Jag bor sedan tre år och fyra månader i en villa köpt från Myresjöhus. De är vare sig vidare snabba eller tillmötesgående så vi har ett antal punkter kvar från garantibesiktningen som gjordes för snart ett och ett halvt år sedan. En av punkterna kvar på listan är att åtgärda brister i täthet i takvinklar som upptäckts vid provtryckning och thermofotografering.

Det är särskilt markant vid ett par punkter där man tydligt känner ett drag genom väggen vid takvinklar.

Om detta påstår vår kontaktperson på Myresjöhus följande: "Det är omöjligt med mögel i ett hus som har undertryck. Fukt kommer inte utifrån, det skulle kunna vara ett problem i ett hus med övertryck då fukt trycks ut genom tätskiktet."

Kan detta verkligen stämma? Jag finner detta påstående konstigt, men då jag inte har något belägg för motsatsen kan jag inte argumentera emot.

Att tillägga är att vi har en frånluftsvärmepump, vilket ska skapa ett undertryck i huset.

Tacksam för svar,
Anders
 
Det stämmer så till vida att det ska vara undertryck i huset. Detta för att den varma inomhusluften ska tryckas ut isoleringen och orsaka kondens.
Däremot är det ju inte så att mögel är "omöjligt". Man har eliminerat en av riskerna, men det kan ju finnas andra kvar. Inte heller innebär det att det ska blåsa rakt igenom väggen.
 
I teorin stämmer deras påstående, knappast i praktiken...
 
Men varför jiddrar Myrsjökillen om mögel ??
Problemet är väl att konstruktionen är punktvis otät. Det är ju skäl nog för att åtgärdas.
 
@OMLAJA: Håller helt klart med dig, det är skäl nog för att åtgärdas. Speciellt då besiktningsmannen tog upp det på besiktningsprotokollet också.

Men Myresjöhus säger att det är normalt att hus är otäta. Tycker inte att det är anledning nog att ignorera problemen. Jag ifrågasatte även Myresjöhus nollfelsvision, och fick till svar att den bara gäller fram till slutbesiktningsdagen. Dolda fel som upptäcks därefter täcks tydligen inte av Myresjöhus nollfelsvision.
 
Om du har en kall luftström in genom otäta delar av huset kan det kyla ner området runt läckaget. Den varma luften inne i huset kan sen kondenseras mot den kalla ytan och framkalla mögel när tapet och gipsskivor får ökad fukthalt. Tog dom ju upp i ett av husen på Fuskbyggarna att just det problemet uppstått.
Samma sak kan även hända med köldbryggor i en fasad. Fuktig varm inomhusluft kondenserar mot kalla partier på en vägg som har för dålig isolering.
 
@cem77: Tack, mycket bra förklaring som jag ska framföra till Myresjöhus.
 
dalleboy skrev:
Men Myresjöhus säger att det är normalt att hus är otäta. Tycker inte att det är anledning nog att ignorera problemen.
Det är kanske normalt för Myresjöhus, vad vet jag, men det är absolut inte rätt. Hus ska vara täta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.