Vi planerar en ny friggebod och undrar om vi ska nöja oss med plintar eller kosta på en platta. Boden kommer bli på 15 m2, ska rymma verkstadsplats, åkgräsklippare och allmänt förråd. Tanken är att det ska hålla plusgrader året om men inte full rumstemperatur.

Vad tycker ni? En gjuten platta är dyrt och vi kommer behöva ta in mer hjälp jämfört att sätta plintar. Men samtidigt så är det ju mer hållbart när man kör in maskiner och så.

Tacksam för tankar

/Ola
 
isolerad platta verkar vettigast tycker jag.+då kanske det är ok att bara måla golvet så är ju den delen klar.
 
Ska du köra in åkgräsklipparen är du mer eller mindre tvungen att bygga på platta. Golvet kommer ganska högt över marken med plintgrund.
 
plintar givetvis. kostnaden för att isolera ett trägolv kontra en gjuten platta är hiskelig, för att köra in en gräsklippare använder man sig av en så kallad ramp. sen är det diskutabelt med platta vad du ska ställa in i verkstaden som troligen inte bli så stor. e det grejer som väger en massa kanske du måste ha platta. annars kan jag inte se nån ide med en. men grannarna blir nog impade
 
Definitiv platta.

Bra och robust underlag om man ska meka. Dessutom brandsäkert
 
Plintar. Hade hellre plintat tätare och gått upp i dimension då istället för att gjuta en platta som är x antal tusen dyrare...
 
Helt klart plintar. Många plintar och grövre dim på bjälklag.
 
Ja.. smaken är som baken.... Men tycker du svarat på din fråga själv. Platta är överlägset plintgrund men avsevärt dyrare. Har själv nyligen sålt ett hus med friggebod på plintar. Det nya huset ska jag förse med 15m2 friggebod med isolerad platta och indragen el. Bygger du med isolerad platta kan du i framtiden (om du får andra behov) lätt justera för nya behov. Tex gäststuga. Min platta kostade 15 tkr med 10 cm isolering, grävning, upppackning, indragen el och dränering. Tycker det är värt pengarna då jag nu kan skåda en slät och fin friggebodplatta på nya tomten.
 
Hemmakatten
Jag tycker man skall titta på behovet. Finns ingen anledning att bygga kraftigare eller lägga ner mer pengar än man behöver. Å andra sidan kan det för många vara viktigt med det estetiska. En friggebod på plintar kommer högre än en med platta.

Själva har vi en friggebod på platta (omålad), oisolerad grund och oisolerade väggar. Enda anledningen till betongplattan är att vi förvarar flera ton pellets där (och lite uteprylar som skottkärra, utemöbler mm), men visst är det snyggt och praktiskt.
 
Ska ta hit några proffs som får titta på marken och se vad de säger. Plintar hade jag ju tänkt göra själv men det är rätt mycket sprängsten i marken så det kanske inte ens är görbart utan att ha en grävare ändå och då blir ju prisskillnaden snabbt mindre.

Det kommer inte bli några jättetunga grejer i boden så själva hållfastheten är inte kritisk. Däremot är ju det bättre golvet och lägre höjden trevligt med plattan. Svårt val det här.

Annars är de för och nackdelar ni skrivit precis vad jag själv funderat på och jag har verkligen svårt att bestämma mig.

Tack för funderingar iaf.

/O
 
Redigerat:
Måste du ha ett golv då? Ska själv bygga en liknande frigga för förvaring av gräsklippartraktor, snöslunga och lite annat. jag tänkte gräva ner plint för att ställa väggarna på men bara göra en grusbädd. borde bli klart billigast och du slipper dessutom höjdproblemen.
 
ah sorry, såg inte att du skulle ha varmt..
 
Beror på hur avancerad verkstad du tänkt dig, vill du kunna bulta fast något i golvet, tex en liten press, Blomqvistsvarv eller kunna svetsa så ska det definitivt vara en gjuten platta, det är liksom förutsättningen...
 
En frigge på plintar är ju dessutom flyttbar, det är lite svårare att flytta på den om den står på en gjuten/markberedd platta.. :)
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Beror bara på vad man har fölr maskiner tillgängliga :)

Har mött en friggebod en gång där den kom åkande på pallgaflar modell XL och ja det var med platta och allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.