Vi sådde gräsmatta förra hösten. Fyllde på med 30 cm ( 50 cm på sina ställen matjord). Gräset började ta sig nästan direkt och allt var frid och fröjd. Men nu när snön smält undan gick jag ut på gräsmattan sjönk jag ner ca 10 cm. La också märke till att jorden känndes skvalpig.
Till råge på allt har 90% av mina 220 thuja häckar gått bort.
Kan tillägga att det vi lade matjorden på var lera som var rätt packad av alla grävmaskiner som användes när vårt hus byggdes.

Det har inte regnat på några veckor nu och solen står på men min jord är fortfarande fuktig (Sjunker inte ner mer)
Vad ska jag göra ?
 
Oj. Troligen börja om. Frosten sitter kvar 50Cm under marken. Därför är det sumpigt. Jag är snål o hade grävd ner drenerings rør. Och inte använd ren jord. Jord o grus!

Kanske andra har bättre tips.
 
Blanda i grus igräsmattan, måste fräsas ner då och lägga i dränerings rör.
Men lerjorden ska jag inte röra alltså ? Andra tips ?
Kan man borra 1meters hål och fylla med grus och sten ? Nån som provat som dränering ?
 
Ingen ?
 
mentra skrev:
Ingen ?
Dom kommer. Dom flesta jobbar. Bara få som kollar byggahus i mobilen. Och inte alla sitter framför en dator.
 
Besökte Flyinge plantshop, fick rådet att gräva upp hela trädgården och luckra en halv meter ner, saknar min lägenhet :)
 
Ska du göra om, se till att blanda en del grus i jorden. Tex lägg på 15cm grus/sand och blanda med kraftig jordfräs. Det är viktig att du tar bort "sumpligheten". Gräset måste kunna andas. Även thujor.

Vi fick gräva en 50x50cm bred/djup kanal som vi fyllde med en blandning av jord,grus,torv. I detta planterade vi thujor. Ca 150 styck. Nu har 2 år gått och 3 styck fick vi kasta. Resten växer fint fint.
 
Kanon tips, känns som om jag får göra om och göra rätt.
 
Vänta nu. Du sådde i höstas, la på upp till 50 cm matjord och funderar på att gräva om gräsmattan för att den känns svampig efter en snörik vinter som denna? Skulle inte jag ha gjort. Åtminstone inte som något annat än sista utväg.

Vi har ca 30 cm matjord och sådde också på hösten. Första våren kändes den mer än lovligt svampig på sina håll, men i takt med att gräset tog sig och det torkade upp så blev mattan successivt hårdare. På ett ställe tvingades jag lägga ett dräneringsrör, men i övrigt så är gräsmattan nu perfekt. Jag skulle därför ha tagit det lugnt och väntat åtminstone till efter sommaren innan jag ens övervägde att göra om hela gräsmattan. Matjord sätter sig alltid, med eller utan grus inblandat (grus är för övrigt värdelöst då det förr eller senare pressar sig upp till gräsnivå och hamnar i gräsklipparen). Det är därför också sannolikt att du får fixa till div. svackor nu efter vintern.
 
Den känns inte bara svampig, jag sjönk ner en bra bit när jag gick ut på den. Mina häckar har antagligen dött pga att jorden inte torkat ut. Nu har det inte regnat på några veckor i Malmö men min jord är fortfarande fuktig medan grannarna vattnar sina gräsmattor.

Igår kväll gjorde jag ett test. Jag grävde upp ett hål på ca 50x50cm och 10 cm djup därefter hällde jag i 10 liter vatten. 4 h senare fanns det fortfarande vatten i hålet.
 
mentra skrev:
Den känns inte bara svampig, jag sjönk ner en bra bit när jag gick ut på den. Mina häckar har antagligen dött pga att jorden inte torkat ut. Nu har det inte regnat på några veckor i Malmö men min jord är fortfarande fuktig medan grannarna vattnar sina gräsmattor.

Igår kväll gjorde jag ett test. Jag grävde upp ett hål på ca 50x50cm och 10 cm djup därefter hällde jag i 10 liter vatten. 4 h senare fanns det fortfarande vatten i hålet.
Oj. Skåne. Jag bor utanför Sjöbo. Men min mark känns inte alls fuktig eller svampig. Men jag har ca 1m dränerande grus + ca 20 cm grus med jord. På detta rullade vi gräsmatta. Precis då snön smälte, kändes det konstigt. Men nu är det hur fint som helst.

TS. slipper inte från att utföra nåt typ av arbete för att dränera marken. Annars blir det problem varje år.

Kolla hur dina grannar gjorde!
 
mentra skrev:
Den känns inte bara svampig, jag sjönk ner en bra bit när jag gick ut på den. Mina häckar har antagligen dött pga att jorden inte torkat ut. Nu har det inte regnat på några veckor i Malmö men min jord är fortfarande fuktig medan grannarna vattnar sina gräsmattor.

Igår kväll gjorde jag ett test. Jag grävde upp ett hål på ca 50x50cm och 10 cm djup därefter hällde jag i 10 liter vatten. 4 h senare fanns det fortfarande vatten i hålet.
OK. Insåg inte att den var så blöt. Det verkar ändå konstigt tycker jag. Svackar tomten, dvs. bildas det en skål under matjorden som håller vattnet kvar? Har du med andra ord mest matjord i mitten för att jämna ut detta?
 
Nej, har mest matjord på sidorna då jag har höjt tomten lite.
 
mentra skrev:
Nej, har mest matjord på sidorna då jag har höjt tomten lite.
Vad har du höjt tomten med ???
 
50 cm matjord , liten lutning på tomten. Framsidan med schakt massor ca 1 m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.