Kanske fel ställe för tråden.
Flytta den i så fall. Tack.

Vad anser ni är bättre och varför? Bygga fristående eller vidbyggt garage?
 
Rent ekonomiskt är väl ett vidbyggt kanske att föredra - en yttervägg mindre, och garaget funkar ju även som en värmebuffert till huset, så uppvärmningskostnaderna borde bli något lägre. Det ger också flexibilitet för framtiden - kanske vill man själv eller nästa ägare öppna upp från hus till garage och göra ett hobbyrum/kontor/gästrum/spa där, och ställa bilen i carport istället.
 
Det sista stycket är inte så dumt! Att jag inte tänkte på det.
 
Då kommer jag med nackdelarna då :)

Du får en brandcellsgräns vilket kräver lite extra jobb. Sen har vi lukt, ljud och damm om man gör nått i garaget. Dessa blir ju bättre med ett separat garage.

En stor fördel är att man har verktyg och liknande tillgängligt innifrån utan att behöva forcera en snödriva i mörker :)
 
H
Det fixar men genom att ha en extra uppsättning i källaren.
Separat garage tycker jag är bättre.
 
Jag har sen 1 år tillbaka 75m2 garage/verkstad ihopbyggt med huset och jag tycker det är mycket smidigt.
Perfekt att tassa över i tofflor för att fixa nån småsak eller bara för att få lite "egen tid" :)

Den enda nackdelen som framförts som jag håller med om är damm/lukt/ljud som kan bli störande om man inte tänker sig för.
Brandklassen när jag byggde var ei 30 som i stort sett vilken vägg som helst uppfyller.
 
Nackdelen med vidbyggt är att man stör övriga boende när kompressorn eller bullriga verktyg används, likaså kan ju svetsrök eller nåt luktande märkas också.
Men fördelarna överväger, hade jag möjlighet skulle jag bygga ihop det med huset, 75 m2 låter som ett lagom utrymme dessutom grattis till det d^_^b jag borde byta hus kände jag plötsligt :p
 
hokanp skrev:
Det fixar men genom att ha en extra uppsättning i källaren.
Det var där felet låg.
Jag ska omdelbart gå och hämta spaden och börja gräva lite ;)
 
Vi byggde 90kvm vidbyggt för 2 år sedan. Varför vidbyggt?

Som tidigare påtalat så kan man tassa ut när man vill i bara tofflorna.
Det hade blivit för smal om vi inte byggt ihop det med huset.
El och vatten blir enkelt att dra.
Man kan lasta grejer direkt ifrån bilen in i köket om man bygger på rätt ställe med rätt förutsättningar.

Tja, det var väll det.

Vad det gäller buller så funkar det rätt så bra. Jag kan kapa och snickra på insidan av garaget utan att frugan klagar eller ungarna vaknar.

Att det blir enklare att bygga vetitusan. Visst slipper man bygga en del av en vägg men sen gäller det att få taket tätt mot befintlig yttervägg och att få det att på ett snyggt sätt passa ihop med huset så den biten spelar nog mindre roll.

Men som sagt. Det är jäkligt skönt att kunna springa ut i garaget och ha tillgång till grejer. Sen kan man ju rätt så mycket förvaring i garaget och på garagets loft som man kan behöva komma åt utan att man vill ut i kylan och ränna.
 
Det måste vara kanon att bara klä sig snabbt i lite varma kläder, starta snöslungan och bara köra nån minut utan att trampa i snön.

Eller åka bort för att handla. Från ett garage till det andra garaget. Man bara trycker på fjärren o porten öppnar sig. Allt medan det regnar som satan!
 
Kanon på när det är kallt och regnigt ute. Bara ta en sväng genom källaren och ut i bilen som håller +12 när man kör ut i -20.

Nackdelen är att man blir för lat för att skotta innan man kör ut så man kör åt två hårda strängar.

Men det är jäkligt behagligt att komma hem när det spöregnar och bara trycka på fjärren och backa in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.