Vi ska snart ha ett möte med elektrikern och gå igenom belysningen i vårt hus.
Det skulle vara toppen att få lite tips på vad ni har gjort som ni blev nöjda med.
Det vi har kommit fram till är spottar under skåpsluckorna i köket.
Spottar i halltaket samt i badrummen.
Någon lösning vill vi ha i trappen där belysningen känner av när det blir mörkt samt när man går i trappan.
Har läst att en del har valt att ha spottar i fönstersmygen men det är tyvärr försent för oss att välja det nu.
Känner mig insnöad i det vanliga men jag vill ha något ovanligt och smart också. :)
 
Astromoniskt tidur till ytterbelysningen och uttagen ovanför fönstren.
Tänk även till på hur ni gör fasadbelysningen, alltför många hus ser ut som rymdskepp.
 
Fundera också på om det är något som ska dimmras då det än så länge inte finns så mycket lågenergilampor som är dimmbara (det kommer så småningom) så kanske halogen lite här och där.
 
Skönt att ni slapp spottar i fönstersmygarna. Ett otyg om något. :)

Mitt tips är att undvika spottar i mitten av gångar och öppningar, utan sätta dessa vid sidan av desamma. Det skapar volym i rummet (precis som frånvaron av spottar i fönster smygar).
För trappan kan man sätta ett astronomiskt ur som går tillsammans med utebelysningen.
 
Det är så individuellt. Vi älskar vara daylights lampor i vardagsrummet. Dem ser inte så snygga ut, men var räddningen från tröttheten vintertid.
 
Johan Gunverth skrev:
Skönt att ni slapp spottar i fönstersmygarna. Ett otyg om något. :)

Mitt tips är att undvika spottar i mitten av gångar och öppningar, utan sätta dessa vid sidan av desamma. Det skapar volym i rummet (precis som frånvaron av spottar i fönster smygar).
För trappan kan man sätta ett astronomiskt ur som går tillsammans med utebelysningen.
Hur menar du i mitten av gångar och öppningar. Alltså att man inte har en spot precis ovanför sig när man står i en öppning?
 
Mitt bästa tips är att tänka på helheten. Anänd spottar i taket, där det finns väggar att belysa. I trappan kan man fälla in LED i väggen ca 70mm C ovanför vart tredje trappsteg, snyggt och praktiskt. Dessutom energisnålt. Kan stå på natten (säkert). Sedan skall ni plannera för golvlampor, fönster lampor och taklampor. Helheten med många ljuspunkter är mycket trevligt.
 
kamilenski skrev:
Det är så individuellt. Vi älskar vara daylights lampor i vardagsrummet. Dem ser inte så snygga ut, men var räddningen från tröttheten vintertid.
Ja dagsljus är ju välbehövligt under vintern. Har du någon bra länk?
 
Neta skrev:
Hur menar du i mitten av gångar och öppningar. Alltså att man inte har en spot precis ovanför sig när man står i en öppning?
Japp. Precis så. Bättre att belysa väggar eller golvet vid sidan av gången.
 
Neta skrev:
Ja dagsljus är ju välbehövligt under vintern. Har du någon bra länk?
Har inga länkar. Dessutom skriver från mobilen. Ska försöka lägga upp fotot på mina daylights. Men det är vanliga billiga lysrörhållare med 56W Philips daylights lysrör. Fungerar perfekt. Vi har använd detta i flera år.
 
carinpeter skrev:
Så här har vi satt våra spotar. [länk] (längs väggar och skåp så att ljuset slår mot väggar och skåp istället för i golvet. Du kan titta på vår blogg under etiketter El och belysning, vi har skrivit en hel del om olika slags spottar. www.salstatosee.blogspot.com. Vi bygger också med LB-hus.

Det ska jag spana in när jag kan sitt i lugn och ro, superbra,tack! Vi har inflyttning i slutet av augusti och det är verkligen bra att fråga dem så ligger steget före i alla val och funderingar.
 
Snyggt i trappa!
 
  • Säkerhet3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamilenski skrev:
Har inga länkar. Dessutom skriver från mobilen. Ska försöka lägga upp fotot på mina daylights. Men det är vanliga billiga lysrörhållare med 56W Philips daylights lysrör. Fungerar perfekt. Vi har använd detta i flera år.
Har du detta i vardagsrummet? Känns det inte konstigt med billiga lysrörshållare i vardagsrummet med dagsljus? Vore intressant med en bild.
 
Mina underbara dayligts!
Har flera i huset. Alla mina släktingar har det numera!

Men dom monterar dessa intill fönster.
Växterna mår bra av det med!
 
  • lampor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.