Hehe, jo absolut! Om ni stannar vid de skälen ;)
 
H
Vem vill ha plastfönster?? Nä riktiga Svenska träfönster ska det vara. Helst Hajom!
 
injonil skrev:
Hehe, jo absolut! Om ni stannar vid de skälen ;)

Jag vill ha plastfönster då jag anser de vara av vettig kvalitet till ett pris som för mig är runt 5 % då jag inte ens köper av återförsäljare utan direkt från fabrik.

Kalkylen blir därför för oss definitivt inte svår att hämta hem jämfört med våra kopplade fönster och arbetet gör vi själva. Fönsterkostnaden blir någon/några hundringar per fönster beroende på storlek och då med ett u värde som defintivt motsvarar vad svenska träfönster kan leverera :)

Men jag kan faktiskt hålla med om att det är en fin känsla med träfönster - dock inte till vilken kostnad som helst i förhållande till effektiviteten.

Det var därför jag menar att det beror otroligt mycket på alla förutsättningar

/Lorant
 
H
Monterade ett par pardörrar i vintras. Det gör jag aldrig om. karmen var helt av plast och 2 man hade probem att montera dem. Mycket skum behövs sedan för att få det stabilt.
 
Har monterat PVC fönster utan problem både åt andra och på vårt eget hus från samma fabrik. Har även monterat vanliga fönster från både Traryd och skånska byggvaror. Iofs inte några problem då heller men inte på något sätt lättare eller bättre heller.

Valet för mig är enkelt då jag byter hela husets fönster för samma kostnad som ett av våra fönster hade kostat om jag valde bland våra kära svenska leverantörer. Men ok det är taskigt att jämföra då jag köper för samma pris som underleverantörerna i polen gör + att de betalar frakt vilket jag har gratis

MVH Lorant
 
Jag kan tillägga att huset är på 150m2, 1 1/2-plan med kallvind. Bergvärme existerar inte här i området (miljöaspekt med risk för att grundvattnet tar skada?) utan det närmsta alternativet är fjärrvärme alternativt luft/vatten..
 
Under 5 månader förbrukar du cirka 25000kwh. Det är lite mer än 25ksek. Under resten av året, 7 månader gissar jag att du förbrukar cirka 8000kwh, dvs på årsbasis gör du av med närmare 35ksek på el. Jag gissar att cirka 18000kwh kan relateras till värme och varmvatten, dvs ungefär 20ksek.

Jag gissar också att detta INTE är siffror du ser med värmepumpen installerad? Kan du se vad installationen av värmepumpen har gett för effekt på din elförbrukning?

Även om du fick installera bergvärme så är din möjliga besparing (med antaganden enligt ovan) 10-15k per år vilket är lite väl lite.

Att isolera på vinden låter vettigast av alla förslag du gett.
 
Xekich skrev:
Hej forumvänner!

Vet inte om jag lägger denna tråden rätt men det är bara att flytta den om så önskas!

Vad kan man man göra åt elförbrukningen egentligen? Känns inte som att det finns något "bra" alternativ. Vad är alternativen för att slippa räkningar på 4500-5500:- under nov-mars? Vi sitter på en villa med direktel, värmepump (-09) och keddyinsats.

Är något av nedanstående gångbara alternativ?
*Fjärrvärme
*Bergvärme
*Pellets
*Byta till 3-glas fönster
*Isolera vinden

fler förslag?

/Vinterfattig villaägare

Att din räkning är på 4500-5500:- under nov-mars säger ju egentligen ingenting... du kanske har världens uslaste elabonnemang där du ger 8:-/kwh istället för normala 1:-?
Hur många kWh gör du av med under samma period?
 
Bristfällig information enligt många och det kan jag förstå..Vi betalar 1.20/kwh inkl.moms + nätavgift som nuvarande ligger på ca 800:-.

Då vi satte in värmepumpen efter att bara ha bott där i 2mån (juli-aug) så har jag inget att jämföra med tyvärr men det borde ju blivit något bättre tycker man ju!

Förbrukning 1/12-1/4 2010
Dec-Jan = 3694kwh
Jan-Feb = 4633kwh
Feb-mars = 4255kwh
Mars-April = 2576kwh

Totalt = 15158 kWh
 
Xekich skrev:
Bristfällig information enligt många och det kan jag förstå..Vi betalar 1.20/kwh inkl.moms + nätavgift som nuvarande ligger på ca 800:-.

Då vi satte in värmepumpen efter att bara ha bott där i 2mån (juli-aug) så har jag inget att jämföra med tyvärr men det borde ju blivit något bättre tycker man ju!

Förbrukning 1/12-1/4 2010
Dec-Jan = 3694kwh
Jan-Feb = 4633kwh
Feb-mars = 4255kwh
Mars-April = 2576kwh

Totalt = 15158 kWh
Eftersom du bor i de södra delarna kanske en solfångare för varmvattnet kan löna sig ?

Bara en tanke...

/K
 
Det finns en anledning till att direktel var populärt, det var billigast för små värmebehov. Liten investering, nästan inget underhåll. Fortfarande är det svårt att slå, trots att elpriset har gått upp.

Varför måste det finnas ett bättre alternativ, var nöjda med att ni har det bästa istället! ;)
 
Redigerat:
Japp! Räknar man med allt inkl värdeminskning, underhåll, alternativkostnad etc så är det inte lönsamt att byta värmesystem till bergvärme för väldigt många.
 
klaskarlsson skrev:
Eftersom du bor i de södra delarna kanske en solfångare för varmvattnet kan löna sig ?

Bara en tanke...

/K
Absolut, var inne och kollade på Effekta's hemsida och såg att man kunde bygga in dom i taket vilket såg helt ok ut! Det skulle ju kunna vara ett alternativ då jag börjat fundera på att lägga om taket inom nåt år.

Någon som har en prislista från Effekta liggandes eller från något annat alternativ, bara så man får ett hum om vad dessa kostar?
 
Elda mer i Keddy-insatsen!
Värmepumpen (Luft-luft antar jag?) sparar ju halva elkostnaden även när det det är mycket kallt, om det inte vore för det faktum att effekten vid låga temperaturer är otillräcklig, så du kör mest direktel. Dock kommer värmepumpen med rätt styrning på radiatorerna att sköta det mesta av värmen när det blir lite mildare, och med högre COP, mer värme per kWh. Ett bra komplement till direktel och luft-luftvärmepump är att elda, eftersom den har bra verkningsgrad när det är kallt! Är Keddyinsatsen/kaminen gammal och dålig kan du ju ta bort den och ställa dit en begagnad kakelugn. Då räcker det ofta att elda morgon och kväll under de kalla dagarna, samtidigt som du låter värmepumpen gå och sänker radiatorerna rejält.
 
Hej Pongu!

Tro mig, vi skulle gärna elda mer i insatsen som du säger men eftersom vi båda jobbar dagtid blir det ju bara eldning morgon och kväll.

På morgonen hinner vi ju inte få upp värmen från 15-16° till behaglig nivå innan vi åker till jobben, när vi sen kommer hem på kvällen är vi ju nere i 15-16° igen och då är det lagom att vi får upp värmen innan vi lägger oss..

Kakelugn är ingen dum ide, den blir ju varm "överallt" om man säger så, den kanske klarar av att hålla värmen någorlunda under dagen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.