Y
Är ju en fördel att ha en plan hur det ska möbleras sen nu när el och väggar/tak görs iordning...

Funderar lite på detta, ena är att det är inte dubbla fönster nere till höger utan bara den närmast hörnet. funderar på sätta ett till fönster men är osäker, kanske blir överdrivet..

image-694E_4BCA037B.jpg

känns svårmöblerat, ska ju vara stort och pampigt, men samtidigt plats att kunna ta sig förbi..synpunkter?

(köket är på andra sidan trappen, blir en litet bord å låga barstolar såatt säga mer för snabba måltider..)
 
Ett fönster till är inte fel, symmetri mellan ljusinsläpp/bordet, sen är ju det också en fråga om insyn? Beträffande eluttag så är det som många säger; det kan inte bli för många. När det gäller fönster så vill man ofta ha nån liten lampa på fönsterbrädan? och då är det bra att ha ett uttag i närheten, kanske alldeles under eller också i smygen mellan fönstren.

Bra att tänka till innan, det är så mycket lättare än att komplettera (egen erf.)

Kjell G
 
Y
Insyn - tror inte det blir någon såvärst större skillnad, gick och klurade på tanken dock att man kanske blir allt förmycket exponerad men bor på gård så ska väl gå an.

Och ensamt fönster där innebär lite sne känsla just när den är så nära hörnet.

kommer byta ut ett fönster i köket och får då ett fönster till övers.. och känns enklare att ångra sig och sätta igen ett fönster sen, än att ångra sig och såga upp väggar och allt.. när huset är färdigt och fint...

men lite kluven, min förtvivlade mor, som en gång var den som köpte huset, sa att; nej nej du får inga väggar kvar att ha saker emot. Hon kämpade för att få vägg mellan kök och vardagsrummet som jag nu har öppnat upp... men samtidigt vet jag inte, vad tusan kan man ha på den väggen mellan kök och vardagsrum, typ ingenting... dock spökar minnet utav att en jag friar till ansåg att det var förmånga fönster och att jag skulle ta bort några istället, heh... jag som hatar mörker..

berörande kontakter så finns det och blir nu även kontakter i taket för fönsterbelysning.
 
Y
hum, en besökare fick mig att tänka på en sak... det fönster jag får tillövers är inte öppningsbart, medans den som finns på plats är det... med andra ord kommer de få två olika utseenden... undra om någon tänker på detta, eller om jag ska lossa köksfönstret, och sätta det på ovanvåningen, och ta ovanvåningens öppningsbara ner till vardagsrummet, för att det ska bli ett matchande par.. haha... vilket projekt.. men känns som om det blir flummigt med två olika..

kompå att nya köksfönstret kommer se gott fult ut utifrån med sin lägre höjd dessutom... vad bra allt går nu...
 
Nej, stopp och belägg! Vem är det som putsar fönster hos dig? ;) Inga fasta fönster på övervåningen!!! (enl. mig iaf)
 
Y
ajust, smart :)

aja, får väl bli två olika då, tills den dagen alla byts
 
försök få tag på ett likadant, kanske blocket eller nåt? Sen ser man inte så stor skillnad på nya fönster iaf om det ena är öppningsbart. Om du flyttar/byter fönster f.ö. måste du tänka på att det i varje rum måste finnas minst ett öppningsbart fönster/dörr av utrymningsskäl.

Kjell G
 
Y
Tror jag kan leva med två olika intill varandra. Tror även att jag kan leva med å ta ett öppningsbart från kallvinden som jag senare kan byta när jag börjar isolera/inreda där i framtiden.

Känns som de viktigaste är att bygga reglarna och sånt, sen idag så är väl skruvarna såpass smidiga så man "lätt" kan byta vid behov, tillskillnad från nu när jag inte skulle bli förvånad om de är spikade som de mesta andra objekten i huset.

(har kikat på blocket fast hittade inget, inte till rimlig beg.pris iaf)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.