Hur gör ni när ni målar socklarna? Jag har kvistlackat och grundat socklarna. Efter montering har jag använt snickerispackel för att dölja dyckert hålen.

Hur maskerar man bäst mot parketten för att inte få färg på golvet?
Ska man gå upp någon millimeter på sockeln för att undvika att parketten blir vitmålad?
 
Målar dem innan montage, använder vita dyckert.
 
Jag skulle ha maskat och sedan spärrmålat med en klarlack innan slutmålning. Fast bäst hade det varit att du målat dem innan monteringen.
 
Måste jag måla efter montering så maskar jag golvet, inte upp på sockeln. Sen skrapar jag bort den färg som kommit in under maskeringen på golvet. Sånt som bara Du ser när Du kryper runt på knä kommer ingen annan att se när Du möblerat :)
Men jag har annars målat innan montering och i så fall bara "duttat" färg på dyckertskallen där det behövs.
 
Om det finns glipa så att du får in ett papper under sockeln så är det enklast, annars maskeringstape.
 
Jag kanske var lite präktig när jag skrev att måla före och vita dyckert, det är ju lätt att vara efterklok.

I en lägenhet jag bodde i förut gjorde jag som så att jag maskerade golv och 1mm upp på listen. Det var inför sista strykningen på plats, den där mm ser man inte. Väldigt pilligt att maskera, men golvet blev fritt från färg.
Finns flera lösningar på samma problem. Hemmapulare kan ta sig tid, yrkesmän har ofta tillräckligt bra lösningar och ibland genvägar, som inte syns vid normalt brukande.
 
En pappbit + en bredare spackelspade räcker långt :)

Dvs Pappen under spaden som vinklas dikt mot sockeln sedan är det bara att flytta sig succesivt.Alternativt maskeringstejp närmast list istället för pappbit.
 
Jag brukade lägga tidningar under listerna innan monteringen.Sen gör man det man vill (spackla måla) och sen bara skära till tidningspappret.

Alt 2: man kan trycka in tidningspapper under listen med bredd stål spackel.
 
Tur att jag inte satt socklar i kök, vardagsrum och ett av sovrummen ännu. Tror att jag ska måla färdigt dem innan montage. Tycker dock att det blir snyggare när man färdigmålar på plats (dock inte om det är en massa färg på parketten).

Ska testa att få under lite papper, annars maskerar jag 1 mm upp på sockeln
Tack för alla tips
 
Tejpa innan montering sen när du är klar med målningen så skär med ett industrirakblad och låter resterande tejp vara kvar under sockeln.
 
Du kan också maska och sen spärrmåla med en klarlack så att täckfärgen inte kryper under tejpen. Och köp en bra tejp som sluter tätt och inte vanlig billig gul maskeringstejp. Om du använder en spackelspade så torka av den innan du sätter ner den igen så du inte kladdar på golvet.


Lycka till!
 
tobbe72 skrev:
Tejpa innan montering sen när du är klar med målningen så skär med ett industrirakblad och låter resterande tejp vara kvar under sockeln.
Lägger man en vanlig papper eller tidningspapper under, slipper man tapelimmet mot golvet. Den vill gärna stanna kvar. Sen måste man tvätta med lösningsmedel.

Think twice.
 
Nu har jag testat med papper. Det går att få under papper på några ställen, men inte överallt. Får väl tejpa där jag inte kommer under med papper.

Har jag satt sockeln för hårt mot golvet? Rädd för att jag pressat den för hårt mot parketten, vill ju ha flytande golv för att undvika springor.
 
bergstrollet skrev:
Nu har jag testat med papper. Det går att få under papper på några ställen, men inte överallt. Får väl tejpa där jag inte kommer under med papper.

Har jag satt sockeln för hårt mot golvet? Rädd för att jag pressat den för hårt mot parketten, vill ju ha flytande golv för att undvika springor.
Du anar inte vilken kraft flyttande parkett/laminat har. Just nu är den torr. Vänta på sommaren då dn sväller. Jag fick lägga om min. Nästa gång lägger jag golvet sommartid :)
 
Låter oroväckande. Jag har cirka 8-10 mm runt om och hoppas att det räcker som rörelseutrymme för parketten. Lägga om golvet är nog det sista jag önskar nu när vi äntligen börjar närma oss inflyttning (1 juni).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.