Hallå!
Har bytt alla fönster i huset - endast kasetten. När jag nu tvättar fönstrena så blir de flammiga och är hur svåra som helst att få rena. Tvättade först med vatten och diskmedel. När man sen drar en torr och ren handduk över så är de alldeles sträva. Tog då fönsterputs och polerade upp dem och då försvann det sträva. Men man ser varenda drag av trasan på fönstret och det är i princip omöjligt att få bort. De är flammiga! Det är de även om jag tvättar dem. Sen när de får kondens på sig så syns avtryck av saker som förmodligen suttit mot glaset när det tillverkats, sugproppar av olika slag - stora grejer + att det blir prickigt, precis som något har stänkt på rutan. Men detta syns bara vid kondens och i vissa ljuslägen kan man se det. Det är energiglas kan tilläggas. Fönstertillverkaren har ingen förklaring och jag börjar bli orolig att det är nån slags skräpglas vi fått! Finns det olika kvaliteter? Är det någon hinna på i början som måste bort innan de går att få rena eller vad? Vad skall man tvätta dem med?
 
ta mig inte på orden, men jag tror jag provat med en trasa o thinner..
sen diskmedel o vatten, sen bara vatten o skrapat rent..
Vill betona att jag inte provat de själv..
 
det lät mysko
 
Glasrent eller keramikrent som du använder till glashällen i köket är bra.
Typ Sidol.
Rekommenderas av Velux.
 
Det är glaskasetter från en glasmästare jag köpt! Får prova med de olika tipsen jag fått - tackar!:)
 
Sidol som verktygsgurun rekomenderar är alldeles perfekt för att få bort oljefilmen. Finns att köpa hos Elektrolux Home. Är även bra på duschväggar av glas och för att få bort sot från kaminluckan. Typ thinner eller T-röd skall man undvika eftersom färgen på bågar och karm inte tycker om sådana medel.
 
Cameng - Hur gick det sen? Jag sitter med exakt samma problem!!!! Rutorna har blivit putsade avigt och rät säkert 10 gånger nu utan resultat!
 
har haft det problemet med bilar, thinner o en trasa har gjort att de sett ut som nya.

lägg på med trasa så det får gotta sig, ta o fyll på mer i trasan o börja gno.
när du är nöjd så tar du fönsterputs (sonax gröna som finns på typ alla bilreservdelsfirmor, het underbart bra fönsterputs!)
 
  • Gilla
Jolan
  • Laddar…
Ett gammalt knep är att andvända fönsterputs som du sprejar på och torkar torrt med tidningspapper kan ej bli fel
 
T-röd !!! ta detta på trasan/papper och torka rent på glas ytan.. då undviker du karmar o diverse.. Det är det enklaste o effektivaste sättet
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Hej Ciia! Ledsen att jag inte svarat dig tidigare...Men jag provade allt möjligt...inget hjälpte. Nu har tiden gått och jag tvättar fönstrena med diskmedel blandat med ättikssprit och det blir ganska så bra, men vissa gånger blir det uruselt och flammigt...men jag har helt resignerat på något vis...Lycka till med alla tips som kommit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.