Hej

Jag är novis stadsbo som är lite intresserad av att köpa fritidshus typ 45 kvadrat , men letar efter ett helst vinterbonat för 4 personer, en familj.

Undrar om någon har en checklista (bok?) på vad som är viktigt att tänka på när man köper /bygger fritidshus?

Jag undrar mest vad man bör prioritera kostnadsmässigt dvs. vad som kan bli för dyrt att senare fixa ifall fastigheten inte redan har det vid köpet.

Tex poster som jag kan tänka mig kan kosta mycket att senare fixa till:

Prioriterade egenskaper:
  • Vatten och avlopp skulle kosta att ansluta (är det överhuvud taget vanligt att det finns kommunalt vatten ute på landet -man kanske bara har det i tätort?)
  • framdragen el
  • varmvattendusch
  • vattentoalett
  • dricksvatten - djupborrad brun ( med okay driksvatten)
  • arrende som sägs upp (kan tomtägaren plötsligt säga upp ett arrende?) eller möjlighet till att friköpa ett arrende?
  • vinterisolering
  • vinterplogad väg till fritidshuset - om servitut skrivet i kontraktet.
  • otillräcklig uppvärmningssystem
  • mögel / svamp i fastigheten
  • andra viktiga saker jag missat som kan kosta mycket att fixa till?

Givetvis har jag tänkt göra en byggnadsinspektion innan köp.

Ytterliggare en fråga :)
- Det är väl ganska svårt att hitta någon ledig strandnära inom 500 meter, gärna högst 30 km från slalombacke :) , tomt att bygga fritidshus i västra götaland - älvsborg -halland - jönköpings läns området? Vart ska man börja leta ( blocket?) ? Det kanske finns bestämmelser vad man får bebygga en tomt med. Kan man häva tomt-köpet ifall man inte får bygga? Många strandnära tomter får väl inte bebyggas?

Vad bör man räkna med att det kostar att bygga ett billigt fritidshus på en billig tomt kosta inom 500 meter från en sjö i Sverige med allt inräknat, inkl moms och arbete, inte nödvändigtvis svenska snickare , och jag kan göra en del själv ?

Jag har kanske 450.000 att investera, inte ett öre mer. Kanske hittar man bara något ruttet skjul i djupaste småland för den summan?

Skulle man kunna knacka dörr hos bönder ifall man hittar någon mysig tomt när man är ute i skogen och promenerar och fråga om han vill sälja en tomt, kan det funka? Lite okonventionellt och tidskrävande sätt kanske?

Tacksam för svar
Per
 
Att bygga ett hus kostar 10-20000 kr/m². Så dina pengar räcker möjligen till själva huset. Någon strandnära tomt får du inte för de pengarna.
 
Jag byggde min stuga 2007.
Köpte en tomt, med anslutet VA (VA har samfälligheten hand om), i Dalarna, 15 km från Romme, ca 200 m till en sjö.
Tomten kostade 40 000 kr, och då stod det en grund til lett tidigare husbygge på plats (som jag tog bort), och det innebar att VA tom var framdraget till huset från tomtgränsen :D

Byggde 45 + 6 kvm själv.
Köpte en byggsats från CA-boden (Onsala) för ca 130 000 kr och innerväggar och inredning osv är en blandning av lösvirke och begagnat (tex kök, handfat osv)

Totalt har mitt bygge, inklusive beg. kamin med ny skorsten, gått på ca 280 000 kr eller ca 6300 kr/kvm

MEN

Då har jag gjort allting utom schaktning och elen själv !

Nyckeln till låg kostnad är att du hittar en prisvärd tomt och bygger mkt själv.
Nere i västra götaland/halland finns väl inte så många slalombackar direkt !? Och tomter nära sjöar som är billiga torde vara än sällsyntare !?
Men kollar du högre upp mot dalarna/värmland så kan du säkert hitta tomter i bra lägen, uppe där jag byggde brukar det alltid finans ngn tomt till salu tex.

Köper du färdigt så tror jag du har en rätt bra checklista.

/K
 
Redigerat:
Det är en väldigt omfattande fråga du har, men här är ett kortfattat svar.

I djupaste Småland, Jämtland eller liknande hittar du kanske en tomt med hus vid en sjö för det priset, ja. Det handlar ju mest om läget när det gäller fastighetspriser.

Självklart kan du knacka dörr och fråga om någon vill stycka av en tomt åt dig, eller sälja. I vintras knackade en tjej på vår dörr och frågade om vi ville sälja vårt hus. Det ville vi inte, men jag visste att en annan familj på gatan skulle sälja sitt hus inom ett år eftersom de håller på att bygga ett annat hus. Då knackade hon på där istället och nu har hon köpt det huset!

Jag kommer att publicera en artikel om att bygga fritidshus i morgon, då får du en del tips i den. Prioriterar du en låg investeringskostnad för att bygga fritidshus idag ska du bygga med liten yta, krypgrund, direktverkande elradiatorer, billiga material och lägga ner eget arbete på bygget. Att det sedan blir dyra löpande kostnader för el (om ni är i huset när det är kallt) och underhåll, är en annan femma. Det kanske är lättare att skrapa fram 5-10 000 extra om året istället för hundratusen idag.

Läs mer här.
Vad kostar det att bygga?
 
Alternativet kan vara att hyra ett hus under några år för att "test" fritidshuslivet. Annars är jag nog villig att hålla med tidigare, svårt att hitta en sjönära tomt för det priset (dock inte omöjligt... jag köpte min för 300k..)
 
Glöm inte Dalsland, Sveriges sjörikaste landskap, innan tyskar och holländare köper upp allt ;) Vi köpte för ett par år sedan en bra tomt inkl beboelig byggnad ca 250 m från badplats för 400'. Inte så många mil heller ta sig till kusten om man nu gillar maneter och vill ha salta kallsupar istället ;)
Väldig skillnad på sjönära (om vi säger 500m då) och strandtomt. Samma fastighet hade säkert gått på en bra bit över miljonen om den legat direkt vid sjön.
 
är det ute på landet så kan ni nog inte räkna med varken el eller vatten eller avlopp att koppla sig till

men kollar man på vad det kostar att borra för vatten så kan det dra iväg och med avlopp (3kammar brun) så är det från 75kkr och uppåt (beroende på hur det ser ut och vad den kommunens krav är)

el har det funnits ett max belopp på men det var väll 300kkr och det kommer man ganska fort upp i på landet

sen kostar markarbeten en del om man måste göra det med

så det kan bli 450kkr utan varken hus eller tomtköp bara på att förbereda tomten för att bygga men gör du allt själv och har tur med nära till vatten så det räcker med en spik för att få vatten och du kan göra markarbeten själv och bara betala bränsle så kan det också gå att fixa vatten och avlopp för 35-40kkr

sen så är ju en fråga om man vill lägga så mycke på att få el dit så kan man tänka hur mycke det kostar att köpa ett bra dieselvärk och man får många liter diesel för de resterande slantarna (och ett bra dieselvärk ger ungefär 3kWh /liter så det blir runt 3kr/kWh så det krävs (går ju att köra på farmardiesel som är lite billigare)


och vill du slippa mycke jobb och även ha möjlighet att komma billigare undan så kan nog det vara lämpligt att köpa ett fallfärdigt hur på en tomt som har vatten och avlopp och el

men tänk på att själva byggandet är inte så dyrt om man gör allt själv som de jobb som man måste anlita folk för så då är frågan vad man kan göra själv

så ett förslag kan vara om du hittar ett läge som är som du vill ha så kan man ju ta reda på vem som äger marken och fråga om man kan köpa den
som kalhygge har jag för mig kostar runt 1000-3000kr/ha (beroende på vart och läge och om den som säljer vill värdera det högt) och skog går på hur mycke virke som finns där och kan kosta 10-100000kr/ha och åkermark har jag för mig ligger på runt 50kkr/ha beroende på vart det med och går du uppåt i landet så är det billigare än i skåne men sen är det en annan sak om man får köpa det till vad det kan värderas till eller om den som säljer vill värdera det mycke högre än det borde vara värt och sen tillkommer avstykningskostnaden som är runt 50kkr men det beror på hur lång tid det tar att mäta in och andra omständigheter

vart kanske lite rörigt inlägg men kan man tänka sig att inte dra in el och att göra allt själv (som man får) och då är det en fråga hur mycke man värderar sin egna tid och sen hur mycke bekvämligheter man behöver ha där

sen tycker jag att dra el är överskattat nu då allt blir mer och mer energisnålt och både vind och solel är ett alternativ när man tittar på de kostnaderna att dra dit el och sen ett dieselvärk för att komplettera med så kan man komma betydligt billigare undan med tillräcklig mycket el
(solceller för 15000kr så klarar man sig långt under sommarhalvåret då man får nu 400W i paneler och det ska statistiskt sett ge 1,5-2,5kWh/dag och använder man inte el för matlagning och värme )
 
Klurade själv på detta innan vi gick och köpte oss en tomt som vi nu ska bygga på i Halland...så här resonerade vi:
Hitta ett riktigt ***** ruckel i lagom storlek och på någorlunda rätt plats. Än finns det gott om äldre människor som har kvar gamla eftersatta sommarstugor. Det viktiga här är tomten, men intressant nog är det så att de allra flesta människor som gladeligen skulle hosta upp massor av pengar för en tom tomt får äckelkänslor när det står ett ruckel där och de inte klarar av att se potentialen.

Sen river man, och bygger nytt på befintlig grund, om den är i ok skick och storlek.

Själv hittade vi en tomt 15 minuters promenad från havet vars ägare inte använt stället på 20 år eftersom han var 80+...det var litet, totalt sönderruttnat och tomten var överväxt med självsådda små träd och ett par års löv. När vi hittade tomten hade den legat ute till försäljning i över ett års tid....och vi kunde pruta ner priset med 20% och fick det för i vårt tycke en spottstyver.
Vad var det som lockade oss?
- Kommunalt VA var tvångsanslutet 1979 och betalt. Gubben hade aldrig kopplat på det, men servisledningen är bara att koppla på. Hade kostat 280 000kr med dagens taxa.
- Tomten är över 1600 kvadrat, i tätbebyggt område men i den enda kvarvarande fläcken på ortskartan utan detaljplan.

Nu ska vi bygga själva, enligt samma koncept som Klas med byggsats (Tack Klas för inspirationen förresten! Följt bloggen med intresse!)

Och för allt i världen...lyssna inte på olyckskorpar som säger att man inte kan bygga billigt och bra...det går fint, bara man är smart och har tid och energi att arbeta själv. Byggmaterial är "billigt", arbetskraft kostar. Och vatten, el och avlopp kostar nog mest av allt, avgifter och arbete inräknat.

Lite inspirationslänkar till snabba objekt som ligger ute nu:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ5280_990740513
(Observera att vatten och el finns...)
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ5280_1004271664
VA betald...el finns...

Och här är väl vad du är ute efter...:)
http://www.svenskfast.se/Templates/Objectview.aspx?objectid=3P22E86RBJ241KCJ
270 000, nära till sjö, kommunalt VA och el. I Jönköpingslän.

Lycka till!
 
Härligt att höra om era byggprojekt och även jag vill säga tack till Klas som gör att maken min har mer trygghet i byggprojektet vi startat att vi inte tar vatten över huvudet med projektet. Där vi ville bygga hade vi inte råd att köpa tomt då det kostade mer än 1 mille bara för tomten så vi fick se oss om 5 mil längre bort så resan till fritidshuset kommer ta snarare 1,5 timme än 0,45 min som stället vi våldgästar som oftast idag. Arrendetomt med dess fördelar och nackdelar men det innebär att vi kan bygga på löpande räkning med 5 minuters gångväg till hav och hamn med sandstrand och gränsande till naturreservat och bokskog. Vi är snart färdiga med ritningarna och gubben min älskar arkitektur så vi har helt och hållet litat på vår egen smak och stil utan inblandning av arkitekter och dylikt. Jag själv är om jag får säga det själv en utmärkt kalkylator och räknar, räknar och åter räknar på bygget. Det är som att sy där man försöker utnyttja tyget så maximalt som möjligt och tänker man i flera steg framåt så tror jag det går att reducera så mycket byggspill som nämns i andra trådar genom smarta problemlösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.