Hej har tittat på ett hus från mitten av 70 talet, där det ej går att komma åt vinden, hur brukar man göra i sådana fall, ber man att i samband med besiktning få ta upp ett hål och titta lr hoppas man att man inte får några läskiga överraskningar. takbeklädnaden är betong pannor, och jag kunde inte se några skadade pannor, invändigt såg jag inget spår av fuktskador på tapeter lr inner tak, jag tittade inte jätte noga mna hinner ju inte hur mycket som heldst på en vanlig visning.
 
Jag tror att om jag vore spekulant, och om taket är från mitten på 70 talet. Då lägger man in i sin kalkyl att det är dags att byta tak snart.

I det läget är det intressanta bara ifall det är akut läckage just nu. Det bör du upptäcka om du gör en lite grundligare inspektion, eller låter en besiktningsman titt lite närmare.
 
Hade alla gånger bett dem att ta upp ett hål, bör ju finnas någon stans där man kan göra det. Efter 40år så är det väl dax att inspektera vinden ;)
 
kidnappar denna tråden lite.
hur brukar man göra i det fall det finns utrymmen som ej är besiktningsbara?? får känsla av att det inte är helt ovanligt, man vill inom rimlighetens gräns försöka att uppfylla undersökningsplikten,
 
Eftersom det kommer vara ganska utsiktslöst att driva eventuella fel på vinden som dolda fel så bör du antingen:

1. Fixa en besiktningslucka.

Eller om säljarna inte går med på det:

2. Utgå från att det är dags att göra om taket och ta med det i din kalkyl.
 
Hemmakatten
Med den kunskap jag har idag när det gäller hus så skulle jag definitivt begära att få tillgång till vinden genom uppsågat håle eller dylikt. Det är inte bara taket som det kan vara fel på, takstolarna kan vara angripna av fukt eller mögel, isoleringen likaså (eller saknas!).

Jag anser mig vara mycket lyckligt lottad genom att mina tidigare flertal husköp inte har varit några stora katastrofer, trots att jag då köpte hus med hjärtat och sinnet (ytfinishen och mysig trädgård) och hade mkt lite kunskaper om hur viktigt tak, grund, vvs mm är (dvs. de tråkiga bitarna).
 
Hej!
Önskar vi varit mer påstridiga ang. lucka när vi köpte vårt hus. Nu har vi precis bytt tak och det blev betydligt dyrare än planerat pga fukt på vinden.

Köp inte utan att besiktiga vinden är mitt råd!

Sara
 
Jag anlitade en snickare, köpte en vindslucka och lät installera i det hus vi skulle köpa, för att kunna besikta vinden. Inte fasligt dyrt, 1700 för luckan och 1250 för snickarn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.