Hej!
Jag och min man är väldigt förtjusta i 20-30-talshus med högt i tak, stukaturer, trägolv och stora öppna spisar. Problemet är bara att det verkar så jäkla svårt att hitta fräscha sådana hus som inte kostar en förmögenhet att köpa/renovera och vi undrar alltså om någon kan tipsa om en hustillverkare (gärna också en specifik husmodell) som skulle kunna passa våra önskemål?
 
20-30-talshus...
då tänker jag på hus med mansardtak, ..?

Föreslår att ni kontaktar en husfirma med era önskemål, t.ex Eksjöhus. Myresjöhus. Jag skulle utgå från en stor "säker" husleverantör, och söka kundanpassa/modofiera en befintlig husmodell med de detaljer och stiluttryck som ni önskar.

Fotografera ett hus ni gillar och ta med/skicka till en säljare så ser de hustypen ni söker.

En firma som Karlsonhus kan säkert göra ett kanonfint sådant hus, till ett högre pris dock.

Lycka till!
 
När vi skulle bygga första gången va vi inne på att ha ett modernt hus med gammal tusch, Vi tog in offerter men fick snabbt veta att detta va en ganska dyr historia, Vi ville ha ett gräddfärgat hus med mycket snickarglädje och gröna fönster med specialspröjs.
öppna spisar alt kakelugnar, men det mesta visade sig vara mycket dyrt! Vi tog in offerter från några stycken men de som ändå visade sig vara billigast va Lösvirkeshus, där fanns det större möjligheter att göra sådana ändringar till förmånligast priser!

Gör en skiss och skriv ner hur du vill ha ditt hus och runt lite bland lösvirkesproducenterna !!:) Lycka till!
 
Tack för svaren! Jag ska kolla upp samtliga husfirmor ni tipsade om. Det är nog helt rätt att köra med en stor husleverantör. Vi börjar nog inse att detta kommer att bli en dyr historia. Denna typ av "snickerikonst" håller ju på att dö ut! Finns det överhuvudtaget någon snickare som kan göra stuckaturer idag, eller köper de frigolitstuckaturer på hornbach och målar över? :p
 
Haha tror dom flesta kör friggestukatur!:D
Tror dock inte du ska välja en stor hustillverkare till denna typ av hus, hade funderat på någon medelstor tillverkare när det gäller denna typen av byggnation:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.