Efter mycket sökande på flertalet sidor blir jag bara mer och mer förvirrad.
Jag har tänkt bygga en bastu på ungefär 12 kvm. Denna ska innehålla en bastu på ungefär 2 * 2 m och ett omklädningsrum med en mindre dusch på ena sidan. Uppvärmning ska ske med ett el-aggregat, men jag vill även på något sätt värma duschvattnet. Ventilationen ska man enligt de flesta placera under aggregatet och frånluft så långt bort som möjligt, fast en del säger att det är annorlunda på el-aggregat.

1. Bör man bygga med så tunna väggar som flertalet säger eller kan man bygga med mycket isolering för att slippa värmeförluster?

2. Kan man på något sätt göra så att det räcker att dra en vanlig trädgårdsslang för duschen och sedan värma vattnet i bastubyggnaden?

3. Enligt många så ska man ha den speciella bastuplasten, och enligt andra ska man undvika plast överhuvudtaget.

4. Vilken grund bör en bastu ha om man vill vara så ekonomisk som möjligt, men ändå förlora så lite värme som möjligt?

5. Vad ska jag använda för att värma duschvattnet?

6. Hur ska jag placera ventilationen i denna el-uppvärmda bastu?

All hjälp är välkommen.
Tack på förhand.

Mvh L-O.
 
1. Om du bygger innanför en annan byggnad, så behövs isoleringen så att inte andra utrymmen blir för varma när bastun värms upp.
2. Det finns aggregat som har en vattenbehållare för uppvärmning av vatten. I många sommarstugebastun värms vattnet upp i aggregatbehållaren, och och blandas sedan till lagom temperatur i hinkar. Men du kanske vill ha en annan standard med dusch och allt? Då krävs nog en riktig varmvattenberedare.
3. Bastun är ett våtutrymme, och har du det i ett bostadshus måste den byggas enligt alla konstens regler. Traditionella bastu har byggts av ren trä, men då ruttnar de också - dock tar det några årtionden.
4. Om du med grund tänker på golvet, så försvinner inte värmen genom golvet, värmen går upp. Många bastubyggnader har betonggolv, som kan vara iskalla fast bastun är upp i höga temperaturer på sitthöjd. Väggar och tak skall helst vara av isolerande material (trä), så att du inte får kondens och värmeförluster.
6. Aggregatet fungerar på samma sätt i eluppvärmd som veduppvärmd (om veduppvärmd tar inluften utifrån), skall inte skilja på något sätt.
 
Hej!
Jag antar att du bygger en fristående bastu eftersom du frågar om grund. Har du inte väldigt goda skäl så tycker jag du ska satsa på vedbastu istället, betydligt behagligare enligt de flesta, lätt att värma vatten från rökvärmen och strömsnålt ;) Kan helt slippa dra in el i huset då med ljus från glaslucka i aggregatet och stormlykta på väg till/från bastun :)

Som kiirus säger, duschar gör man ju i bastun genom att blanda från varmvattenbehållaren och kallvatten och skopa över sig. Glest golv som avlopp kan dra kallt på vintern men heltäckande golv och ett avlopp löser det och blir en lagom tillluftsventil. Plintgrund är alldeles utmärkt. Frånluft kan räcka med själva skorsten som ju drar ut en väldig massa varmluft men många väljer ändå att sätta frånluftsventil högt upp bastun, av säkerhetsskäl om inte annat (farliga sövande gaser kan sippra ut)

När det gäller plast så anser nog majoriteten att man inte ska sätta plast i en fristående bastubygnad som inte är uppvärmd året runt. Vi valde ändå att sätta det bakom panelen eftersom vi gillar basta med mycket vattenkastande o ganska låg temperatur (kanske 80-90% Rh och 50-60 C) Men vi får kanske se om några år hur det har klarat sig...vi har inte heller isolerat bastudelen men jag tänkte nog lägga lite isolering ovanpå bastupanelen i taket, var lite segt värma upp i vintras...
 
Redigerat:
Tja!
Jag har en bastu stuga från Sorselestugan.se och den är knuttimrad men inte isolerad och det ha räckt alldeles utmärkt åt mig fastän jag bor i Norrland. Har glest trallgolv som tilluft och ett 60mm runt hål med skjut skiva som frånluft. Vet dock inte om det behövs eftersom det inte är alldeles tätt överallt. Ingen el heller, tycker att det är precis lagom med två värme ljus och skenet från glasluckan i kaminen. Vattenbehållaren fungerar kanon! Har en sidomantlad, vill tro att den slits mindre eftersom den inte utsätts för samma värme som den vattenvärmaren för rökrör. Sommartid kan du skaffa en solvärmd trädgårdsdusch (kostar ca.2000kr) den räcker gott.
Mina grannar frågade hela tiden om jag inte skulle dra in vatten och el, men nu är det ingen som frågar längre... Personligen tycker jag att en bastu ska vara primitiv, men inte osanitär för den delen.
Ett starkt tips är att satsa på ett aggregat som tar mycket sten oavsett om de väljer el eller ved. Blir mycket behagligare värme...

Lycka till!
 
Hej!
Jag har byggt en fristående bastu som grundar sig på braåsstugans Kvarnstuga 15m2. Har Isolerat 50mm i väggar och tak. Jag har fuskat lite och använder ett elektriskt aggregat. Skall det vara på riktigt skall man ha vedeldat men det är väldigt enkelt att bara vrida på och 45min senare badar man. Ved tenderar till att smutsa ner en del + att man måste skaffa ved.....
Jag har grävt ner vattenledning från huset och har en 50L varmvattenberedare.
Bastudelen är 2x2m och det räcker utmärkt om man badar 1-4 personer.
Lite bilder http://www.braasstugan.se/htm/Bastu.htm
Vill du ha tips eller mer bilder bara säg till! Bor du i närheten av Växjö är det bara att komma och kolla hur det ser ut.

Mvh Simon
 
Tack så mycket för all hjälp hittills!

Ståhlman: Din bastu verkar ganska snarlik den som jag tänkt bygga så ställer några fler frågor till dej. Jag har funderat mycket gällande isolering, speciellt innerväggen mellan bastun och duschutrymmet? då det är extra utsatt och detta har jag inte hittat någon information om. Även hur golvet är konstruerat vilka material du använt och så?
Tack på förhand MVH L-O.
 
Hej MDS!

Jag tror inte att isolering har så stor betydelse över huvudtaget, har man bastuaggregat som är 6kW på 4m2 så blir det varmt oavsett.
I innerväggen mellan bastu och "relax" har vi orginalväggen som är 45mm plank, fungerar utan problem. Man känner att den blir lite ljummen men inte alls så mycket som vi hade räknat med. Väggen är bara trä, obehandlad i bastun och panlelack inne i "relax".
Ytterväggarna isolernade vi med 50mm och lade bastufolie och sedan bastupanel som är helt obehandlad.
Golvet får jag säga att jag hade lite tur med för vi har en golvläggare i släkten som lade riktig våtrumsmatta i dusch och bastu. Under har vi 100mm isolering och sedan golvspånskiva som mattan är lagd på. Och golvbrunn både i bastu och dusch. Jag tycker det skall vara fuktigt när man badar så jag kastar vatten på väggarna innan jag sätter på aggregatet. Sedan är det bra med golvbrunnen när det skall rengöras.
Vägg mellan dusch och bastu är bara reglad med 50mm isolering och gips mot dusch och bastupanel i bastu.
Har två små fönster i bastun oxå, riktigt nice.

Vill du veta mer, bara fråga. skickar gärna bilder om så önskas.

mvh Simon
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.