Hejsan . Jag har försökt skissa upp en planlösning som jag o min sambo tycker skulle kunna funka för oss . Jag skulle vilja ha era sunpukter på den .
Fönster mm ritar jag på fortfarande .
Tack på förhand .
 
  • IMG Planlösning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sk allrummet är slöseri med yta, är ju en stor hall eller komunikationsyta. Den är knappast möblerbar. Sedan så antar jag att det ska vara öppet ovanför diskbänken, diskbänk tillsammans med vardagsrum..... I det stora hela så är det en ganska kass planlösning men vardagsrum och matplats i följd i en vinkel, dessutom smalt rum.

Mitt råd är rita på fler förslag, ta kontakt med husfirma som hjälper till att rita. Vi hade i vårt hus ca 20 olika omritningar ner på detaljnivå och ändå så vet vi nu saker som vi skulle gjort annorlunda.
 
Det är en vägg mellan diskbänk och v-rum.
Avståndet mellan köksväggen o gavel är ca 4,5m.
 
Jag tycker att allrummet är slöseri med yta då den inte är möblerbar utan kommer endast fungera som kommunikationsyta. Sen så förstår jag inte poängen med en enorm matplats och ett mindre vardagsrum. I min värld är vardagsrummet alltid det största rummet. Jag skulle jobba bort allrummet och sen ändra i köksdelen så att vardagsrummet blir större än matdelen. Sen så är jag av den smaken att om man har rejält med yta, separera matplats med v-rum iaf till viss del.

Fasaden är bruten längst till vänster som ett "S" eller hur man ska säga. Det har jag sett på en del kataloghus och är något som jag inte fattar vittsen med. Som jag ser så tillför den inget utan komplicerar endast byggprocessen
 
Redigerat:
Allrummet är tänkt till barnen som tv rum lek mm. Om dom kommer att vara där vet man aldrig :blushing:. Lägger in en sketch up model så att man ser bättre hur jag har tänkt .
Angående fasaden så tycker jag det blir snyggare så, har sett ett hus utan och blev inte impad.
 
Total boyta 150,5 kvm. Förslaget bör uppfylla kravspec, med reservation för hur tomten ser ut. Vill man bygga större är det bara att förlänga med någon takstol åt endera hållet.

Jag gissar att du tänker dig groventrén ansluten mot någon sorts "bilförvaring". Att lägga ett garage till vänster om huset skulle splittra tomten i onödan. Garagets baksida skulle bli en bortglömd plats, som stjäl tomtyta från vrån från matrumssidan av sovrumsvinkeln.

Fasadvecket på vinkelbyggnader, som ni har debatterat, dikteras av att man vill markera byggnadens vinkel. Mitt förslag bottnar i en markerad gavel mot gatan och utbyggd vinkel med kök/vardagsrum. Anslutningen markeras istället med fönstersättningen. Tycker du inte det räcker? Förskut då vardagsrumsvinkeln en bit uppåt.
 
Här ä skissen.
 
  • Berntsson01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Här ä skissen.
Billy, jag brukar följa dina inlägg. Tycker du alltid levererar smarta, praktiska o genomförbara planlösningar.

Hoppas du inte tar illa upp men denna var inte lyckad. Skall alla gå från ex. sovrum till entre för att duscha?
Rita istället in en dusch emellan barnsovrummen på något vis..
 
Hej Billy, Tack för att du tog dig tid och ritade en plan.
Kravspec, 3 sovrum + 1 arbetsrum/ gäst, Stor grovingång för barn hund katt o jag mm. Tycker att ett skafferi i köket kunde vara bra.V-rum mat/ kök något avskilda.
Det kommer att bli ett garage/carport 7,5 x 13,5 m på vänster sida av huset som du skriver , det känns som den bästa placeringen pga tomtgräns , inte mycket att titta på åt det hållet.
Dom 2 sovrummen ligger åt öst , så det blir sol hela dagen o kvällen på den blivande altanen i vinkeln.
Tänkte lägga in en ritning på hur huset kommer att ligga.

Mvh : David Berntsson
 
Tar inte alls illa upp. Vinkelvillor gör mig alltid lika frustrerad. :)

Dusch som man når från gästentrén motsvarar bara den gästtoa utan dusch som berntsson ritat in i grundförslaget. Ett något större badrum återfinner du i mitt förslag åtkomligt från groventrén. Detta badrum hyser också klädvård.

Jag är väl medveten om att många föredrar separat "tvättstuga". Men man ska veta att en sådan lösning och särskild groventré äter dyrbar boyta, till högst diskutabel nytta.

En annan svaghet med alla vinkelställda planlösningar är att vinkeln tenderar att bli mörk och svårmöblerad. Mitt förslag är inget undantag, och jag har försökt lindra problemet med glasvägg mellan allrummet och matrummet. Tack vare entréns läge hämtar man in ljus också därifrån.
 
Sorry, jag har inte sketchup installerat. Kan du möjligen spara tomtkartan i exempelvis format "jpg"?

Skafferi har du faktiskt ett redovisat i "mitt" kök i nedre vänstra hörnet. Format 120x120 cm i vinkel plus bänkbredd och diagonalställd dörr. Denna lösning är ett mycket fiffigt (och vedertaget) sätt att ta tillvara ett kökshörn.
 
Redigerat:
I "mitt" skafferi kommer spis o micro att sitta i den smala delen mot spisen.
 
  • berntsson med garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sådant hörnskafferi du har ritat har jag inte tänkt på, det är inte dumt. Lite smidigare lösning än min. Verkar bara vara Marbodal som har en färdig lösning.
 
Ritade om köket lite med bla ett hörnskåp , samt vände soffan mot yttervägg.
 
  • HUS5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.