Eksjöhus (Trend på 160m2) ville ha 40' för byte till Greenline jordvärme är det lönsam investering i sydliga Trelleborg?
6,5 kw (avgiven värmeeffekt från återvinningen den ska då dra 2,8kw)) borde väl räcka till en bit under nollan, vilket vi sällan har.
Vi kommer även ha braskamin som vi eldar i när det är under nollan (gamla vanor är svåra att bryta ;) )
 
Redigerat:
Jag skulle nog heller inte välja 750n. Tycker inte att det låter rimligt att en villa på 130m2 bara behöver 1000kWh tillsatt el utöver kompressorn för att värma en kåk där jag bor i Jämtland. Låter lite för mycket "hockus pokus" för min del.
Har ställt frågan till Nibe hur de löser konden och igenfrysning när frånluften är så kall som -15 grader och har inte fått något svar. Tror faktiskt inte på Nibes uppgifter och misstänker att de inte har lagt upp alla kort på borden. Känns som en paniklösning för att klara boverkets regler framöver med de sedan länge använda frånluftvärmepumparna som bara strular. Se Folksams rapport om värmepumpar.
 
FieroGT skrev:
Jag skulle nog heller inte välja 750n. Tycker inte att det låter rimligt att en villa på 130m2 bara behöver 1000kWh tillsatt el utöver kompressorn för att värma en kåk där jag bor i Jämtland. Låter lite för mycket "hockus pokus" för min del.
Har ställt frågan till Nibe hur de löser konden och igenfrysning när frånluften är så kall som -15 grader och har inte fått något svar. Tror faktiskt inte på Nibes uppgifter och misstänker att de inte har lagt upp alla kort på borden. Känns som en paniklösning för att klara boverkets regler framöver med de sedan länge använda frånluftvärmepumparna som bara strular. Se Folksams rapport om värmepumpar.
Om det nu vore så att alla FLVP alltid strular så tror jag inte att de hade varit så dominerande på småhusmarknaden idag.
 
jhenrikj skrev:
Om det nu vore så att alla FLVP alltid strular så tror jag inte att de hade varit så dominerande på småhusmarknaden idag.
Kolla in denna länk så kan du läsa om hur mycket problem det faktiskt är med dessa pumpar.


Hustillverkarna väljer dessa frånluftspumpar för att det på billigast möjliga sätt ger värme och ventilation i en och samma apparat. Men idag finns betydligt bättre alternativ om man kollar marknaden och sätter sig in i hur saker och ting fungerar. När man bygger ett nytt hus så har man ofta många beslut och tillval att ta hänsyn till så att detta med värmepumpen glöms bort. Man tar för givet att det är en bra apparat man får med huset och kanske inte ens vet hur och på vilket sätt den fungerar.
 
jerk skrev:
Kolla in denna länk så kan du läsa om hur mycket problem det faktiskt är med dessa pumpar.


Hustillverkarna väljer dessa frånluftspumpar för att det på billigast möjliga sätt ger värme och ventilation i en och samma apparat. Men idag finns betydligt bättre alternativ om man kollar marknaden och sätter sig in i hur saker och ting fungerar. När man bygger ett nytt hus så har man ofta många beslut och tillval att ta hänsyn till så att detta med värmepumpen glöms bort. Man tar för givet att det är en bra apparat man får med huset och kanske inte ens vet hur och på vilket sätt den fungerar.
Vad ska man välja då?
 
Jag skulle välja FTX som ventilation för att på så vis få kontrollerat och filtrerad ren luft i hela huset.Sedan skulle jag kolla på luft/vatten som värmekälla, då kanske man inte behöver någon eltillsats alls. Det blir stor skillnad på att behöva eltillsats från -15 grader istället från + 7 grader som min gamla 360 P behövde. Det blir troligen lite dyrare men än mer flexibel lösning med bättre inomhusklimat.
 
Men många säger att FTX bör kombineras med jord/markvärmepump.
Och är det rätt dimensionerat klarar man sig utan el patron ner till minus 20 gr!
 
jerk skrev:
Kolla in denna länk så kan du läsa om hur mycket problem det faktiskt är med dessa pumpar.


Hustillverkarna väljer dessa frånluftspumpar för att det på billigast möjliga sätt ger värme och ventilation i en och samma apparat. Men idag finns betydligt bättre alternativ om man kollar marknaden och sätter sig in i hur saker och ting fungerar. När man bygger ett nytt hus så har man ofta många beslut och tillval att ta hänsyn till så att detta med värmepumpen glöms bort. Man tar för givet att det är en bra apparat man får med huset och kanske inte ens vet hur och på vilket sätt den fungerar.
Vågade du inte skicka med länken? ;=)
 
Vad man kunde läsa där var ju att ca 2% av FLVP (per år )gick sönder, luft/luft var störa boven och några värden på Bergvärme angavs inte, bara att de följde samma tendenser som FLVP. Stora ord att säga att alla FLVP strular (nej det var inte du som sa det jerk) när det rör sig om 1/10 som har nån form av problem under 5 år.

Dessutom är detta gamla siffror och 750 är inte alls med i den statistiken så vi vet absolut ingenting om hur den fungerar.
 
Jag förstår inte detta hyllande av FTX. Har tidigare haft FLV med mekanisk ventilation via freshventiler i väggarna och har nu FTX. Båda systemen har sina för- och nackdelar och jag kan inte säga att jag föredrar något av dem. Mitt FTX-system för en del oväsen, dels brummar själva fläkten vilket fortplantar sig i väggarna, dels susar det från takventilernas utblås. I sovrummet studsar luften direkt in i väggen ovanför sängen och vidare ned i sängen. Har inte upplevt motsvarande drag från någon fresh väggventil trots att de enligt många är behäftade med just drag och kallras. I mitt förra hus var det tyst i sovrummet på natten - det är det inte längre; suset från takventilen stör.

Måhända är ett FTX-system snålare än en normal FLV-pump, men komforten är definitivt inte högre.
 
Sant om du relaterar till enbart åren 2001-2003,men det vore intressant att se om den har nått att ge till en normalvilla med golvvärme när det är under nollan eller om den också förvandlas till en ren elpanna.Min 360 fick repareras två ggr mellan 2004-2007 varav det blev kabelbrand mellan ett styrkort och en extra elpatron som var monterad. Naturligtvis har det blivit bättre nu, vore konstigt annars.:)
 
jerk skrev:
Sant om du relaterar till enbart åren 2001-2003,men det vore intressant att se om den har nått att ge till en normalvilla med golvvärme när det är under nollan eller om den också förvandlas till en ren elpanna.Min 360 fick repareras två ggr mellan 2004-2007 varav det blev kabelbrand mellan ett styrkort och en extra elpatron som var monterad. Naturligtvis har det blivit bättre nu, vore konstigt annars.:)
Nånting måste 750 vara bättre på då den har sänkt den beräknade förbrukningen på mitt hus från 6800kwh/år (med 310), till 5200kwh/år , utan att något har ändrats på huset för övrigt. Men som sagt, den är helt ny och oprövad så vi får väl se. Skönt att man inte behöver betala för värmen de 3 första åren iallafall ;=) Sen får man väl elda på i kaminen om det blir för kallt....
 
Den har ju -15 grader på frånluften mot +5 grader på 360. Bara det är ju 20 graders skillnad så där har man plockat en hel del mer energi.
 
jerk skrev:
Jag skulle välja FTX som ventilation för att på så vis få kontrollerat och filtrerad ren luft i hela huset.Sedan skulle jag kolla på luft/vatten som värmekälla, då kanske man inte behöver någon eltillsats alls. Det blir stor skillnad på att behöva eltillsats från -15 grader istället från + 7 grader som min gamla 360 P behövde. Det blir troligen lite dyrare men än mer flexibel lösning med bättre inomhusklimat.
På de ställen som det inte finns fjärrvärme skulle jag välja att borra + FTX. På så sätt får man förvärmd luft in i huset och inte vid spalter vid fönster (otroligt korkat att ta in luft alldeles ovanför fönster som i sin tur ökar kallraset).
Fjärrvärme + FTX har jag valt till mitt hus för att det är enkelt och knappt några rörliga delar. Dessutom har man ansvar för kommande generationer att minska sin påverkan på miljön. Det bolag jag köper min Fjärrvärme ifrån har kraftvärmeverk så den el jag använder motsvarar ungefär lika mycket el som det kan generera. DVS jag vill nästan påstå att min uppvärmning är klimatneutral!
Väljer man Nibes nya värmepump och den skulle rasa efter garantitiden kostar den idag ca 85000kr för bara pumpen + arbetskosntaden att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.