Jag har fått alldeles för högt taxeringsvärde!
Antagligen har det blivit fel någonstans (fel fastighet) eller så värderar skattemyndigheter det fel!
Felet ligger antagligen i att det är ett 100 % renoveringsobjekt på gränsen till rivning.
Taxeringsvärdet är ca 4 ggr fel! (jmft med .75 % av priset)
FRÅGOR/FUNDERINGAR:
1. Bör man uppskatta det högre tax.värdet ifall man funderar på att sälja? De antyder att man kan ta ut ett högre pris...
2. Ifall man skulle lyckas sänka tax.värdet med 3 ggr, borde inte det skicka signal om att priset blir längre vid annonsering med längre tax.värde?
3. Köps fastigheten helt utan tanke på tax.värde och isåfall kan det vara bra att sänka, för att få ner fastighetsskatten?
4. Vart vänder man sig för att klaga?
5. Borde man inte fått någon papper som visar hur de kommit fram till beslutet om tax.värde?
6. Kan det höga värdet vara bra vid lån ifall man vill bygga nytt hus på tomten (och spara det gamla)?
(Fastigheten är avstyckad i en krånglig/stor avstyckning med flera fastigheter inblandade. Det är ett gammalt soldattorp.)
Synpunkter ?
Ideer?

 
Om taxeringsvärdet tycks vara för högt är det lätt att kolla detta själv genom att fylla i blanketten och se hur många poäng du får; titta på http://skatteverket.se/. Fastighetens läge påverkar värdet mest och detta sätts i förhållande till värdet på fastigheterna i ditt område. Moderniseringar som treglasfönster, köksutrustning etc påverkar värdet.

Visst kan du klaga! Men vad du betraktar som 'renoveringsobjekt' behöver inte ses som så ur taxeringsmyndighetens synvinkel.

Taxeringsvärdet har ganska marginell betydelse vid försäljning - såvida det inte ligger på flera miljoner - och då ligger fastigheten på en verkligt attraktiv plats som genererar bra försäljningspris ialla fall.
 
Tack för ditt snabba svar, Yonna.
Fler borde titta på skatteverket.se
- Karta med sålda fastigheter (dvs dina grannar
Tomtens storlek och läge hade jag visst glömt!
Räknar man sådär så blir det högre (jag räknade efter priset jag betalat)
Men kan verkligen en å räknas som strandlinje?
Nåja, bäst man ringer och kollar. Lite borde man kunna få ner taxeringsvärdet. Konstigt att de värderar alla tomter lika? Stor skillnad på en villatomt och en Torptomt som mest liknar en leråker!
- - - -
 
Pålästa köpare vet att taxeringsvärde inte är någon absolut sanning utan utgör bara en indikator på vad försäljningsvärdet var på objektet två år före taxeringsåret.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.