Hej forumvänner!

Vet inte om jag lägger denna tråden rätt men det är bara att flytta den om så önskas!

Vad kan man man göra åt elförbrukningen egentligen? Känns inte som att det finns något "bra" alternativ. Vad är alternativen för att slippa räkningar på 4500-5500:- under nov-mars? Vi sitter på en villa med direktel, värmepump (-09) och keddyinsats.

Är något av nedanstående gångbara alternativ?
*Fjärrvärme
*Bergvärme
*Pellets
*Byta till 3-glas fönster
*Isolera vinden

fler förslag?

/Vinterfattig villaägare
 
Detta gäller enligt min erfarenhet för de flesta i din situation men det finns undantag (t ex rejält stora hus, där kan bergvärme vara lönsamt):

Fjärrvärme, nej, dyrt att få in och kostar nästan lika mkt som elen.
Bergvärme, nej, lönar sig ej om man gör en korrekt kalkyl.
Pellets, nej om du inte köper begagnat och installerar själv.
3-glasfönster, nej, visa mig den kalkyl där detta är lönsamt den som kan!
Isolera vinden, ja!

En viktig parameter för allternativa värmekällor är dock ifall ni har vattenburen värme eller ej i dagsläget. Har ni det lär t ex en begagnad pelletsanläggning som installeras själv bli lönsam.
 
Jag har varit inne på att isolera vinden men många säger att det gör mer skada än nytta i forma av mögel mm, åsikter om det?

Vi har ej vattenburen värme i nuläget, misstänker att det inte heller är något som kan räknas hem de närmsta 20 åren?


Det är ju helt otroligt att det inte finns något bra alternativ!q(;^;)p
 
Vi konverterarde från direktverkande el till bergvärme och vattenburna radiatorer.

Inte gratis, lång Pay-off tid

Var det värt det? -Ja.
 
loffes, visa gärna dina beräkningar! Glöm inte värdeminskning på anläggningen, underhåll samt ränta på investerat kapital :)
 
injonil skrev:
.
Bergvärme, nej, lönar sig ej om man gör en korrekt kalkyl.
Äsch vilket tramsigt påstående. Det är klart det går att få lönsamhet i en bergvärmeinstallation. Inte alltid, inte i alla hus och situationer. Men att säga att det generellt inte går att räkna hem är tokigt.

Vad är ett rejält stort hus?

Storleken på huset är i sammanhanget ointressant, det är kostnaden relaterat till att värma huset som är intressant och den kan vara väldigt hög även i ett hus som inte är på 300kvm.
 
Isolera vinden JA men se till att det finns fullgod ventilation för att slippa just mögel.
Finns tilläggs isolering för det flesta material du kanske inte har någon diffutionsspärr och måste ha något som andas.
 
Vi hade elräkning på ca 40 000kr/år, huset är ett 1,5 plan med källare och är på 333 kvm.

Vi har sparat ganska precis 33% mot förra vintern (även om denna vinter var mycket kallare så jag tror att vi kan spara ytterliggare).

Dock har vi inte sparat riktigt lika mycket som var beräknat men sedan har vi ju ökat värmen lite samt att vi badar mycket mer än tidigare.
Vi använder ju värmesystemet och får ut något helt annat vad det gäller komfort (jämn värme) och en minskad oro över höga elräkningar, även vid minus 20 grader.

Sparat:
Här är det enbart i minskad värmekostnad.
Det som ytterliggare sänker kostnaden är att vi säkrade ner från 25A till en 20A, det ger några hundra per år.
Sedan tillkommer ju en kapital kostnad.
Sedan får man ju hoppas att grejerna håller så att man inte behöver köpa en ny pump om 10 år för då spricker det ju.

Kalkylen var räknad på ca 16-17 år. Lång tid, javisst men vi ska bo där länge. Förhoppningsvis så blir väl även huset mer lätt sålt den dagen även om säkert uppvärmningen kommer skilja sig mot idag.
Användandet kommer ju också förändras under den tiden, räntor förändras mm.
 
H
MathiasS skrev:
Äsch vilket tramsigt påstående. Det är klart det går att få lönsamhet i en bergvärmeinstallation. Inte alltid, inte i alla hus och situationer. Men att säga att det generellt inte går att räkna hem är tokigt.

Vad är ett rejält stort hus?

Storleken på huset är i sammanhanget ointressant, det är kostnaden relaterat till att värma huset som är intressant och den kan vara väldigt hög även i ett hus som inte är på 300kvm.
Nä bergvärme är för dyrt för södra Sverige. Värmer själv 320 kvm och får en payoftid på c.a 15 år.
 
MathiasS skrev:
Äsch vilket tramsigt påstående. Det är klart det går att få lönsamhet i en bergvärmeinstallation. Inte alltid, inte i alla hus och situationer. Men att säga att det generellt inte går att räkna hem är tokigt.

Vad är ett rejält stort hus?

Storleken på huset är i sammanhanget ointressant, det är kostnaden relaterat till att värma huset som är intressant och den kan vara väldigt hög även i ett hus som inte är på 300kvm.
Inte tramsigare än det man oftast får höra på detta forum, något i stil med "bergvärme blir billigast i längden".

Jag sa inte heller att man aldrig kan räkna hem bergvärme utan skrev att det visst kan gå i t ex ett rejält stort hus. Det var givetvis inte helt sant, det handlar om stort energibehov, inte stort hus, men viss korrelation måste du väl ändå medge att det finns?! ;)

Bergvärme har många förespråkare. Jag tror att den största anledningen är för att det är praktiskt och mer eller mindre underhållsfritt. Att man sedan motiverar investeringen med att det är bäst ekonomiskt är kanske lite som att BMW alltid har de nöjdaste kunderna i en viss typ av undersökning; skickar man upp en tillräckligt mycket pengar på något så KAN man inte gärna vara missnöjd sedan av rent psykologisk självbevarelsedrift :D
 
injonil skrev:
Inte tramsigare än det man oftast får höra på detta forum, något i stil med "bergvärme blir billigast i längden".
Näe, men det påståendet är ju också rätt tramsigt så någon vidare nivå på ditt uttalande är det inte. d^_^b
 
Vi vet inte tillräckligt mycket om TS situation för att kunna göra en vettig bedömning. Vad jag ville få fram var att många som väljer att byta fönster eller sätta in bergvärme i själva verket inte gör en lönsam investering!
 
Jag håller med om att info saknas.

Hmm....jag bytte mina fönster för att dom var skitiga och fula. Det räcker alltså inte som motivering? ;)
 
H
Jag bytade mina förnster för de trillade i sönder, är detta en motivering.
 
Klart det räcker som motivering, hur ska jag annars motivera det ;)

Sedan är det ju också otroligt avhängigt av vilka val man gör och hur billigt man kan komma undan. Dyra svenska träfönster i udda format eller pvc fönster direkt från fabrik gör rätt mycket på kalkylen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.