen på.

jag tycker att ersättningen är på tok för låg! stationen är ju något som kommer att stå där alltid, kommer att påverka våran "utsikt" från altanen. blev faktiskt väldigt förvånad när jag såg summan. stationen står i vår trädgård och inte på åkermark som det är angivet i papperna från e-on. tilläggas bör att från altanen har vi utsikt över en bäck, hagarna och sedan skog, i nämnd ordning. det är väldigt vackert där ute!

vad bör en skälig ersättning vara för detta ingrepp på vår fastighet? borde det inte vara någon årlig ersättning för detta? det kommer ju säkert att påverka ev försäljning av vårt ställe.

är det inte under rätt kategori, så får jag be moderatorn att flytta på inlägget. :)
 
Jag har också ett pågående ärende med Fortum om ledningsrätt på mina fastigheter. Budet från dom var 3.60kr/m och detta var ej förhandlingsbart samt att de ville ha servitut på ledningen. Jag sa blankt nej och gav motbudet att Fortum får hyra marken för en årlig avgift motsvarande abonnemangsavgiften jag betalar (ca. 5000kr/år) + vad jag betalar i överföringsavgift samt att detta justeras varje gång Fortum ändrar priserna.

Det senaste jag hörde från dom var att dom nu planerar dom att dra ledningen utanför mina gränser vilket enligt mig är det bästa.

Tänk på att när det gäller ledningsrätt så får du anlita ombud på, i ditt fall, E-ons bekostnad och om du kan acceptera ett lastande servitut på din fastighet och en engångsersättning så tycker jag att ersättning åtminstone borde vara vad ett ombud kostar om du väljer att göra upp i godo.
 
vad kostar ett ombud ungefär då?
usch man kan känner ju bara att det är så omständigt och besvärligt att börja motsätta sig.
 
Vi fick ungefär samma ersättning, dock på ett obebyggt skogsskifte.

Ledningsrätt brukar elbolagen bara ta till som sista utväg, det kostar för mycket och tar för lång tid. Istället tecknar dom bara ett avtal med fastighetsägaren.
 
Det pågår en liknande "tvist" ute på öarna i roslagen. Just i detta fall vill man få servitutet godkänt för ervinnerlig tid och man har till och med fått igenom det i nån instans, då man (vattenfall i detta fall) hävdat att det funnits muntligt avtal sedan tidigare. Men de prisnivåer ni omnämner ligger väl i nivå med vad som erbjöds i detta fall, även om jag inte minns exakt. Det går säkert att finna info via vårat "byggdeblad", Norrtelje Tidning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.