En till fråga... :)

Eftersom jag även ska fylla upp den hitre sidan på den högra bilden ovan funderar jag nu på att fylla upp med cellplast och köpa betong på bil. Det blir billigare och enklare än att hålla på med leca och dessutom har jag ingen brådska med den delen så det gör inget att den ska torka i nån månad.

Nu till frågan; behöver jag armera för att gjuta på 30 mm cellplast som ligger direkt på den gamla plattan? Plattans tjocklek blir väl runt 3-4 cm på tjockaste stället. På det ska sen läggas 50 mm spårad cellplast + golvvärme+parkett.

Mycket frågor blir det... :)
 
Hej,

Jag har ett reglat sovrum och en hall på suterrängplan där jag ätnkte mig något liknande, men av någon anledning så är jag nojjig när det gäller att gjuta in cellplast. Jag tänker mig att fukten stoppas där, och tvingas då upp i väggarna eller blir kvar och bli "mögig". Om någon som är expert på detta kan säga till vad som funkar och vad som inte funkar vore det gött!

Därför lutar jag åt att köra med leca, och sedan gjuta grovbetong på detta, alternativt gjuta alltihop med EPS cement.

Min platta på plattan ska bli 10cm tjock.

Hur tjockt gjuter du totalt?

Vad blir kostnad på m2?

Av vilken anledning valde du itne ett nivellgolv eller liknande?
 
Hej Joel.
Ber om ursäkt att jag missat att svara på ditt inlägg. Att gjuta in cellplast ser jag inte som ett problem, visst kan fukt gå upp i väggarna men å andra sidan har jag inget organiskt material där så det är ingen fara. Leca funkar säkert också men det har betydligt sämre isoleringsvärde än cellplast.

Den platta jag ska gjuta blir cirka 10-11 cm tjock med 2x10cm cellplast under. Kostnaden har jag ingen aning om, det får bli en härlig överraskning den dag jag orkar titta på kvittona :)

Nivellgolv tycker jag verkar vara ett rackel och dessutom ska jag ju ha bad och tvättstuga där så för mig finns inget annat alternativ som jag ser det.


Nu till min fråga.
Nu när jag äntligen fått tummen ur och bilat ur rännor där jag lagt ner avloppet och sedan fyllt med grus runt om. Den lutning som fanns på golvet har jag jämnat ut med sand. Hur pass noga är det med jämnheten på underlaget? Gör det nåt om det diffar på +/- 1-2 cm? Jag menar tyngden från betongen lär väl jämna ut det mesta.
 
Jag skulle vilja ha det lite slätare jag. Lite risk för att man lyckas skada frigoliten annars under armerings och golvvärmefaserna.
Sen tycker jag att det blir svårt att lägga golvvärmen på jämt djup om inte frigoliten är plan och ligger still
 
Det jag är rädd för är att det ska ligga "bom" någonstans, men eftersom det inte diffar så mycket så utgår jag från att plattans tyngd gör att cellplasten håller sig dikt an mot marken.

Fan va nojjig man blir:)
 
Redigerat:
Arbetet fortgår och här följer ett antal bilder från projektet. Det ska alltså bli en tvättstuga samt ett stort badrum med bastu i framtiden. Närmast handlar det om att få plattan gjuten så att vi kan använda utrymmet som provisoriskt boende det närmaste året/åren när vi blåser ut övervåningen... Imorgon blir det till att lägga golvvärmeslang.

Det är viktigt att ni inte påpekar eventuella fel som framgår av bilderna, jag orkar inte börja riva upp och börja om :D
 
  • IMG_4782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4785.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4810.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med bilder. Ser ju välgjort ut, du har till och med symetriskt placerade distansklotsar ;)
Ska du ha golvvärmeslangen najad vid armeringen på ovansidan? Ur värmesynpunkt är det ju klokt, dock mycket jobb och najning så att den inte sticker upp någon stans. Många av systemen bygger ju på clips eller hullingar som sätts fast direkt i cellplasten.

En klok ide som jag uppfattar att du redan nosat på är att fogskumma eller gjuta fast golvbrunnarna i position och i våg redan innan betongbilen kommer.

Hur ska du göra för att forma fallen till brunnarna? Jobba för hand eller med avdragsrör?
 
Kul att höra att det ser välgjort ut då man inte gjort sånt här förut :)
Golvvärmeslangen kommer att najas ovanpå armeringen då jag vill ha slangen hyfsat nära ytan och inte på botten. Det är däremot säkert mycket bekvämare att göra så. Ska brottas med slangen under dagen så det ska bli intressant att se hur det går. Förresten, slangen (2x200m) köpte jag av en kille i Avan till nästan halva priset jämfört med rinkaby. Han sålde andra grejer till golvvärmesystem också. Ska ringa och höra om fördelare.

Jo nog är det fogskummat alltid. Skulle väl säga att det är hermetiskt tillslutet :) Själva gjutningen tänkte jag leja bort till de som kan. Känner att det är ett lite för stort jobb för mig och min blandare (24m2), speciellt när det ska göras fall mm. Skulle jag ha gjutit själv hade jag lagt ut dragbanor/järnrör.

Hur går det i Unbyn då?
 
Såja, då var golvvärmeslangen nerbrottad och besegrad. Var enklare att hantera slangen än vad jag trodde. I alla fall när man lyckats göra en sladdvinda av ett gammalt skrivbord och en elkabelrulle:)
 
  • IMG_4816.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4821.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jeppeknaster skrev:
Förresten, slangen (2x200m) köpte jag av en kille i Avan till nästan halva priset jämfört med rinkaby. Han sålde andra grejer till golvvärmesystem också. Ska ringa och höra om fördelare.
Intressant vem var det, hette hand Landfors kanske? Jag bor ju så nära, och har ändå beställt grejer via Rinkaby.q(;^;)p Men ytterligare kompletteringar behovs troligen, kanske direkt från Avan då?

Hur går det i Unbyn då?
Jodå, gjöt plattan för två veckor sedan nu. Gjorde allt för hand, avdragning mot rör, skurning/glättning samt fall mot brunnar. Inget perfekt resultat, men helt ok för att vara fullständig amatör. Vattningen är avklarad och stommen rest. Takstolar kom på plats igårkväll.
 
Ringde honom i förrgår och han har tydligen slutat kränga grejer eftersom hans "kontakt" flyttat söderut... Typiskt när man behöver en massa grejer. Så det får bli rinkaby

Hur stor är din platta?
 
Hur mkt byggde du allt som allt?
 
Menar du på höjden? 2x10 cm cellplast och sen 10-12 cm betong
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.