Hej!

Jag och min sambo räknar just nu på vilket hus i har råd att köpa. En del som jag tror många glömmer är att räkna ut hur mycket man måste spara undan för att kunna hantera alla olika typer av renoveringar man så småningom blir tvungen att göra.

Just nu tittar vi på ett hus från 1929 på 154m2 + källare. Vi har identifierat att tak behöver läggas om. Badrummet bör också göras om (läck mot brunnen) och det finns viss rötskada på veranda/balkong och kanske måste vi dränera en sida av huset då det tränger in vatten i källaren. Kanske även byta ut elkassetten mot bergvärme.

Hur ska vi räkna här? Ska vi göra en överslagsuträkning vad allt ovan kan kosta och lägga det på köpeskillingen och sen ha en låg avsättning till renoveringsfond? Eller ska vi på något sätt beräkna en högre avsättning till renoveringsfond som ska täcka de problem vi hittat? Hur beräknar man storleken på avsättning till renoveringsfond?

Väntar med stor nyfikenhet på vad ni andra har kommit fram till!

/BE
 
Självklart ska man ta med vad som behöver renoveras inom överskådlig tid.

Man får ju fundera vad man har tänkt att lägga på ett hus och sen får ju inte köpeskillingen + renoveringskostnaden överstiga det helt enkelt.

Även om renoveringen kanske drar ut på 10 år så ska ju ändå pengarna fram förr eller senare.

Så tänker jag iallafall.
 
Vi har gjort ett överslag på vad vi vill/måste göra de närmaste 5 åren och sen lånat så vi har råd med det. Efter 5 år räknade vi med att ekonomin stabiliserats så vi kunde låna mer och det visade sig stämma :)

Svårt att göra bara men vi frågade runt vad det kostade per m2 att lägga plåttak, per meter att dränera/täta grunden, vad kostar ett kök? etc etc. Räknade grovt iofs men såg till att vi hade 500k till renoveringen när vi betalat huset.

Sen kan ju en renovering kosta va f-n som helst till slut :O man vet aldrig vad man hittar i gamla hus och inte vilka alternativ som finns när man ska köpa heller. Det har alltid kostat mer än vi trodde varje gång men det kanske beror på oss? :p
 
Om ni är det minsta lika oss så blir det dyrare för att man tänker: "nu när vi ändå gör om så kan vi lika gärna ..... " :)
 
Vad tror ni att följande kan kosta (gärna Min-Max) för villan på 154m2 på en 100m2 grund (murad på berget):

  • Nytt badrum (Kakel klinker, värmeslinga, toa, avlopp för badkar. ca 4m2)
  • Fixa rötskadad Balkong/veranda (Byta ca 5 plank och 2 reglar)
  • Lägga om tak (Normal vinkel) Prisskillnad på betong/tegel?
  • Omdränera ena sidan (grund på berg där det nu läcker in i källaren från berget)
  • Bergvärme
  • Kolla/fixa skorsten för eldning.
Hur mycket av kostnaderna är arbete som man kan göra ROT-avdrag för?

/BE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.