Hej,

Jag och min fru funderar på att bygga hus. Vi har inte direkt några superlöner utan får ut ca 40.000 tillsammans varje månad efter skatt. Ingen av oss har gjort bostadskarriär och bor för närvarande i hyresrätt. Som egen insats skulle vi nog kunna lägga ca 650.000 kr.

Efter att ha läst lite här på forumet så verkar 2,5 - 3 miljoner inte vara helt orimligt för ett husbygge (inkl tomt).

Skulle vi bygga för låt säga 3 miljoner koronor betyder det att vi måste låna 2.350.000 kr. Som räntan är nu går det nog bra men om man räknar på en ränta på låt säga 8% så får vi en ränte kostnad på 11.000 efter skattereduktion.

Vad jag är lite nyfiken på är hur det ser ut för er som byggt eller håller på att bygga hus. Har ni kunnat gå in med en stor egen insats eller rejäla löner?
Vid vilken räntesats går eran privata "break-even"?
 
Ni har alltså över 20% kontantinsats och 40k efter skatt (säkert har ni något sparat också). Om inte ni har råd att låna tror ni någon alls har det?

Ca 11-12k efter skatt är väl vad bankerna räknar på att man skall ha kvar som sambo. Säg att ni bränner av 10k extra utöver det. Ni har ändå runt 20k att lägga på bostad. Jag tror knappast vi kommer behöva betala 20k/mån i ränta på 3 miljoners bostadslån inom en långt utdragen framtid.

Vi är i en betydligt sämre ekonomisk situation än er och vi ser inga problem med att låna till ett nybygge. Sitta och oroa sig för att bli arbetslös, räntan stiger och att man mot förmodan inte ens kan få sålt huset känns inte vidare relevant tycker jag. Då oroar jag mig mer för att bli överkörd på gatan, ihjälskjuten, få cancer eller liknande. Vilket händer mer människor och förmodligen har en större chans att inträffa och har en jävligt mycket värre outcome.

Lev idag, imorgon kan det vara försent!
 
Till Hus_Tomten d^_^b ! Kloka sanna rader!

Superuser, jag kan inte heller förstå vad som är problemet med dom ekonomiska resurser ni har och med den kontantinsats ni har att sätta in!
Bygg nu och njut av tiden att planera, välja, bygga osv.!!
Om ni känner er så oroliga så boka tid med banken och låt dom gå igenom er ekonomi så kan ni kanske känna er lite tryggare och våga satsa!

Lycka till!
 
Väldigt olika på hur folk förhåller sig till sina inkomster och tillgångar. Med en inkomst på 20 tkr efter skatt så tillhör TS de 8,9 % rikaste människorna i världen, eller 34,3 % rikaste i Sverige. (Källa: rikemanslistan.se)

Har en vän som skaffade sig fru. Frun har vuxit upp på en gård och nu har hennes bror tagit över. Hon fick därför en rejäl tomt på fin plats avstyckad och skänkt. Dessutom bekostar föräldrahemmet bygget av ett nytt hus med en välrenomerad firma. Ändå känner de sig utsatta och kan prata om att behöva spara mer. Jag för min del kan inte riktigt se vad de skulle spara in på. Möjligen att sälja den över 20 år gamla bilen de har eller flytta till en ÄNNU mindre 1:a än den 1:a de har idag (bostadsrätt med låg avgift).

I deras sista hade jag skrattat hela vägen till internet och beställt en rolig åkgräsklippare eller något.

Själva har vi lån på 95% av huset och en hel del att fixa med på insidan. Men jag känner mig inte så orolig. Mer att det känns olustigt att se pengarna gå rulla iväg.
 
Vi är i ännu sämre situation än TS..löner på ca 40 000 efter skatt men bara dryga 200 000 att stoppa in i kontantinsats. Trots detta bygger vi för 2,8 miljoner och är inte direkt oroliga. Vi har i dag en bostadskostnad på 7300, utöver denna kostnad har vi sparat i snitt nästan 12 000 varje månad i 9 månader (varav totalt 50 000 bara i år). Vi klarar alltså utan problem av en bostadskostnad (inkl drift) på 18-19 000. Då blir det inte mycket över till annat men man överlever utan att behöva snåla...

Våran budget ser ut ungefär så här....

Boende 12 000
Sparande 5000
Övriga räkningar inkl mat 15 000 (bil, bensin och sånt inkluderat)
Kvar att leva på 8000, som i princip bara är fickpengar.

Eftersom vi tänker börja leva efter den budgeten direkt när vi flyttar in i December så kommer de där 12 000 att rendera i en trevlig lite buffert att ha när räntorna stiger, inte förrän räntorna är uppe i 6% är börjar vi komma upp i 12 000 i månaden inkl amortering.

Visst, det blir inga 3 veckors resor till Thailand när räntorna sticker iväg, men det är ju bara en fråga om vad man prioriterar...
 
Vi kommer att bygga för ca 2,6 mille, då är inte altan och trädgård med i summan, utan det rör sig om tomt och byggnation. Vi får ut runt 41000 efter skatt.

I nuläget sparar vi minst 8000 i månaden (+ att vi amorterar på vårt hus). Vi räknar med att få en vinst när vi säljer vår nuvarande villa och har ju dessutom en sparad summa vilket gör att vi beräknar kunna ha en kontantinsats på 800 000. Lånet blir alltså 1,8 miljoner. Och det ska det inte vara några problem att ro runt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.