Tjena!
Vi sitter i en tegelkåk från -58 med källare som vi nu ägt i 4 år! Vi har renoverat en toalett, det är det enda vi har gjort sen vi flyttade in! Nu har vi bott in oss och vet hur vi vill ha det! MEN, nu är frågan om vi skall dra igång denna apparaten eller bygga nytt!?
Det som skall göras är följande:
- Nytt kök, vilket innebär flytta vatten + avlopp då vi vill flytta köket till andra delen av huset!
- Nytt golv på hela nedervåningen (100m2)
- Göra iordning 2st sovrum sätta upp väggar + bygga garderober i dem på nedervåningen (golven räknas in här med)
- Elen måste nog dras om i huset.
- Yttertaket skall läggas om.
- Bygga ut ett vardagsrym i vinkel på drygt 30m2 på gjuten platta.

Är det värt allt slit, är det ekonomiskt försvarsbart!? Eller skall vi satsa på att bygga nytt!? Om vi skall bygga så skall det vara ett 1-planshus på 160 - 180m2.
Vi har 3 barn, 2 tonåringar som är aktiva inom div idrotter och en liten parvel på 4 år! Tiden är svår att få ihop för att få allt att klaffa.
Man vill ju finnas där för dem också. Min sambo är väl inte så sugen på att bygga, då hon är rädd att det är för dyrt!
Jag och andra sidan ser detta hus som en följetång som aldrig kommer ta slut. Och med det menar jag att det alltid finns saker som måste renoveras . Med ett nytt hus har man ett relativt underhållsfritt boende i dryga 15 år! Man vet vad det kostar och det kommer (förhoppningsvis) inga oanade utgifter de närmsta 10-15 åren! Har jag rätt eller fel!?

Vore tacksam om det fanns några kloka människor som kunde ge oss lite kloka råd!

Mvh Goldbergh
 
Det var inte många funderingar man fick här kring denna frågeställning.....:(
 
Gränsfall det där, svårt att säga då man inte vet skicket på ert hus. Men av egen erfarenhet så kan jag säga att jag var ungefär i er sits för 5 år sen och jag valde att riva o bygga nytt o jag ångrar mig inte en sekund!
Däremot hade det varit en ide att sälja det man har o leta en tomt o börja bygga då man kan få ut kanske en halv miljon el mer för ett fungerande hus?!

Har ni kollat om det finns nån tomtägare som vill stycka av en bit i närheten där ni bor idag?
 
goldbergh skrev:
Det var inte många funderingar man fick här kring denna frågeställning.....:(
Frågan har nyligen diskuterats i minst 2 trådar tror jag så förmodligen är väl dom flesta mätta på ämnet kanske ;)

Betyder det att föregående ägare fixat nytt tätskikt/isolering av grunden och ny dränering, nytt dagvatten och nytt V/A? för annars borde Ni ta med det i renoveringen.

Det är en omfattande renovering och tillbyggnad som Ni planerar. Utan att ha varit där och utan att ha någon uppfattning om vad det kostar i ert område kan jag inte göra nån ekonomisk bedömning. Om det lönar sej avgörs ju av vad ett nytt hus skulle kosta?
Kostnaden påverkas i bägge fallen mycket av hur mycket Ni kan göra själva?

Bygger Ni det mesta själva skulle jag nog rekommendera att bygga nytt, har själv renoverat hus samtidigt som jag tränade sönernas innebandylag, tar en del tid :p:rolleyes: det går fortare att bygga nytt än att renovera.

Men det avgörs också av hur läget är på ert nuvarande hus, läget är det enda Ni inte kan bygga om. Finns alternativ som är lika bra eller bättre? i så fall är bygga nytt absolut ett alternativ.
Å andra sidan är det himla kul att renovera och fördelen är att man kan bo kvar i huset samtidigt och slipper dubbelt boende och en massa resor mellan bostaden och byggplatsen.

Jag är en kronisk husrenoverare, så ta mitt råd att bygga nytt med en nypa salt, jag skulle inte valt det själv :wow: det är bara det förnuftiga valet :D
 
honung
Vi var i er sits för två år sedan.
Ett gammalt hus som inte renoverats ordentligt sen 50-talet.
Vi har gjort om köket, el, lagt nytt tak, bytt alla golv och alla ytskickt inomhus.
Nu till sommaren blir det tilläggsisolering av hela huset.

Vi har 4 barn och jobbar båda heltid.

Jag är nöjd med huset och älskar det verkligen. Men jag skulle nog inte rekommendera någon annan att göra om det.
Så, mitt råd. Bygg nytt. En kortare tid av kaos och det blir faktiskt billigare (eller: hade blivit billigare för oss).
Vi köpte det här gamla huset för 400 000:- och har gjort mycket själv (inte el, vatten och tak). Ändå kan jag säga att total kostnaden för en fiskarheden domherren (1 plans villa 144 kvm) hade varit billigare om man då också tänker på månadskostnader vid t.ex uppvärmning.
 
Hej,

Om jag vore ni skulle jag som tidigare inlägg sagt antingen sälja huset ni bor i och köpa en ny tomt och bygga nytt, eller så skulle jag renovera det ni har. Min åsikt är att det skulle vara ett grymt resursslöseri att jämna ett så "nytt" hus som ert med marken. Troligen så är det även i grunden mer välbyggt än dagens nya hus.
 
Hur är läget på huset ni har? Som någon frågar här, tänkte ni riva då eller (som jag misstänker) sälja det gamla och bygga ett nytt på en annan tomt?

En av de mest värdefulla sakerna med ett gammalt hus är ofta tomten. Den kan vara uppvuxen och ofta är äldre tomter större än nya. Läget kan ju också vara bättre, men det beror ju på var ni hittar er nya tomt.

Källare är något som i alla fall jag tycker är väldigt bra och det har många gamla hus - men är svindyrt att bygga ny idag.

Annars är det dyrt att renovera ett hus och jag blir inte förvånad om du hamnar på samma slutsumma för det du tänkte renovera (om du inte gör en massa själv) som att bygga ett nytt hus.

Vi har helrenoverat och byggt till vårt hus. Det har varit jobbigt måste jag erkänna, och jag skulle inte göra om det. Det är en utdragen process och om du jämför det med att bygga nytt samtidigt som ni skulle bo kvar i det hus ni har, skulle jag säga att det är mindre påfrestande att bygga nytt.

Det kanske är därför du inte har fått så många svar. Det finns inget, det är bara du själv kan säga vilket du föredrar.
 
Som jag ser det river man ett sådant hus bara om det har svåra sättningskador eller liknande.

Av de saker du räknar upp så är det egentligen det nya köket och utbyggnaden som kostar pengar. Att lägga nytt golv, fixa sovrum och garderober är snabbt gjort (=billigt). Även taket kan kosta en del.

Jag skulle gissa att en någorlunda bra kök och takbytet kostar ungefär som rivningskostnaden för huset.
 
honung skrev:
Vi var i er sits för två år sedan.
Ett gammalt hus som inte renoverats ordentligt sen 50-talet.
Vi har gjort om köket, el, lagt nytt tak, bytt alla golv och alla ytskickt inomhus.
Nu till sommaren blir det tilläggsisolering av hela huset.

Vi har 4 barn och jobbar båda heltid.

Jag är nöjd med huset och älskar det verkligen. Men jag skulle nog inte rekommendera någon annan att göra om det.
Så, mitt råd. Bygg nytt. En kortare tid av kaos och det blir faktiskt billigare (eller: hade blivit billigare för oss).
Vi köpte det här gamla huset för 400 000:- och har gjort mycket själv (inte el, vatten och tak). Ändå kan jag säga att total kostnaden för en fiskarheden domherren (1 plans villa 144 kvm) hade varit billigare om man då också tänker på månadskostnader vid t.ex uppvärmning.
Ni måste ha lejt bort majoriteten av jobbet om de där sakern kom upp i samma pengar som att bygga nytt. Vi renoverar vårt hus, gör allt själv som öht går att göra själv. I mina kalkyler kommer vi inte ens i närheten av sådana pengar, och då väljer vi material med omsorg. Ingen billigabästa på byggmax. Men skillanden är kanske om man strävar efter att det ska se ut som en nybyggd villa på insidan eller inte.

Edit: Av övriga svar att dömma så har väl jag inte kommit till den punkten än att jag lessnat och inte kan rekommendera att renovera själv. Visst är det slitsamt när man är mitt uppe i det, när man står och slipar eller målar så är det ju inte världens roligaste syssla. Men gissa om det är tillfredsställande att blir klar med något och det blir hur bra som helst!

Sen tror jag att om det man helst tycker om att göra är att sitta framför dumburken på kvällarna och helgen så ska man kanske inte ge sig på att renovera.
 
Redigerat:
Jag kanske ska inflika också att jag är i sluttampen av vår tillbyggnad just nu och är för tillfället väldigt less på det. Det kan ha att göra med att vi jobbar hemifrån och sitter mitt i "röran". Det kan ju hända att jag rekommenderar en helrenovering en annan dag ...
 
Hej igen!
Tack för alla svar! Ett förtydligande, vi skall INTE riva det gamla huset utan sälja det. I så fall!? Tomter finns det här i stan, bor i Kronobergs län. Vi trivs jättebra på området, ett av det mer "attraktiva". De nya tomterna ligger lite "sämre" till, som de flesta ny tomter gör.
Ju mer vi funderat kring detta och läst era inlägg så börjar vi nog tänka om lite! Vi känner oss lite trångbodda, därav utbyggnaden. Övervåningen består av ett allrum med ett sovrum. Summa summarum måste ena tjejen gå igen den andres rum. Inte så populärt....
Vore kanske läge att kolla på ett större hus här i området. De flesta är dock byggda från -60 till slutet av -70! Känns lite som att kan vi få en större kåk så vi har utrymmet till alla kan vi nog genomlida en renovering. Då kommer vi ifrån utbyggnadsdelen. Vi sneglat på ett 1-planshus här i området med källare. (källare är grymt.) Det är 140+140kvm men med renoveringsbehov.
Toalett,byta kök, tak. Förövrigt är det (som vi ser det) "bara" att tapetsera och måla om. Fyra sovrum. allrum, gillestuga (älskar gillestuga).
Priset dock 1500000:- Frågan är om det är värt och räcker att låna 2000000:- för att renovera upp det!?

Blir ni mycket klokare!?

Mvh Goldbergh.......
 
Det låter ju enklare, om ni nu kan tänka er att flytta. Skriv ner alla för- och nackdelar med de olika alternativen, diskutera och stöt och blöt frågan lite med familjen, så kommer ni nog fram till vad som passar er bäst.
 
Ja det bytet som Du beskriver skulle jag göra direkt i så fall.
Om 500 000 räcker till renoveringen vet man inte. Vissa renoverar för lägre kostnad och vissa för högre. Vi har kommit långt på 500k i vårt fall men gör det mesta själva eller med hjälp av kompisar och släkt så arbetskostnaden hålls nere.
Vi renoverar hus för 3e gången och det verkar som vi gör av med precis så mycket som vi hade varje gång :D:p Men för en halv mille borde Ni kunna göra det viktigaste alla fall, man får ju välja kök efter plånboken helt enkelt.
 
Jag kom på att vi ju har en översikt av var det lönar sig att bygga, om du nu tänker på den ekonomiska biten. I grova drag lönar det sig att bygga i storstadsområdena, medan det lönar sig bättre att köpa ett befintligt och renovera på många andra håll. Titta på hur det ser ut för din kommun på http://www.byggahus.se/artiklar/har-lonar-det-sig-att-bygga
 
honung
cederbusch skrev:
Ni måste ha lejt bort majoriteten av jobbet om de där sakern kom upp i samma pengar som att bygga nytt. Vi renoverar vårt hus, gör allt själv som öht går att göra själv. I mina kalkyler kommer vi inte ens i närheten av sådana pengar, och då väljer vi material med omsorg. Ingen billigabästa på byggmax. Men skillanden är kanske om man strävar efter att det ska se ut som en nybyggd villa på insidan eller inte.
Nej, vi lejde inte bort majoriteten av jobbet. Inte heller har vi lyx-material men heller inte bygg-max. Som du skrev.
Men däremot många större kostnader var just sånt vi lejt bort.
Taket gick lös på 375 000. Jippi. Vi la inte bara om taket utan drog ut det eftersom vi ska tilläggsisolera. Ny, större brunn (byn vi bor i har eget vatten) var inte heller billigt och tyvärr nödvändigt. Nya element & rördragning i en utbyggnad som tidigare bara hade el-element. 50 000, där ingick också nytt expansionskärl och fix med några nya kopplingar i köket.
El. Ny el-central, några omdragningar och nya ledningar i innertak. Minns inte slutsumman.
Resten har vi gjort själva: kök, badrum (med duschkabin), alla ytskikt inne, nya ytterdörrar, innertak.
Ja, hej och hå. Det drar iväg. Faktiskt. Alla verktyg som ska skaffas. Små tramssaker som kostar skjortan. Vårt hus ser verkligen inte "nytt" ut på insidan. Inte alls. :) Många, många väggar är bara vitmålade ovanpå befintlig gammal tapet. :x
Hade vi sluppit kostnader som tak, brunn, vvs och el hade det naturligtvis blivit mycket, mycket billigare än att bygga nytt. Men om man gör en omfattande renovering är det ju sällan man slipper just dessa kostnader.
Kan man göra sånt själv är det ju bara att gratulera, då sparar du snabbt mängder av pengar.

Men det är ju bra att trådstartaren får höra båda åsikter. För det är ju så med hus - extremt svårt att ge exakta kostnadsberäkningar och enhetliga svar.
Men det är ju det som är charmen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.